Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Christiam

Aktiv medlem
Tack @STORPOTATEN .
Vad är det för byggnad vi närmar oss och vad är det som är speciellt med den?
Vart hamnar vi om vi följer ledkryssen förbi byggnaden?
Jag tar natt nu, räknar med att se rätt svar imorgon när jag vaknar. Kan bli sovmorgon så om någon VET att den svarat rätt så kan den lägga upp ny bild innan jag svarat. Tråkigt att behöva vänta på en morgontrött en.

Bilagor

• 7F724D71-D9DC-4A31-ABA0-23C1BA6B7238.jpeg
    7F724D71-D9DC-4A31-ABA0-23C1BA6B7238.jpeg
    100.4 KB · Besök: 31

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Låktatjåkkastugan, Sveriges högst belägna fjällstation på 1228 m. Ser ut som att ni kommer väster ifrån, så om ni fortsätter hamnar ni i Björkliden?

Christiam

Aktiv medlem
Låktatjåkkastugan, Sveriges högst belägna fjällstation på 1228 m. Ser ut som att ni kommer väster ifrån, så om ni fortsätter hamnar ni i Björkliden?
Alla rätt!
Jag tror det var SJ som byggde fjällstationen som ett ”hotell” åt sina anställda.
Oavsett så är det en härlig plats med bra åkning och goda våfflor.
Går man upp på Låkkta och tar sikte på Björkis så behövs det inte mycket stakande för att glida hela vägen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hade aldrig hört talas om, men ser ju ut att ligga fantastiskt till! (y)

Nu blir det lite lappverk här, annars blir det för lätt att bara bildgoogla... Bilderna tagna nära källan för en flod, vilken?
684.JPG

683.JPG

694.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Inte långt nedströms ser det ut så här. Floden har då runnit ihop med en bäck som startar från en glaciär som ligger ovanför en känd skidort (VM och världscup-arrangör). Nedanför fallen rinner floden genom en ort vars ena skidsystem hänger ihop med en annan känd VC-arrangör.
676.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja Simme måste det vara. Funderade på den först, men fick inte ihop det - innan jag noterade att Crans Montana hade glaciären där ovanför sig. Och Lenk sitter ihop med Adelboden.
Najs.
Glacier de la Plaine Morte ligger ju ovanför Crans-Montana och har avrinning norrut.
Men utan ledtråden med alpina VM och Världscup hade det varit ganska så omöjligt.
Om jag har rätt så blir det några fina berg igen!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Floden "Simme" kanske? (det finns inte många orter i Schweiz som arrangerat både alpina VM och Världscupen)
Jajamen, Simme som strax nedanför Simmefälle rinner igenom Lenk im Simmental och sen ner till Thunersee. Övriga ledtrådar bra sammanfattade ovan. :)
Här första bilden "ocensurerad", Siebenbrunnen (Siebe Brünnen på dialekt) kallas det där vattnet kommer ut ur berget på västsidan av Wildstrubel.
684.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Utan ledtråden med Alpina VM hade det blivit svårt... ;)

Nu kör vi ett par snygga berg som reser sig som drakryggar mot himlen. Tyvärr hade jag inte vädret riktigt med mig, men vi frågar ändå efter namn och höjd på de två högsta topparna som delvis sticker upp i molnen.
1627982133204.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Känner mig inte så diskad som vid Reuss häromdagen, så tycker nog det gått länge nog. :cool:
Från vänster: Pizzo Rotondo 3192 m och Pizzo Pesciora 3120 m.

PisteCarver

Aktiv medlem
Känner mig inte så diskad som vid Reuss häromdagen, så tycker nog det gått länge nog. :cool:
Från vänster: Pizzo Rotondo 3192 m och Pizzo Pesciora 3120 m.
Nej, det är helt OK att du svarar! ;)
Jag hade ju klippt bort motorvägen som leder in i Gotthardtunneln, som ju också är språkdelare 🇮🇹 vs. 🇨🇭🇩🇪, och ofta även väderdelare. Oftast soligt vid södra tunnelmynningen och regn vid den norra.

Och svaret var ju helt korrekt förstås!(y)

Din tur @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nej, det är helt OK att du svarar! ;)
Jag hade ju klippt bort motorvägen som leder in i Gotthardtunneln, som ju också är språkdelare 🇮🇹 vs. 🇨🇭🇩🇪, och ofta även väderdelare. Oftast soligt vid södra tunnelmynningen och regn vid den norra.

Och svaret var ju helt korrekt förstås!(y)

Din tur @Kalle_Luzern !
Ofta som natt och dag med vädret på andra sidan tunneln ja, därför jag drog till Locarno för ett tag sen. Senaste tiden har de dock fått sin beskärda del av sommarregn även på sydsidan. Och vid (syd-)föhn är det ju tvärtom!

Nu söker jag namnet på skidområdet som ligger ungefär där jag markerat.
IMG_2724.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Inte trodde jag att det skulle behövas ledtrådar för den här...:unsure:
Skidområdet är speciellt, för vid dalstationen är det nästan bara en parkering och ingen by. Varit med några gånger på bild och i text.
Bilden tagen mindre än en mil hemifrån för mig, nedanför träden i framkant ligger en sjö.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Inte trodde jag att det skulle behövas ledtrådar för den här...:unsure:
Skidområdet är speciellt, för vid dalstationen är det nästan bara en parkering och ingen by. Varit med några gånger på bild och i text.
Bilden tagen mindre än en mil hemifrån för mig, nedanför träden i framkant ligger en sjö.
Är det Melchsee-Frutt månntro?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja, så klart! Ligger i slutet av dalen ovanför Stöckalp.
Fotograferat från Lopper, en utlöpare från Pilatus mot Stansstad ovanför Alpnachsee.
Trevligt trevligt.
Dock, fortfarande under ommöbleringstjänst och slängde bara in en gissning baserat på dina ledtrådar!
Således gäller att först till kvarn lägger ut en bild, undantaget "the usual suspects" PC och Kalle. :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp