Det har kanske framgått att jag har en lätt nördig dragning åt berg...

Boken där svaret till den här bildgåtan finns, är skriven av en av historiens främsta alpinister - Reinhold Messner från Südtirol. Boken heter "K2 - Berg der Berge" (på svenska: K2 - bergens berg eller berget bland alla berg, svårt att översätta vettigt, tyska är ibland ett bättre språk) är skriven 1981 och är från Reinhold Messners första expedition till K2 och han besteg toppen utan syrgas. Han var också den första som besteg Mount Everest utan syrgas 1978.
Han har bestigit alla Himalaya toppar över 8000 m (det finns 14 st), och om jag inte minns fel (har ej faktakollat) så besteg han under ett och samma år åtta av dessa berg!
Baslägret vid K2 ligger på 4900 möh, vilket ger 3700 fhm upp till toppen och är något mer än motsvarande vid Mount Everest. K2 är betydligt svårare att bestiga än Mount Everest där den mesta klättringen består av glaciärvandring och det är bara de sista 900 fhm upp från Sydpasset mellan Lhotse och Mount Everest som är klättring på en bergskam. Sydpasset där man alltid övernattar inför en attack mot toppen ligger dock på nästan 8000 möh och är inom "dödszonen" (över den höjd där kroppen bryts ner oavsett hur mycket energi och näring man tillför).
K2 är däremot klippa hela vägen nerifrån baslägret och upp till toppen. Faller man därifrån så slutar kanske inte fallet förrän på Baltoroglaciären vid bergets fot.
Värt att tillägga är att Alperna vid Zermatt och Chamonix faktisk från dal till topp är av "Himalayadimensioner". Nu finns det ju ingen skog i Himalaya på de höjderna, utan allt är klippa nerifrån och upp, vilket antagligen ger det hela ett mer imponerande intryck (har tyvärr aldrig varit där så jag kan inte säga hur det ser ut i verkligheten).
Vad är då svaret på gåtan och vem har vunnit?
Jag hade trott att ni skulle gissa på andra hållet, men ni har verkligen haft rätt i att pyramiden Matterhorn är väsentligt mindre än pyramiden K2.
Rätt svar är att det ryms 41 st Matterhorn i ett K2, och därmed är det
@pd som har gjort den bästa uppskattningen och kommit närmast med värdet 67.
Grattis
@pd , nu är det din tur att lägga upp en ny bildgåta!