Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Christiam

Aktiv medlem
Det var ett mycket utförligt svar och det är nog bättre än du tror! ;)
Vi står vid Bergrestaurant Hühnersteign i Sölden på 2017 möh. Trädgränsen når högt i Sölden.
Och mycket riktigt drack vi deras choklad (bilden nedan är tagen vid samma besök!). Den värmde gott, mycket beroende på den mycket viktiga tillsats som framgår av muggen som chokladen serverades i!🥃
Nu får du allt leta upp en bild @Christiam !:)
Haha, hade jag inte räknat med.
Hittat en bild, hoppas den inte varit med tidigare. Vilket berg är jag på. Kort anmarsch och bra höjd gör att du sällan är ensam här. Geografiska läget gör att många besökare är från annat land.

Bilagor

• 1346DF93-8240-4BEF-AAF0-C6D27AB00378.png
    1346DF93-8240-4BEF-AAF0-C6D27AB00378.png
    92 KB · Besök: 40
Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Skulle vilja påstå att detta berg är topp tre när det kommer till besökare som bor i Gränsen ( Abisko också) och är uppe för att topptura. Förutsatt att man har bil då.
Har inga som helst belägg för detta mer än att jag åtskilliga gånger pratat om denna tur när jag varit i norr.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Skulle vilja påstå att detta berg är topp tre när det kommer till besökare som bor i Gränsen ( Abisko också) och är uppe för att topptura. Förutsatt att man har bil då.
Har inga som helst belägg för detta mer än att jag åtskilliga gånger pratat om denna tur när jag varit i norr.
Dålig koll på det där, men Jieknanjunni?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bingo!
Vet att jag sökt berget tidigare men då var det annan topp på berget.
Kör på @Kalle_Luzern , gissar att vi åker söderut till högre berg och apfelschnaps.
Högre berg har jag, dubbelt så höga och fotograferade igår! Apfelschnaps är det dåligt med, Kirsch är väldigt populärt här i trakterna. Själv inte helt övertygad. ;)

Min fråga är dock, vad heter sjön där med kraftledning rakt igenom?
IMG_3277.JPG

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Stämmer bra! Ligger uppe vid Lukmanierpasset på gränsen mellan Graubünden och Ticino. När man kommer härifrån (respektive från Oberalppass) svänger man höger i Disentis. Du har varit i trakterna @Ivo del Brallo , eller hur?
precis! så sent som januari 2020 (åkte bl.a gondolen som du hade med tidigare idag).
Jag satt och bläddrade från bilderna därifrån men jag får väl lägga ut något annat eftersom du "avslöjade" mig

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
precis! så sent som januari 2020 (åkte bl.a gondolen som du hade med tidigare idag).
Jag satt och bläddrade från bilderna därifrån men jag får väl lägga ut något annat eftersom du "avslöjade" mig
Ajdå, klantigt av mig. 🤦‍♂️ Själv har jag inte åkt den gondolen, faktiskt aldrig varit på Oberalp-sidan på skidor. Alltid Gemsstock när jag åker till Andermatt.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Ajdå, klantigt av mig. 🤦‍♂️ Själv har jag inte åkt den gondolen, faktiskt aldrig varit på Oberalp-sidan på skidor. Alltid Gemsstock när jag åker till Andermatt.
Det är ett mäktigt, modernt skidområde. Men vi hann inte åka på Gemstock eftersom vi startade i Disentis..
Jag har faktiskt aldrig åkt på Gemstock. När vi var här för 20 år sedan snöade det så mycket så det gick bara att åka magisk skogsåkning i Hospental. Tyvärr har de stängt det lilla fina skidområdet

Hawk100

Aktiv medlem
Stämmer bra! Ligger uppe vid Lukmanierpasset på gränsen mellan Graubünden och Ticino. När man kommer härifrån (respektive från Oberalppass) svänger man höger i Disentis. Du har varit i trakterna @Ivo del Brallo , eller hur?
Riktigt bra genväg till/från Milano-Disentis! Men stänger ofta vid snöfall tycker jag mig ha förstått???

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Riktigt bra genväg till/från Milano-Disentis! Men stänger ofta vid snöfall tycker jag mig ha förstått???
Lukmanier är ”öppet året om”, men stämmer att de flera gånger om året måste stänga. Hinner inte ploga vid syd-stau, lavinfara och jordskred inte ovanliga. Slingrig väg också, speciellt på sydsidan. Tror de ofta har plikt för 4x4 eller kedjor också. Ändå över 1900 m trots allt.

Hawk100

Aktiv medlem
Lukmanier är ”öppet året om”, men stämmer att de flera gånger om året måste stänga. Hinner inte ploga vid syd-stau, lavinfara och jordskred inte ovanliga. Slingrig väg också, speciellt på sydsidan. Tror de ofta har plikt för 4x4 eller kedjor också. Ändå över 1900 m trots allt.
Det var en fin väg och vackra omgivningar. Lite ovanligt att passera ett längdåkningscenter också. Det ser man ju rätt sällan i Alperna…..

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp