Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Bildgåta från dagens promenad:
1. Om man åker skidor från toppen (som göms i molnen), hur många fallhöjdsmeter är det ner till den här sjön/tjärnen/dammen?
2. Hur många fallhöjdsmeter är det om man åker ner från de här sjön (dvs hur många fhm har jag promenerat)?
3. Bäcken som rinner ut från sjön/tjärnen, vad är den känd för?
F09001E2-50D6-41E7-9B25-09BC8CCCAA32.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
1. Om man åker skidor från toppen (som göms i molnen), hur många fallhöjdsmeter är det ner till den här sjön/tjärnen/dammen?
2. Hur många fallhöjdsmeter är det om man åker ner från de här sjön (dvs hur många fhm har jag promenerat)?
Visa bilaga 11862
Den där sitter du med hela helgen. :ROFLMAO:
Började nästan fundera på om jag skulle flytta till Jämtland för att kunna klämma in såna promenader på en fredag, men kom på att jag tog den här på en morgonpromenad förra veckan. 1-2 minuter hemifrån. :cool:
IMG_3214.JPG

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Den där sitter du med hela helgen. :ROFLMAO:
Började nästan fundera på om jag skulle flytta till Jämtland för att kunna klämma in såna promenader på en fredag, men kom på att jag tog den här på en morgonpromenad förra veckan. 1-2 minuter hemifrån. :cool:
Visa bilaga 11863
Nä du, den här är lätt!
Jag säger som @KaitsuH : ”de flesta av er har säkert åkt skidor där” (med den skillnaden att det stämmer här)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Visa bilaga 11862
Vi gissar inte på Byxtjärn då....
1. 742 meter
2. Beror ju på hur du räknar (stannar), men säg 300...
3. Den rinner igenom kvarnbäckslabyrinten

???

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Vi gissar inte på Byxtjärn då....
1. 742 meter
2. Beror ju på hur du räknar (stannar), men säg 300...
3. Den rinner igenom kvarnbäckslabyrinten

???
Vilken fart det blev framåt natten!
Starkt jobbat @STORPOTATEN 🏆

Visst är det Gråvalstjärnen som rinner ut i Kvarnbäcken. Det står mycket riktigt, ”grottområde” på Fjällkartan, men hur visste du att det heter Kvarnbäckslabyrinten??

Om man står på Åreskutans topp kan man alltså få ett åk på 1000fhm ren offpist och dessutom göra ett besök i grottorna på vägen ner.

Nattpasset är ditt Potäten 😎

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Vilken fart det blev framåt natten!
Starkt jobbat @STORPOTATEN 🏆

Visst är det Gråvalstjärnen som rinner ut i Kvarnbäcken. Det står mycket riktigt, ”grottområde” på Fjällkartan, men hur visste du att det heter Kvarnbäckslabyrinten??

Om man står på Åreskutans topp kan man alltså få ett åk på 1000fhm ren offpist och dessutom göra ett besök i grottorna på vägen ner.

Nattpasset är ditt Potäten 😎
Thank you dear sir! Nattpasset vette tusan, men jag slänger upp en bild och kryper ner i bingen, det blir ju "tidig" utfärd i nationalparken imorgon. Kollar av eventuella svar till frukost.

Kör en gåta i Ivo-stil.
1. Vad heter ån?
2. Vad heter högsta toppen?
3. Vad är ån känd för?
1631915789092.png

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
jag chansar på att du är i Bydalen och svaren blir då:
1 Storån (byter namn till dammån längre ned?)
2 är det Falkfångarfjället som syns..? annars: Tieknippen
3 eftersom det är du så är det säkert något fiskrelaterat. annars skulle jag säga att Dammån har fin forspaddling på vårfloden

STORPOTATEN

Aktiv medlem
jag chansar på att du är i Bydalen och svaren blir då:
1 Storån (byter namn till dammån längre ned?)
2 är det Falkfångarfjället som syns..? annars: Tieknippen
3 eftersom det är du så är det säkert något fiskrelaterat. annars skulle jag säga att Dammån har fin forspaddling på vårfloden
Delvis rätt här. Visst, vi är i Bydalen, ån är Dammån, som uppströms fallet heter Storån. Här är vi alltså nedströms fallet - svårt att paddla uppför det....
Men toppen bommar du på och lite mer specifikt gällande åns kändisskap tack. 😀

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
"Dammån- Den grova storöringens hemvist i vildmarken. Välkomna till ett av landets få strömmande vattendrag med långvandrande grov vild öring."??

kan det vara Elvaknippen? (men no-name toppen som sticker upp bakom är högre)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
"Dammån- Den grova storöringens hemvist i vildmarken. Välkomna till ett av landets få strömmande vattendrag med långvandrande grov vild öring."??

kan det vara Elvaknippen? (men no-name toppen som sticker upp bakom är högre)
Nu så har du plockat fram google också, bravo!
Elvaknippen är det och Dammån är ju vida känd för sin inhemska lekvandrande storöring som växer till brutala storlekar. Från början av sommaren vandrar den upp från Storsjön till lekplatserna runt Höglekardalen.
Gemene man som vill skapa närmare bekantskap med storöringen kan med fördel besöka fisktrappan vid Ågårdarna, där fiskarna vandrar igenom, mäts och räknas.
1631950316778.png

Noch ein mail @Ivo del Brallo

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
670 g?, trodde du skulle köpa BLACK DIAMOND BD RECON LT lavinsändaren?
jag tänkte mig iofs 3 svar men 670g verkar ju stämma:
200g för sonden
300g för spaden och
170g för sändaren

BDs nya lätta (136g utan batteri?) var lockande men kostade 600kr mer (och endast 10g i viktbesparing mot Arvas Evo5 (som jag väger in på 146g utan batteri)

Tänkte slå till på Arvas 120g carbonsond men 89euro kändes inte motiverat för att spara 80g jämfört med Ortovox Alu.

Spaden däremot var enkelt val i vikt/pengar: jag sparar 3-400g, kostade 59euro. verkar grym att gräva med! (för stora blad är värdelösa)

över till @Bgn

Bgn

Aktiv medlem
Vilken skidort är vi i nu? Ni får fundera ett par timmar, dags att ta en tur i solen

IMG_5222_2.JPG

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp