Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Blev lite inspirerad av SP, så här kommer en kanske oväntad bild. :) Vad heter berget?
021.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ingen aning om det är bananträd (säger man träd, är en ört påstås det?) eller dadelpalmer, men det är inte på Holmarna. ;) På Tenerifa har jag för övrigt vandrat genom bananodlingar.
Ledtråd: 🇪🇸☀️🌊

Christiam

Aktiv medlem
Men ena ledtråden passar inte in på berget i Marocko jag skulle gissa på….
La Maroma i döda Spanien ? Södra Spanien så klart….. kanske ganska dött där nu med tanke på ev restriktioner….

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då är frågan vad denna rackaren heter?
1628094939071.png

Dags för ledtråd då. Berget ser nästan dolomitiskt (nytt ord!) ut. Fast det ligger inte i Dolomiterna, men det är söder om Sveg!

Tokdött! Ny ledtråd.
Berget har ju ett namn och så, men är väl mer en utlöpare till en gigant som är ytterligare ca 1500 meter högre. Och som alltså inte syns från denna vinkel

Ledtråd 3.
Bergets namn består av två ord, där det senare är samma namn som en av giganterna i området.

Det var väl självaste... Ledtråd 4.
Det är nästan 2000 fallhöjdsmeter från dalen upp till toppen på denna rackaren. Ligger i Kalles bakgård. Typ.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Schwarzmönch.
Bilden är tagen från Stechelberg (dalstation till Schilthornbahn).
Vad konstigt att ingen klarade den utan ledtrådar... ;)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Här kommer en läcker bild från en härlig skiddag.
Från toppen av den här liften hittar de flesta vad de söker, om det så är snälla breda pister eller utmanande offpist.
Men vad har vi för namn och höjd på den platta toppen som liften går upp på?
1628146291775.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Är det den som heter Rotadlkopf måntro? Listad som 3000m på pistkartan, men samtidigt står det att Rotadlliften (den i bild) slutar på 3015 m?! :unsure:

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det den som heter Rotadlkopf måntro? Listad som 3000m på pistkartan, men samtidigt står det att Rotadlliften (den i bild) slutar på 3015 m?! :unsure:
Rotadlkopf och 3000 m var svaren jag sökte. :)
Liften går förbi ”toppen” en liten bit, och det är ingen topp som lutar neråt på baksidan, sluttningen fortsätter svagt uppåt. Eller så mäter de från taket på lifthuset kanske.:unsure:

Ser väl läckert ut i Stubai?
Terrängen, bergkulissen, utsikten och vidderna är mer imponerande än Hintertux, liftsystemet också bättre - men pistprepareringen är sämre tyvärr. Mycket fler offpist möjligheter i Stubai än Hintertux.

Kör på @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rotadlkopf och 3000 m var svaren jag sökte. :)
Liften går förbi ”toppen” en liten bit, och det är ingen topp som lutar neråt på baksidan, sluttningen fortsätter svagt uppåt. Eller så mäter de från taket på lifthuset kanske.:unsure:

Ser väl läckert ut i Stubai?
Terrängen, bergkulissen, utsikten och vidderna är mer imponerande än Hintertux, liftsystemet också bättre - men pistprepareringen är sämre tyvärr. Mycket fler offpist möjligheter i Stubai än Hintertux.

Kör på @Kalle_Luzern !
Ja, verkligen härlig bild och ser ut som riktigt bra skidåkning! (y) ⛷️

Nu skulle jag vilja veta namn och höjd på den här markerade toppen.
009.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, en topp nära Adelboden med lite ovanligt namn! Fotograferad från Schilthorn.

Din tur igen då @PisteCarver
Ja, med tanke på namnet skulle man kunna tänka sig att berget ligger i Turkiet kanske?

Här har vi en bild tagen en frostig dag, med låga kondensslöjor i luften.
Vad är det för en bergstopp som skymtar fram vid pilen och hur hög är den?
Jag har haft med det här berget tidigare och när man kommer högre upp är det mycket mera framträdande.
Bonusfråga om man kan svara på vad som har varit speciellt med höjden på det här berget?
1628157423953.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Berg eller moln, det är frågan? :ROFLMAO:
Habicht, 3277 m? Länge trodde man i området att det var det högsta berget i Tirol eftersom det är så dominant och syntes ha hög primärfaktor. Nu vet man att det finns flera högre, med Zuckerhütl högst av dem alla (i Tirol alltså).

PisteCarver

Aktiv medlem
Berg eller moln, det är frågan? :ROFLMAO:
Habicht, 3277 m? Länge trodde man i området att det var det högsta berget i Tirol eftersom det är så dominant och syntes ha hög primärfaktor. Nu vet man att det finns flera högre, med Zuckerhütl högst av dem alla (i Tirol alltså).
Jodå, det är toppen på Habicht 3277 m som syns där vid pilspetsen. Jag har haft en tidigare bildgåta där berget syns uppe ifrån skidområdet.
Och som du skriver så trodde man förr innan man lärde sig mäta berg tekniskt att Habicht var Tyrolens högsta berg.
Det är dock inte Zuckerhütl 3507 m som är högst i Tirol, det är bara högst i Stubaier Alpen. I Ötztaler Alpen (som också ligger i Tirol) finns t ex Wildspitze, Weisskugel, Hintere Schwärze, Hinterer Brochkogel och ytterligare ett 10-tal berg som är högre.
Här nedan en bild från motsatt håll på Habicht som visar hur framträdande berget är i förhållande till omgivningen. När man åker gondolen upp från Fulpmes mot Skizentrum Schlick har man en fin utsikt mot Habicht.
Från Fulpmes-gondolen kan man även se sittliften Gefrorene Wand 3b (Hintertux) där den klättrar uppe på kammen.
Över till @Kalle_Luzern !
Habicht från nordöst.
1628165449835.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jodå, det är toppen på Habicht 3277 m som syns där vid pilspetsen. Jag har haft en tidigare bildgåta där berget syns uppe ifrån skidområdet.
Och som du skriver så trodde man förr innan man lärde sig mäta berg tekniskt att Habicht var Tyrolens högsta berg.
Det är dock inte Zuckerhütl 3507 m som är högst i Tirol, det är bara högst i Stubaier Alpen. I Ötztaler Alpen (som också ligger i Tirol) finns t ex Wildspitze, Weisskugel, Hintere Schwärze, Hinterer Brochkogel och ytterligare ett 10-tal berg som är högre.
Här nedan en bild från motsatt håll på Habicht som visar hur framträdande berget är i förhållande till omgivningen. När man åker gondolen upp från Fulpmes mot Skizentrum Schlick har man en fin utsikt mot Habicht.
Från Fulpmes-gondolen kan man även se sittliften Gefrorene Wand 3b (Hintertux) där den klättrar uppe på kammen.
Över till @Kalle_Luzern !
Habicht från nordöst.
Ja, förlåt jag som blandad ihop lite när jag läste från några olika källor. (y) Snyggt berg iaf, när man kommer upp och ser det ordentligt. 🏔️

Den här kanske blir lite knivigare. Vad heter det spetsiga berget jag har markerat?
IMG_1643.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad mer kan jag ge som ledtråd då?
Nära där bilden är tagen går det en tågtunnel under bergen. Berget i min förra gåta har ett ovanligt kort namn, det här har ett ovanligt långt namn.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ursäkta mig. Om du frågar bara namnet för sjön? Eller namnet för alpen pass? Jag är litet trött för de här "vad heter fjället och hur högt är det", då inte ens frågaren har åkt det.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp