Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Well, kom hem från Spanien imorse...så nu jevvlar! :ROFLMAO: Men underbart är kort, och snart drar jag norröver...
Ska också dra norröver snart, nästa helg. Men troligen inte lika långt norröver. :sneaky: Påminner mig att jag måste försöka att antingen komma ihåg mitt lösenord här, eller på något sätt fixa nytt. Annars blir det 2 veckor detox helt säkert. 😂

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Vad heter den här dalgången?
E65AA6F7-F933-4487-9E11-D145BAA39B49.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Påminner lite om en viss nordisk mästare?
Kan det vara Grande Dent de Veisivi? Eller snarare Petite kanske...
Näe, nu är ni lite bortdribblade båda två. Men höjden på Grande Dent de Veisivi är väldigt lik denna pyramid.

Spjuvern är ingen nordisk mästare men arbetar som bergsguide och baxar runt gamla gubbar i bergen. Här med sådana gamla gubbar precis efter åk på 1500 höjdmeter.

fredw

Aktiv medlem
Påminner litet om Hamrebacken
Edit : fel och försent. Är f ö på hemlig bildinsamlingssemester.
Får vi nu se Stenshuvud i motljus?

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Helt rätt (förstås!!)
Nu kan jag somna lugnt här nere på Österlen och ladda för surfing på stranden ”nedanför dig” i morgon….
Åhh, mina fädernes marker och Löderups stränder. Blev tyvärr inget Skåne för mig den här sommaren (heller).

Jag ska åxå ut på riktig bildsamlartrip till veckan. Stay tuned!

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Potäten sover så ni andra ta den här lätta bilden 😉

1. vad heter detta torn och hur gammalt är det?
2. Vad heter skidbacken som syns från toppen av tornet?
10D847A8-F1B6-430C-BD8D-CC77A4D7C945.jpeg
BEEBB4DC-19CC-4560-8B5A-C79C2FD2A309.jpeg

Christiam

Aktiv medlem
Brunflo kyrktorn är byggnaden. Tänkte först bydalen men kartan hjälpte mig så jag gissar på liftarna i Gräftåvallen.
Invigdes 1 nov 1775 enligt svenska kyrkans hemsida.

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
finns inget som heter "Brunflo Kyrktorn" ;)
Haha, aaa. Senast jag tillbringade såhär mycket tid på svenska kyrkans hemsida var när jag skulle gå ut ur kyrkan.
Skönt att veta att jag inte blivit totallurad av min far ang vart i landet bilden är tagen iallafall.
Brunflo Kastal byggd 1170 för att förvara ”tionde” skatten i.

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Haha, aaa. Senast jag tillbringade såhär mycket tid på svenska kyrkans hemsida var när jag skulle gå ut ur kyrkan.
Skönt att veta att jag inte blivit totallurad av min far ang vart i landet bilden är tagen iallafall.
Brunflo Kastal byggd 1170.

Visst är det Kastalen i Brunflo! magnifik byggnad och mycket ovanlig så långt norrut.

då är det bara en fråga kvar... men den kollar jag imorgon

god natt!

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Kan det möjligtvis vara Offerdalsfjällen? :)
Välkommen till tråden! Kul med nya förmågor 🤓. Men det är inte Offerdalsfjällen som syns (om du scrollar igenom gårdagens tråd så ser du att jag hade med Offerdal-Hällberget då).

Den här gången går dock frågan tillbaka till trådens mästare: @Kalle_Luzern då det är GB på Frösön som syns från Kastal tornet

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Var ju öppet mål den här gången, tackar man inte nej till. :cool:

Var är den här bilden tagen? Ger rätt för faktiska stället, eller dalen det ligger i.

IMG_2988.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Wetterhorn missar jag sällan. ;)
Fick "gräva" lite för att ta reda på namnet på dalen. Har aldrig sett Wetterhorn från det hållet.

Nu nästa gåta:
Vilken höjd ligger bergstationen på?
1627893264348.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då var det ju på tiden att det kom med nerifrån från nordost också. ;) Reichenbach är väl annars mest känd för vattenfallen längre ner i dalen, tack vare en viss Doyle och hans fiktive detektiv.

Du står i Kaltenbach, toppstationen på Hochzillertal I och II är 1059 m enligt mina uppgifter. Bra Getränkeshop? :LOL:

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Då var det ju på tiden att det kom med nerifrån från nordost också. ;) Reichbach är väl annars mest känd för vattenfallen längre ner i dalen, tack vare en viss Doyle och hans fiktive detektiv.

Du står i Kaltenbach, toppstationen på Hochzillertal I och II är 1059 m enligt mina uppgifter. Bra Getränkeshop? :LOL:
1059 m??? är ju inte rätt.

Nja, vi tankade på tankstället mittemot Getränkeshop. ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp