Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nästan 5 timmar och jag har dagsfärsk bild på lut... ;)
Reuss i Luzern. Vattnet steg några dm till, men gamla stan klarade sig tack vare allt jobb som lades på barriärer osv. Nu har sjön och floden sjunkit en dryg meter, men 50 mm regn i prognosen närmaste 24h... (n)

Edit: bilden tagen från Rathaussteg med Reussbrücke i bild. Den mest kända bron, Kapellbrücke, med vattentornet bakom ryggen. Uppe på höjden Gütsch, som är ett hotell med egen bergbana. Flera schweiziska och luzerniska fanor i bild. :) Rathaussteg var del av min pendlingsväg till kontoret fram tills vi blev hemskickade till hemmakontoren i mars förra året. Fin promenad genom nästan tom gamla stan på morgnarna vid 7-tiden.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Reuss är ju rätt, ”hemmavatten” för dig. ;)

Tack för stadsguidningen på bildens innehåll. Hoppas att nästa regn inte blir lika allvarligt som det förra.

Din tur @Kalle_Luzern !
Ja, så gav de andra lite tid att gissa. ;)

Här dagsfärsk bild som sagt. Känt berg, ovanlig vinkel. Vad är namnet? Söker alltså det med snö på i mitten av bilden. :)
IMG_2990.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Så är det så klart, Eigers mest kända sida!

Kör på @PisteCarver
Ska vi försöka oss på namn och höjd på det här berget?
Ser ju inte lätt ut, men om ni kollar årstiden i bilden och kopplar samman med min historik här, så tror jag att det blir en bra ledtråd. ;)
Blir det ändå för svårt så har jag en bild till där man ser hela berget på lite längre avstånd.
Edit: En ledtråd till, från där bilden är tagen är det ungefär 2000 fhm upp till toppen.
1627812090665.png

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack. Såg att det är Finkenberg. Jag har aldrig stannat där, vi bor ofta i Lanersbach. Frågan: Vilken (mycket viktig) lift är i bilden?
thumbnail_IMG_2059.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Stämmer bra det! Blick mot nordost med Männlichen på nära håll (till höger, med alla lavinstaket), högsta topp bakom till höger är Schwarzhorn. I mitten av bilden ser man kedjan med Brienzer Rothorn och allra sist ovan molnen sticker Pilatus-kedjan upp.

Tillbaka till @STORPOTATEN
Yes, det var lavinstaketen på Männlichen som avslöjade bilden. Bortsett från närheten till plattlandet då.

Var sitter då denna snubbe?
1627840019234.png

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Var sitter? Ursäkta mig, som lärt finlands svenska, trodde att han står. Kanske Chamonix Mont Blanc?

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Gårdagens solnedgång.
berget, eller kanten, sägs ruva på fin skogsåkning (för den som hudar). Jag har tyvärr inte åkt där.
Namn och fallhöjd tack!
34943B91-7123-473F-A53C-331662D8D950.jpeg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
visst är det Hällberget! (måste tydligen lägga ut svårare bilder när Potäten är tillbaka..)
Jag har knappt 6 mil dit. lite pinsamt att jag inte turat där...

över till @STORPOTATEN igen!
I'm back baby! Men svår vet jag inte, det är väl allmänt känt att du har bunglow i Östersund, sen är det ju bara att ta ut riktningen mot solnedgången... :)

Vi tar en till lätt - var är denna bilden tagen?
1627843582347.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Fasen, varit nästan stiltje i tråden och nu plötsligt har man inte ens 5 min att hinna se bilden och svara?! :sneaky:(y)
Skolloven redan över i Sverige? :ROFLMAO:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp