Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
jajjamen!!
visst är det Iseosjön, man ser även ön med Monte Isola.

vi hade picknick bland olivlundarna någonstans ovanför Marone!

över till Luzern igen!
Trevligt, trevligt. Rätt lika varandra sjöarna där, insåg inte först att det bakom den lilla ön också är en ö!

Ett tag sen jag hade med någon fjärrspanning, så tar en nu. Vad heter toppen ovanför den bortre glaciären? Kollar in igen i ottan imorrn. :sleep:
IMG_3206.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Det var en seg rackare att hitta....😓
Vet du hur många små sketna glaciärer det finns i Schweiz?:rolleyes:
Basodino 3273m, har aldrig hört talas om!😅

Edit: Du måste haft bra zoom på kameran, den nedre glaciären ligger 7 km hitom den övre, vilket inte framgår av bilden.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det var en seg rackare att hitta....😓
Vet du hur många små sketna glaciärer det finns i Schweiz?:rolleyes:
Basodino 3273m, har aldrig hört talas om!😅

Edit: Du måste haft bra zoom på kameran, den nedre glaciären ligger 7 km hitom den övre, vilket inte framgår av bilden.
Rätt! Tänkte att den kanske kunde vara lite svårare. :cool: Zoomlinsen på mobilen, annars inget särskilt, kanske förstärks av det i förgrunden?
Klättrade du ända upp på Fibbia 2738m för att ta den bilden?😲
Nja, var ju ute och vandrade. Det här var på svängen tillbaka till Gotthardpasset från Passo di Lucendro. Man passerar en lucka i en kam som kommer ner på ca 2450 m. Här ungefär:
1632112710471.png

Din tur @PisteCarver

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då fick vi se en en schweizisk "Ghiacciaio" i @Kalle_Luzern 's bildgåta. :)
Det har vi nog inte haft med tidigare, tror jag.

Då frågar jag vad orten i dalen nedanför de här taggiga rackarna heter?
Visa bilaga 11900
Två i en smäll faktiskt, den närmare också! :)

Det där är ju Hoch Geissberg med Spitzen Horen m.fl. sidotoppar, så Erstfeld?

PisteCarver

Aktiv medlem
Två i en smäll faktiskt, den närmare också! :)

Det där är ju Hoch Geissberg med Spitzen Horen m.fl. sidotoppar, så Erstfeld?
Ja, den där lilla glaciären "Ghiacciaio di Vallegia" som ligger framför, ligger så mycket lägre än den bakre glaciären, att jag lurades att tro att berget bakom var minst 3500m. Den lilla "glassen" ligger på 2470-2800m, och på såna höjder finns det normalt inga glaciärer om det inte är stora höjder och glaciärer som "matar på" ovanifrån. I det här fallet måste det vara en riktig snösamlargryta som ligger i solskugga av bergen intill, annars skulle där aldrig kunna bildas en glaciär.

Och bildgåtan då?
Jo, Erstfeld och de där "spissiga" bergen som du sa är ju helt rätt. Ligger strax söder om Altdorf på vägen mot Gotthard, så där har du nog åkt förbi några gånger. ;)

Tillbaka till @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, den där lilla glaciären "Ghiacciaio di Vallegia" som ligger framför, ligger så mycket lägre än den bakre glaciären, att jag lurades att tro att berget bakom var minst 3500m. Den lilla "glassen" ligger på 2470-2800m, och på såna höjder finns det normalt inga glaciärer om det inte är stora höjder och glaciärer som "matar på" ovanifrån. I det här fallet måste det vara en riktig snösamlargryta som ligger i solskugga av bergen intill, annars skulle där aldrig kunna bildas en glaciär.

Och bildgåtan då?
Jo, Erstfeld och de där "spissiga" bergen som du sa är ju helt rätt. Ligger strax söder om Altdorf på vägen mot Gotthard, så där har du nog åkt förbi några gånger. ;)

Tillbaka till @Kalle_Luzern !
Jo, ser ut som ett skuggigt läge onekligen! Med sydföhn blir det ofta rejält med snö på de där bergen. Ibland även utan föhn, över 130 mm regn på några ställen i Ticino igår. Lär ha fyllt på bra med snö på de högre topparna. :)

Åkte förbi Erstfeld i båda riktningarna senast i lördags. Men färre gånger än normalt hittills i år skulle jag säga.

Har lyckats få ihop en del fina bilder nu i september, frågan är vad som är lite lagom svårt. Den här är nog lättare än förra i alla fall, var är den tagen?
IMG_3123.JPG

Hawk100

Aktiv medlem
Nu insåg jag att du frågade mig... :oops: Nej, faktiskt inte. Fågelvägen nära, men på vintern är det ju sjukt långt (med schweiziska mått mätt alltså). Med tanke på att jag har 35-40 min till Engelberg och 55-60 min till Gemsstock...
Då har du alltså gjort samma misstag som jag…..
Dvs väntat på tok för länge med att upptäcka Disentis!!
Tag chansen om du får den direkt efter ett snöfall. Jag har svårt att tro att du inte kommer bli nöjd!! Fantastiska ytor direkt höger om toppliften, o med 15-30 min på hudar ytterligare stora dalar som nås….

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du är och vandrar i Pilatusmassivet.
Eiger och "gänget" syns till vänster i bakgrunden.
Ja, det har du rätt i. Var mitt emellan Matthorn och Tomlishorn för att vara exakt, i ett område som (också) heter Laub. Man kommer upp mot toppstationen från sydväst, det här är en av få ställen som skidturas på Pilatus, i princip alla andra sidor är för branta och utsatta.

Tillbaka till dig då @PisteCarver

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Inte bara det, den heter verkligen så också. ;)

Då är det din tur, så då får du "poo de igen" som vi säger här nere! :)
Poo de igen alltså...
Nåväl, högg den där så jag fick bjuda på denna gamla stänkare, direkt från djuparkivet.
14 år ung Potat och första gången i alperna. Men vart var vi?
IMG_20210920_132623.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det kan välan vara sommarskidåkning i Kaprun på den tiden som det fortfarande var möjligt?
Den gamla Schmiedinger- eller Maurerliften?
Precis, så gammal är man att man var med på sommarskidåkningstiden i Kaprun. Endast ett minne bort....

En mycket varm dag för övrigt. Jag hade ett kassettband liggandes i bakrutan på bilen, och när vi kom ner från glaciären var det bara en oformlig massa kvar...
Tillbaka-kaka @PisteCarver

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Precis, så gammal är man att man var med på sommarskidåkningstiden i Kaprun. Endast ett minne bort....

En mycket varm dag för övrigt. Jag hade ett kassettband liggandes i bakrutan på bilen, och när vi kom ner från glaciären var den bara en oformlig smet...
Tillbaka till @PisteCarver
Märkligt det där med Kaprun, det var/är ju varken ett av de större eller högre belägna glaciärskidormrådena i Österrike, men varje gång jag har berättat för någon att jag ska på sommarskidåkning så kommer alltid kommentaren: "aha, till Kaprun?".... nej....
Men det har väl med närheten till den gamla "svenskhålan" Zell am See att göra?
Sen måste jag medge att Kaprun har mycket bra skidåkning (har bara varit där på vintern).

PisteCarver

Aktiv medlem
Pin-point och "ping-pong" tillbaka till dig igen! ;)
Så ska en slipsten dras.
Ja, det är väl svårt och komma mycket närmare, så den här bildgåtan är avgjord nu.
Also... för övriga deltagare så är vi på väg in i Finkenberg uppifrån Tuxertal på väg ner.

Kör på @STORPOTATEN !

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Pin-point och "ping-pong" tillbaka till dig igen! ;)
Så ska en slipsten dras.
Ja, det är väl svårt och komma mycket närmare, så den här bildgåtan är avgjord nu.
Also... för övriga deltagare så är vi på väg in i Finkenberg uppifrån Tuxertal på väg ner.

Kör på @STORPOTATEN !
Ser ju mkt trevligt ut, det blir nog en bra påsk där framåt vårkanten! :giggle:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Fortsätter med lite Potat-historia. 17 år ung och första ensamtrippen till alperna med dessa gökar. Inte gubbtjyven till höger då, han ville mest vara med på bild bara.
Var är bilden tagen någonstans?
IMG_20210920_150033.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nope.
Som sagt, låt er inte luras av de låga bergen. Kl 17:00 kommer ny bild och då gäller det att vara redo, för då vänder jag på mig och fotar åt andra hållet... Då lär det bli race. (y)
Notera frågan tills dess, jag vill alltså inte veta orten, utan var bilden är tagen.

dannedieharder

Aktiv medlem
Tjommen till höger har ju ändå något franskt över sin aura, förmodligen är det en Gauloises han har i handen.

Det är en stor öppen dalgång, lite semilågland i bakgrunden. Ni står på toppstationen på Serre-Chevalier 2491 m........... kanske?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tjommen till höger har ju ändå något franskt över sin aura, förmodligen är det en Gauloises han har i handen.

Det är en stor öppen dalgång, lite semilågland i bakgrunden. Ni står på toppstationen på Serre-Chevalier 2491 m........... kanske?
Skön teori. Men han var Svenne och med på bussresan ner. Hade inga polare med sig så han agerade plåster på oss under veckan. :LOL:
Det är inte i Serre tyvärr.

dannedieharder

Aktiv medlem
Skön teori. Men han var Svenne och med på bussresan ner. Hade inga polare med sig så han agerade plåster på oss under veckan. :LOL:
Det är inte i Serre tyvärr.
Spelar ingen roll vad du säger. Kan köpa att ni inte är i Serre men kommer aldrig acceptera att han inte är fransman. Har bestämt mig och fortsätter leva med den övertygelsen.😁

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp