STORPOTATEN
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
12 minuter på den vyn...vad händer?

Alla har väl fullt upp med att stämpla ut...
Den var tyvärr för svår....Konstigt att ingen tog den medan jag var ute...![]()
Ja, på Rinerhorn. Har en bild med vägvisaren där också, 2528 möh, tagen samma minut. Diverse minst halvkända berg i båda bilderna.Bilden tagen från toppen av liften "Jounli" ungefär (eller snarare Rinerhorn).
Berget "Tjing-Tjong" syns i bilden.![]()
Ja, alla bergskonturer över 3000m finns snart lagrade i det biologiska RAM-minnet.Ja, på Rinerhorn. Har en bild med vägvisaren där också, 2528 möh, tagen samma minut. Diverse minst halvkända berg i båda bilderna.
Din bild igen @PisteCarver
Var bara lätt för vi visste att du åkt förbi och det syntes att det var taget från Autobahn...Lätt var det!
Kalle igen!
Det där är väl Disentis med sitt stora kloster?Var bara lätt för vi visste att du åkt förbi och det syntes att det var taget från Autobahn...
Nu får vi se om det är några andra vakna. Vad heter den här byn?
Visa bilaga 11929
Eftersom det ser ut att vara ett kloster i bilden, så måste det väl vara Klosters....?Det där är väl Disentis?
Ja, klart det är @Ivo del BralloDet där är väl Disentis med sitt stora kloster?
Milano har en byggnad som liknar Commerzbank, men det ser ändå ut som Frankfurt. Placeringen av Messeturm i förhållande till Commerzbankbyggnaden och väderstreck stämmer, så jag står kvar vid det. Vi får se vad Ivo säger.Kastanjer i Frankfurt? Känns inte rätt, iaf inte äkta kastanj.
Milano? Podalen är ju ökänd för sin smog och dis.
Frankfurt stämmer bra!Milano har en byggnad som liknar Commerzbank, men det ser ändå ut som Frankfurt. Placeringen av Messeturm i förhållande till Commerzbankbyggnaden och väderstreck stämmer, så jag står kvar vid det. Vi får se vad Ivo säger.
Ja, det finns mycket trevligt där runtomkring!Frankfurt stämmer bra!
Ligger just i skärningen mellan vin-europa och öl-europa. Kanske därför Frankfurt är känt för sitt äppelvin..?
finns massor med goda kastanjer i skogarna utanför stan (vi klampade ombord planet dagen efter med plastkassarna fulla)
Obitraudi (nr 4 i Hochfügen)
Var en dag i Hochfügen för ett gäng år sedan och har fått friska upp minnet iom denna tråden så kände igen facet rätt snabbt (sedan hjälper det ju att veta om ditt favoritområde). Sedan var det bara hitta namnet på pisten i fråga. Bildgåta kommer strax.och hatten av för den, det var bra taget!
Från andra sidan kammen har vi tagit oss hit och den vägen tillbaka är det som gäller sen också. Det mesta av skidsystemet ligger på andra sidan, men det är denna delen (Hochfügen) som vi gillar bäst.
Wedelexpress på andra sidan kammen har också bra nerfarter. En egen liten höglänt mellandal med lite folk, innan man kommer bort till Kaltenbachområdet där "massorna" håller till.
Din tur @dannedieharder !
Västsluttning snarare? Eller menar du att man knallar upp till Marchkopf och åker bowlen där i skuggan? NV då iaf. Oavsett torde ju eventuellt puder under natten hålla till början av eftermiddagen, och ytor finns ju.@STORPOTATEN , jag vet inte om du har åkt i Hochfügen, men du ska ju till Zillertal i april och om du ska hitta bra snö förutom Hintertux då, så kan jag rekommendera den nordsluttningen som du ser i min bildgåta ovan.
Ja, du har rätt, det är ju faktiskt väst-nordväst!Västsluttning snarare? Eller menar du att man knallar upp till Marchkopf och åker bowlen där i skuggan? NV då iaf. Oavsett torde ju eventuellt puder under natten hålla till början av eftermiddagen, och ytor finns ju.![]()
När jag var där låg vi och snurrade i den liften, skråade ut längs bowlen och fick en hel del åk i fin snö med snäll lutning. Kan inte minnas att pisten låg där då men så är det ju en 10-15 år sedan också.Ja, du har rätt, det är ju faktiskt väst-nordväst!
Vet inte varför men det har alltid känts som en nordsluttning. Kanske för att jag har minnen från en kall februariförmiddag där för en herrans massa år sedan när vi åkte offpist upp och ner på den där sluttningen och det var sol och en väldig massa iskallt puder. Man åkte ju utan hjälm på den tiden och minnet av köldchocken sitter i från en vurpa med huvet långt ner i det -15 gradiga pudret. Tyvärr har jag inga bilder från den dagen.
De riktiga nordsluttningarna ligger på Pfaffenbühel intill.
Förr (nu pratar jag iofs mer än 10-15 år tillbaka) gick inte liftarna på den sluttningen ändå upp till kammen, och Hochfügen var inte sammanbyggt med Kaltenbach.När jag var där låg vi och snurrade i den liften, skråade ut längs bowlen och fick en hel del åk i fin snö med snäll lutning. Kan inte minnas att pisten låg där då men så är det ju en 10-15 år sedan också.
NopeValluga. Nel, men Schindlergrat?
Tyvärr, men geografiskt väldigt mycket närmare än tidigare gissning. Det bränns så att säga.Bellevarde i Valdi?
Edit: Jag chansar (brukar inte göra det...)