Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Guggihütte? Ser ingen så jag ”gissar”… 😄

ska ligga där nånstans
Bollen till förste bäste om det stämde!

1627574920955.jpeg

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Snygg bild! Stämmer så klart. Blir inte så sugen på att försöka på den klättringen! 😨
Här har jag ringat in klippan på min bild:
009.JPG

Tillbaka till @fredw

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, den syntes ju tydligt.:ROFLMAO:

@fredw 's bild liknar faktiskt Mönch K2! 😲
Spelade ju mindre roll om man såg hütten eller ej, på karta var den ju lätt att hitta (tom på google maps). ;) En närbild på den hade väl snarare varit svårare, om man inte bildgooglar...

Håller med, oväntat likt på de bilderna! Mönch har ju en mycket lättare väg för bestigning från Jungfraujoch och Mönchjochhütte, gäller nog inte för K2. 😅

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller med, oväntat likt på de bilderna! Mönch har ju en mycket lättare väg för bestigning från Jungfraujoch och Mönchjochhütte, gäller nog inte för K2. 😅
Nej, K2 är en brutal pyramid från alla håll. Har en gammal bok av Reinhold Messner från hans första bestigning av K2 (innehåller fantastiska bilder).
Då kan jag sticka emellan med en fråga utom tävlan (svaret finns i den boken):
Hur många Matterhorn pyramider får det plats inuti K2 pyramiden?

K2 har ju ett rykte att vara ett brutalt och dödligt berg, men är faktiskt varken den värsta mountaineer-killern eller högsta berget från fot till topp i Himalaya.
De båda ”grenarna” vinner killer-mountain Nanga Parbat som reser sig som en brutal 5000 m hög vit vägg över Indusdalen.
Nanga Parbat:
1627578555701.jpeg

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Så klart! Det syns ju direkt på Google Maps vilken sjö som är smaragdgrön (jämför skillnad mot Näkten eller Storsjön).
@FilipNorin har säkert fångat massor av feta öringar i den här sjön

över till Kalle igen (om du inte ger bort till Filip. Han kanske hade en bild på lut?)
Jaha, det skulle man ta det på... Snöade in mig på kyrkan och masten. :rolleyes: Visar sig att det finns många vita kyrkor, och master, i Jämtland...

Här kommer en @PisteCarver special. Vad heter det markerade berget? Ledtråd, tagen en klar och fin dag på ett berg nära mig... ;)
IMG_2648.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är ju Dom för tusan!
Och strax till vänster därom Täschhorn och Alphubel.
Långt avstånd.

Monte Rosa syns också.

Edit: Avstånd 155 km! (y)
Det som kallas Kaiserwetter helt klart! 24 april i år var vi på Titlis riktiga topp och tog bilden. Finsteraarhorn till höger, bra mycket närmare. Gwächtenhorn och Tierberge till vänster på "nära" håll.
Någon har sagt till mig att man kan se Matterhorn från Titlis, men nu när jag kollar den bilden blir jag lite skeptisk. Om inte det precis sticker upp i någon lucka i Dom-kammen... Får ta med kikare nästa gång. :cool:

Edit: nu är det nog alla 360 grader @PisteCarver ? 😅

pd

Aktiv medlem
Då kan jag sticka emellan med en fråga utom tävlan (svaret finns i den boken):
Hur många Matterhorn pyramider får det plats inuti K2 pyramiden?

Känner att för att få reda på svaret så måste man väl komma med en gissning. Om man räknar pyramiden som vad som sticker upp över kringliggande terräng så kanske K2 är tre gånger så hög som Matterhorn. Det skulle göra dess pyramid 27 gånger större. Sen tycker jag att Matterhorn ser ut att vara spetsigare, alltså att dess basyta är proportionellt mindre än för K2. Kanske kan bidra med en faktor 2,5 vilket skulle innebär att det går in 67 Matterhorn pyramider i K2:s pyramid. Fler gissningar innan vi får svaret?

PisteCarver

Aktiv medlem
I så fall skulle Matterhorn synas till höger om Dom, ungefär dubbelt så långt till höger som Alphubel är till vänster. Man behöver nog komma upp några hundra meter till.
Fantastiskt fin bild! (y)

Eftersom det inte kom in några bud på Matterhorn vs. K2, så kör vi den som bildgåta nu.🏔️
Hur många Matterhorn ryms det volymmässigt inuti K2?
(Matterhornbilden är min egen, K2 inte tyvärr...)
Kan väl också säga att det är EXTREMT ovanligt att få möjligheten att fota Matterhorn utan ens en liten molnplym vid toppen.
Närmast vinner - jag kollar svaren senare i kväll!:)
1627586409913.png

x antal = ?
1627586629266.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det har kanske framgått att jag har en lätt nördig dragning åt berg...:oops:
Boken där svaret till den här bildgåtan finns, är skriven av en av historiens främsta alpinister - Reinhold Messner från Südtirol. Boken heter "K2 - Berg der Berge" (på svenska: K2 - bergens berg eller berget bland alla berg, svårt att översätta vettigt, tyska är ibland ett bättre språk) är skriven 1981 och är från Reinhold Messners första expedition till K2 och han besteg toppen utan syrgas. Han var också den första som besteg Mount Everest utan syrgas 1978.
Han har bestigit alla Himalaya toppar över 8000 m (det finns 14 st), och om jag inte minns fel (har ej faktakollat) så besteg han under ett och samma år åtta av dessa berg!
Baslägret vid K2 ligger på 4900 möh, vilket ger 3700 fhm upp till toppen och är något mer än motsvarande vid Mount Everest. K2 är betydligt svårare att bestiga än Mount Everest där den mesta klättringen består av glaciärvandring och det är bara de sista 900 fhm upp från Sydpasset mellan Lhotse och Mount Everest som är klättring på en bergskam. Sydpasset där man alltid övernattar inför en attack mot toppen ligger dock på nästan 8000 möh och är inom "dödszonen" (över den höjd där kroppen bryts ner oavsett hur mycket energi och näring man tillför).
K2 är däremot klippa hela vägen nerifrån baslägret och upp till toppen. Faller man därifrån så slutar kanske inte fallet förrän på Baltoroglaciären vid bergets fot.
Värt att tillägga är att Alperna vid Zermatt och Chamonix faktisk från dal till topp är av "Himalayadimensioner". Nu finns det ju ingen skog i Himalaya på de höjderna, utan allt är klippa nerifrån och upp, vilket antagligen ger det hela ett mer imponerande intryck (har tyvärr aldrig varit där så jag kan inte säga hur det ser ut i verkligheten).
Vad är då svaret på gåtan och vem har vunnit?
Jag hade trott att ni skulle gissa på andra hållet, men ni har verkligen haft rätt i att pyramiden Matterhorn är väsentligt mindre än pyramiden K2.
Rätt svar är att det ryms 41 st Matterhorn i ett K2, och därmed är det @pd som har gjort den bästa uppskattningen och kommit närmast med värdet 67.

Grattis @pd , nu är det din tur att lägga upp en ny bildgåta!(y)

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Och jag som svarade medan det var utom tävlan. :)

Vad heter den här toppen och på vilken latitud hittar man den?

IMG_2120.JPG

fredw

Aktiv medlem
Mount Ruapehu?
39 grader 17 minuter S

Vet inte om detta är lifthuset ... Ser t o m skruttigare ut än Tväråvalvsliftarna...

1627633526097.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tänkte också Etna först, visste inte att Teide har lift...

Här är vi lite längre norrut än 28°. Vad heter berget med masten?
IMG_2914.JPG

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp