Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Svårt att veta hur långt ni har tänkt promenera, med den riktningen kanske ni är på väg mot Smygehuk.
Kan det vara så att ni är på väg uppför det lilla berget "Branten" och om ni fortsätter förbi där så kommer ni till det högre "Daskoriehppi"?

dannedieharder

Aktiv medlem
Svårt att veta hur långt ni har tänkt promenera, med den riktningen kanske ni är på väg mot Smygehuk.
Kan det vara så att ni är på väg uppför det lilla berget "Branten" och om ni fortsätter förbi där så kommer ni till det högre "Daskoriehppi"?
Inte särskilt förvånande att du ringat in området vi befinner oss i men inom det området är du rätt fel ute. Riktning Smygehuk är nog rätt nära men mängden packning kanske skvallrar mer om turens längd.

Senast ändrad:

dannedieharder

Aktiv medlem
Jajemen visst är det Trollsjön (Rissajaure på Samiska). Sveriges siktklaraste sjö där man från höjd kan se botten på 34 metes djup. Belägen längst in i Gearggevaggi som även kallas Stendalen pga. att dalen är full av flyttblock och ras från de omliggande fjällsidorna.

Ett väldigt populärt utflykstmål för dagsturer i Kirunafjällen som har föranlett att Trafikverket nu bygger ny parkering vid stigens start.

Bilderna togs för två veckor sedan. I den första ser vi Vassitjåkka (Vássečohkka) massivet med nordtoppen till höger. Mellan och Sydtoppen göms i molnen.

Kör på @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jajemen visst är det Trollsjön (Rissajaure på Samiska). Sveriges siktklaraste sjö där man från höjd kan se botten på 34 metes djup. Belägen längst in i Gearggevaggi som även kallas Stendalen pga. att dalen är full av flyttblock och ras från de omliggande fjällsidorna.

Ett väldigt populärt utflykstmål för dagsturer i Kirunafjällen som har föranlett att Trafikverket nu bygger ny parkering vid stigens start.

Bilderna togs för två veckor sedan. I den första ser vi Vassitjåkka (Vássečohkka) massivet med nordtoppen till höger. Mellan och Sydtoppen göms i molnen.

Kör på @Kalle_Luzern
Oj, att se botten när det är 34 meter djupt måste vara häftigt! Antar att det sällan händer, men vore häftigt att gå ut på klaris där. :) Får tacka PC för all hjälp, var ju bara öppna kartan och läsa svaret. :ROFLMAO:

Här blir det några hundra mil söderut. Vad heter toppstationen där uppe?
IMG_0792.JPG

fredw

Aktiv medlem
Hmm… jag ser Rüfikopf, Trittkopf och baksidan av Valluga i bakgrunden… och salt och peppar på bordet.
Och med tanke på färgkombinationerna på de båda herrarnas klädsel, så undrar jag ju om Samiska Riksförbundet har förlagt sin årliga konferens söder om polcirkeln den här gången? ;)
Jag var glad att få med pappa till Arlberg i fjol men hans uråldriga skidstil från den tiden bindningarna hade ”låg fästpunkt”, dalande benstyrka och kondis gjorde att även en del röda backar blev svåra att bemästra. För att inte tala om uppkörd vårsnö. Och Branäs i april i år blev nog hans sista skidresa, han njuter inte längre av det.

Pappas skidkläder har varit både inne och ute i flera omgångar så han bryr sig inte längre. Hans fula gulgråa mössa med ”Skanska”-logo på fick han dock lägga bort när vi alla började med hjälm.

Och mina skidkläder… Hmm, muckar du!?! 😂

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Stationen ligger ovanför en tvåspråkig dal i enda trespråkiga kantonen. Namnet kommer från en topp i närheten.

RWD

Aktiv medlem
Mycket riktigt. Läste någonstans att när de körde en freeride-tävling där så fick åkarna fira från kabinen ner till kammen till höger. Facet de åkte var sen på andra sidan.

Dags för @RWD att ta nattskiftet. 😆
🙈 Misstänkte att det väl var därför ingen annan ville svara, men kunde inte hålla mig när ledtrådarna kom

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Börjar bli osäker på vilka bilder jag haft med redan... Kör på den här ändå, från vilken restaurangterass är den tagen?
IMG_0936.JPG

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp