Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Då kommer jag tillbaka till den här bilden igen (fast med en annan fråga).
Den är tagen i Österrike, men ändå finns det ett berg med som är högre än Grossglockner.
Namnge och markera.
1631720811771.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Då sticker jag ut nacken och säger att man kanske kan se Piz Bernina där någonstans ungefär.
Visa bilaga 11817
Nu blev jag lite ställd!;)
Jag hade inte tänkt mig en så extrem fjärrspaning. Jag tror inte att vinkeln stämmer riktigt utan jag tror att Bernina är dolt bakom annat berg (men jag är inte 100,0% säker).
Den bergstopp jag har tänkt mig ligger inte så långt bort som Piz Bernina.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ortler då, högra av de två i fjärran till vänster om Petersenspitze?
Ja, precis.
Ortler som med sina 3900 m är högsta berget i Südtirol.
Nordost-väggen som är mycket karakteristisk (som man kan se allra översta delen av i bildgåtan) syns allra bäst från Rechensee/St Valentin/Vinschgau (se bilden nedan).
Från Nauders har man också samma fria sikt mot berget. Jag har även sett det tydligt från Serfaus (ungefär samma avstånd som på bildgåtan från Hinterer Brunnenkogel 3440 möh).
Då fick du kvällsskiftet, Kalle!:)
1631730695763.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, precis.
Ortler som med sina 3900 m är högsta berget i Südtirol.
Nordost-väggen som är mycket karakteristisk (som man kan se allra översta delen av i bildgåtan) syns allra bäst från Rechensee/St Valentin/Vinschgau (se bilden nedan).
Från Nauders har man också samma fria sikt mot berget. Jag har även sett det tydligt från Serfaus (ungefär samma avstånd som på bildgåtan från Hinterer Brunnenkogel 3440 möh).
Då fick du kvällsskiftet, Kalle!:)
Visa bilaga 11818
Imponerande vy där från sjön. Var inne på en trip till Vinschgau i sommar, men värmeböljorna uteblev ju. Har själv sett Ortler från Flüela Schwarzhorn, med bildbevis i tråden. :)

Här lite kitschig morgonstämmning. Var?
IMG_2364.jpg

fredw

Aktiv medlem
Klart det är Davos! :) Oktobermorgon förra året när det som synes redan börjat lägga sig lite snö på högre höjd. Det är Obere Strasse man ser, inte långt från huset där jag hyrde lägenhet.

Din tur @fredw

Tjusig bild! Jag smet från att streetgoogla den, det är ju en ganska stor stad.
Efter mina år i Italien, och nu alla dessa alpbilder, så börjar jag sakna det central/sydeuropeiska på allvar.

Återkommer. Tack till PC för avgörande tips.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tjusig bild! Jag smet från att streetgoogla den, det är ju en ganska stor stad.
Efter mina år i Italien, och nu alla dessa alpbilder, så börjar jag sakna det central/sydeuropeiska på allvar.

Återkommer. Tack till PC för avgörande tips.
Ja, Davos känns som en vanlig stad fast med riktiga berg åt alla håll. (y) Engelberg tex däremot känns ju verkligen som en död by när det inte är säsong...
Är bara flytta ner, rekommenderar det starkt! :cool:

fredw

Aktiv medlem
Hittar ingen vettig bild, och vi har ju redan varit och tittat på vinterdäcken i min källare. Så nu blir det garaget istället. Bilden är alltså tagen i mitt garage häromåret.

1. Vad heter arten?
2. Vad är det för speciellt med den?
3. Vilket land befinner vi oss i?

Jag vet att detta inte är särskilt skidrelaterat så om ingen hittar svaret så tar vi något annat före lunch.

1631776756676.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Black Widow, Latrodectus. Australia. De är mycket giftiga.

Helt korrekt! Men du får nog säga Redback Spider om gemene man i Australien ska förstå dig. Det är alltså en australiensisk variant av Svarta Änkan som har en karakteristisk röd fläck på ryggen. Ja de är mycket giftiga, men eftersom giftmängden är så liten är det få som råkar riktigt illa ut. Det finns egentligen inga väldokumenterade dödsfall.

I Australien har man handskar på sig när man jobbar i trädgård eller garage. Och man vänder på stövlarna och skakar innan man tar på sig dem.

Ett större problem är egentligen Funnel Web spindeln som orsakat flera dödsfall. Finns i var och varannan trädgård i Sydney. Har dock inte fångat den på bild själv. Det finns f ö en löpa i skidorten Thredbo som heter Funnel Web! Se där, inte helt off topic ändå! :)

Ordet till KaitsuH!

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack. Jag var för många år sedan i Nya Zealand, för forspaddling. Där var också black windows, kanske det enda giftiga/farliga djuret i hela landet. Men, de såg ut helt annorlunda som redback spiders i Australia.

Vilken restaurang kan ni se i bilden? Bonuspoäng: Vilket roligt offpist åk kommer tillbaks till skidsystemet ca. 200 meter ovanför restaurangen?
Restaurang2009 017.jpg

fredw

Aktiv medlem
Googlade litet på dessa spindlar. Både Redback och Funnel Web tillhör världens absolut mest giftiga spindlar. Hittade en ganska festlig maskinöversättning avseende Funnel Web Spider, här av någon anledning kallad "Sydney Tratt Banan":

"Titta, en farligare spindel från Australien. Sydney tratt banan bor inom en radie av 100 kilometer från Sydney, Australien. ... Ofta är det nödvändigt att riva eller slita bort från den del av kroppen, som han stirrade!"

Angående Redback: "Ett litet antal personer har rapporterat mer allvarliga symtom, såsom frossa, illamående, kräkningar, kramper och feber - detta innebär att bett av svarta änkan kan ha samma effekt på kroppen samt lunch på en av restaurangerna i kedjan "Arby s". :ROFLMAO:

Ursäkta svammel. Nu till bildgåtan.

KaitsuH

Aktiv medlem
Det är Bifang Alm! Mycket mysigt afterski och lunch ställe. Jag rekommenderar Käsespetzle eller Leberknödel suppe. Också Rippeln är bra där.

Litet uppför kommer normala bäkside Rendl åken (Hinterer Rendl och några andra varianter också) tillbaks till systemet. Det är mycket viktigt att ha där en Glühwein och en öl innan andra åket!
Din tur igen @fredw !

fredw

Aktiv medlem
Jaha, tack! Mera sånt. Här sitter min far (då 78 år) och jag och gassar oss. Vad heter det schantila etablissemang vi besöker? En backrestaurang alltså.

1631788851611.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Jaha, tack! Mera sånt. Här sitter min far (då 78 år) och jag och gassar oss. Vad heter det schantila etablissemang vi besöker? En backrestaurang alltså.

Visa bilaga 11830
Hmm… jag ser Rüfikopf, Trittkopf och baksidan av Valluga i bakgrunden… och salt och peppar på bordet.
Och med tanke på färgkombinationerna på de båda herrarnas klädsel, så undrar jag ju om Samiska Riksförbundet har förlagt sin årliga konferens söder om polcirkeln den här gången? ;)

MKOL

Aktiv medlem
Fan det är för svårt för oss rookies alt. så är ni seniora snöpundare alldeles för beresta och vassa. Allt detta i kombination med att ni verkar ha väldigt "tillåtande" jobb 🤪

*fäller tyst några tårar med en lätt smak av bitterhet* 😢

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp