Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Man kunde ju lätt tro att du varit och vandrat i föralperna i norr igen, men de södra föralperna i Ticino har betydligt mer skog än de i norr.

Här har vi ett ganska högt berg, kan vi få namn och höjd på det?
@Ivo del Brallo , den här gången har inte ”pistråttan” varit i Tyrolen. ;)
1627640088154.png

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Man kunde ju lätt tro att du varit och vandrat i föralperna i norr igen, men de södra föralperna i Ticino har betydligt mer skog än de i norr.

Här har vi ett ganska högt berg, kan vi få namn och höjd på det?
Visa bilaga 11010
Ja, precis. Och framförallt annan typ av skog. Ser inga större kastanje- eller björkskogar på nordsidan. Cimetta är intressant, på sluttningarna ner mot Locarno dominerar äkta kastanj (de ätbara alltså), sen blir det blandad lövskog runt Cardada som övergår i nästan ren björkskog nedanför Cimetta.

PisteCarver

Aktiv medlem
Den branta sluttningen till höger i förgrunden är basen på ett känt berg som har varit bildgåta här i tråden tidigare. Det är ca 100 m högre än berget som den här gåtan gäller.

fredw

Aktiv medlem
...ett känt berg som har varit bildgåta här i tråden tidigare...
Jaså DET berget, i denna tråd som omfattar nästan 17 000 inlägg... Där vissa gåtor har omfattat ett halvdussin berg... ;) OK, tack ändå.
Jag får glädja mig med att jag har bättre ansiktsminne än bergsminne! :) Och att bildgåtan faktiskt består av en snygg bild på ett äkta berg, och inte på ett vinterdäck, ett skjul avbildat med tre pixlar eller nakna kroppsdelar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jaså DET berget, i denna tråd som omfattar nästan 17 000 inlägg... Där vissa gåtor har omfattat ett halvdussin berg... ;) OK, tack ändå.
Jag får glädja mig med att jag har bättre ansiktsminne än bergsminne! :) Och att bildgåtan faktiskt består av en snygg bild på ett äkta berg, och inte på ett vinterdäck eller nakna kroppsdelar.
Om du såg Kalles inlägg och att han redan tror att han har löst gåtan, kombinerat med varifrån jag har haft en del bildgåtor den senaste tiden, så tror jag du kan lista ut i vilket (ganska snävt) område bilden är ifrån. ;)

fredw

Aktiv medlem
Att Kalle tror att han redan löst gåtan säger iofs inte så mycket vad gäller regionen. Hans kunskaper spänner från Kalkbrottet i Limhamn, via större delen av Alperna och Kanarieöarna ända ner till Antarktis, och inkluderar troligen även månens baksida (fast där har vi ännu inte varit med gåtor och där växer nog inga granar). Uhuuu jag är fredagstrött. Kläm fram med svaret nu Kalle...

PisteCarver

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern verkar hålla alla på halster, och @fredw vill ha fler ledtrådar så här kommer de:
- Kantonen i landet 🇨🇭 med en 🐮 som symbol.
- Knappt 2500 fhm på berget, och namnet på det mer kända och nästan 100 meter högre berget som man ser basen av till höger, har ett namn som på svenska kan uppfattas som att det "fattas något".
- Alldeles bakom bildgåtans berg ligger ett berg (dolt) som är ca 200 meter högre och har nästan samma namn.

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Steamboat springs Colorado….
Google går varmt på puckel och moguls nu.
Eller vänta, det fanns puckel i Romme för nått år sen vill jag minnas.
Är det Romme?

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
"alla" vet väl att @fredw var i Åre-Duved i vintras..? (annars har han bara bilder från Australien)
det där är SM-puckeln i Duved (vilket redan påpekats av vår finske vän)

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack! Först trodde jag att bilden är från Finland, Himos. Nu har hag bara min telefon med här, mitten i ingenstans i
20190720_163808.jpg
Norra Karelen, så inga skidåkningbilder. Men, i vilken stad står frun i bilden?

KaitsuH

Aktiv medlem
P.s. om ni besöker denna stad, ta era flugfiskegrejor med! Där i toppen av bilden kan ni se en dal, och där rinner en jätte bra älv för att fiska öringar.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Att Kalle tror att han redan löst gåtan säger iofs inte så mycket vad gäller regionen. Hans kunskaper spänner från Kalkbrottet i Limhamn, via större delen av Alperna och Kanarieöarna ända ner till Antarktis, och inkluderar troligen även månens baksida (fast där har vi ännu inte varit med gåtor och där växer nog inga granar). Uhuuu jag är fredagstrött. Kläm fram med svaret nu Kalle...
Sorry, varit på AW i Zürich och kom precis hem. Ville inte blockera tråden. :giggle:
Och var säker på att någon skulle knäcka det! Bra jobbat @fredw !
Nu har vi haft med alla Windgällen tror jag, jag har haft med Gross 2 ggr från olika vinklar, och Schächentaler, och nu Chli från PC. (y)
För övrigt hade jag lite tid att rota i arkiven och har en hårig gåta på lut... ;)

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, det är Torbole. Och älven är Sarca. Det är ganska billigt och enkelt att köpa fiskekorten dit. @Kalle_Luzern igen!
Fiskade mycket förr, dvs för 20 år sen. Mest i Östersjön när det fortfarande fanns både gädda och torsk. Fiskekort behövde man inte oroa sig över som tur var.

Från vilken topp är den här bilden tagen? Har en egentligen bonusfråga också. Jag är själv osäker, så kommer kanske som "ledtråd". :ROFLMAO:
026.JPG

Edit: nu riskerar jag väl att sitta med den här till söndag som förra veckan. 😅

PisteCarver

Aktiv medlem
Du står på Gantrisch 2175 möh och man ser Mont Blanc i bilden.
Tog den utan den "underfundiga" ledtråden, den förstod jag efteråt.:)

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du står på Gantrisch 2175 möh och man ser Mont Blanc i bilden.
Tog den utan den "underfundiga" ledtråden, den förstod jag efteråt.:)
Helt riktigt! Var inte 100% säker, men trodde att MB stack upp där bakom Les Diablerets. :cool:
Finns fina vandringar där i området, starta från Gurnigelpasset tex.

@PisteCarver igen!

PisteCarver

Aktiv medlem
Mont Blanc och Dome du Gouter (till höger om Mont Blanc toppen) syns båda. (y)

Centrum i den här vackra staden har bara några centimeters marginal kvar innan den blir översvämmad.🌊😨
Vad heter floden?
1627727503702.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp