Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Man kan ju undra hur det gick till den gången när de där bergen bildades. Små fjuttiga berg intill den bauta-klumpen?
Samma sak med Eiger och gänget.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det du har på din bild där är faktiskt från dal till topp högre och mäktigare än Mount Everest sett från baslägret.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Konstigt att ingen tog den medan jag var ute... :rolleyes:

Här då, var är bilden tagen?
IMG_2189.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad kan jag komma med för ledtråd då. 🤔
Tagen förra sommaren. Är på en namngiven topp en bit ovanför toppen av två parallella släpliftar.
Edit: här med kameran vriden lite mer åt vänster.
IMG_2188.jpg

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Då får vi se om den här är så svår att t o m proffs som @STORPOTATEN och @Kalle_Luzern får problem, eller den kanske blir lätt?
Jag söker kort och enkelt namnet på skidområdet som skymtar uppe på berget. Lägger upp högupplöst bild så att ni kan zooma och kolla in liftar mm.
1632165098888.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kastanjer i Frankfurt? Känns inte rätt, iaf inte äkta kastanj.
Milano? Podalen är ju ökänd för sin smog och dis.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kastanjer i Frankfurt? Känns inte rätt, iaf inte äkta kastanj.
Milano? Podalen är ju ökänd för sin smog och dis.
Milano har en byggnad som liknar Commerzbank, men det ser ändå ut som Frankfurt. Placeringen av Messeturm i förhållande till Commerzbankbyggnaden och väderstreck stämmer, så jag står kvar vid det. Vi får se vad Ivo säger.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Milano har en byggnad som liknar Commerzbank, men det ser ändå ut som Frankfurt. Placeringen av Messeturm i förhållande till Commerzbankbyggnaden och väderstreck stämmer, så jag står kvar vid det. Vi får se vad Ivo säger.
Frankfurt stämmer bra!
Ligger just i skärningen mellan vin-europa och öl-europa. Kanske därför Frankfurt är känt för sitt äppelvin..?

finns massor med goda kastanjer i skogarna utanför stan (vi klampade ombord planet dagen efter med plastkassarna fulla)

över till @PisteCarver igen

PisteCarver

Aktiv medlem
Frankfurt stämmer bra!
Ligger just i skärningen mellan vin-europa och öl-europa. Kanske därför Frankfurt är känt för sitt äppelvin..?

finns massor med goda kastanjer i skogarna utanför stan (vi klampade ombord planet dagen efter med plastkassarna fulla)
Ja, det finns mycket trevligt där runtomkring!
Rheingau, Lorelai, Rüdesheim, Taunusbergen....och Wiesbaden är också en fin stad.

Då kör vi på skidor och alper igen.
Vilken är den markerade nerfarten?
1632209896834.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Obitraudi (nr 4 i Hochfügen)
🌟 och hatten av för den, det var bra taget!(y)

Från andra sidan kammen har vi tagit oss hit och den vägen tillbaka är det som gäller sen också. Det mesta av skidsystemet ligger på andra sidan, men det är denna delen (Hochfügen) som vi gillar bäst.

Wedelexpress på andra sidan kammen har också bra nerfarter. En egen liten höglänt mellandal med lite folk, innan man kommer bort till Kaltenbachområdet där "massorna" håller till.

Din tur @dannedieharder !

PisteCarver

Aktiv medlem
@STORPOTATEN , jag vet inte om du har åkt i Hochfügen, men du ska ju till Zillertal i april och om du ska hitta bra snö förutom Hintertux då, så kan jag rekommendera den nordsluttningen som du ser i min bildgåta ovan.

Edit: Sorry, jag hade fel, det är inte nordsluttning. Se inläggen längre ner.

Senast ändrad:

dannedieharder

Aktiv medlem
🌟 och hatten av för den, det var bra taget!(y)

Från andra sidan kammen har vi tagit oss hit och den vägen tillbaka är det som gäller sen också. Det mesta av skidsystemet ligger på andra sidan, men det är denna delen (Hochfügen) som vi gillar bäst.

Wedelexpress på andra sidan kammen har också bra nerfarter. En egen liten höglänt mellandal med lite folk, innan man kommer bort till Kaltenbachområdet där "massorna" håller till.

Din tur @dannedieharder !
Var en dag i Hochfügen för ett gäng år sedan och har fått friska upp minnet iom denna tråden så kände igen facet rätt snabbt (sedan hjälper det ju att veta om ditt favoritområde). Sedan var det bara hitta namnet på pisten i fråga. Bildgåta kommer strax.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
@STORPOTATEN , jag vet inte om du har åkt i Hochfügen, men du ska ju till Zillertal i april och om du ska hitta bra snö förutom Hintertux då, så kan jag rekommendera den nordsluttningen som du ser i min bildgåta ovan.
Västsluttning snarare? Eller menar du att man knallar upp till Marchkopf och åker bowlen där i skuggan? NV då iaf. Oavsett torde ju eventuellt puder under natten hålla till början av eftermiddagen, och ytor finns ju. (y)

dannedieharder

Aktiv medlem
Vad heter berget? och vilken skidort befinner jag mig i?
Bild till FR_LI.jpg

Ledtråd 1: Välkänd alpklump som sagt men lite olik sig på denna bild. Över 3500 möh men under 4000 möh.
Ledtråd nr 2: Tydligare bild från "lite" annan vinkel.
1632223431618.png

Ledtråd nr 3: I en annan del av bilden jag klippte ur senast hittar man denna skönhet
1632226236975.png

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Västsluttning snarare? Eller menar du att man knallar upp till Marchkopf och åker bowlen där i skuggan? NV då iaf. Oavsett torde ju eventuellt puder under natten hålla till början av eftermiddagen, och ytor finns ju. (y)
Ja, du har rätt, det är ju faktiskt väst-nordväst!
Vet inte varför men det har alltid känts som en nordsluttning. Kanske för att jag har minnen från en kall februariförmiddag där för en herrans massa år sedan när vi åkte offpist upp och ner på den där sluttningen och det var sol och en väldig massa iskallt puder. Man åkte ju utan hjälm på den tiden och minnet av köldchocken sitter i från en vurpa med huvet långt ner i det -15 gradiga pudret. Tyvärr har jag inga bilder från den dagen.
De riktiga nordsluttningarna ligger på Pfaffenbühel intill.

dannedieharder

Aktiv medlem
Ja, du har rätt, det är ju faktiskt väst-nordväst!
Vet inte varför men det har alltid känts som en nordsluttning. Kanske för att jag har minnen från en kall februariförmiddag där för en herrans massa år sedan när vi åkte offpist upp och ner på den där sluttningen och det var sol och en väldig massa iskallt puder. Man åkte ju utan hjälm på den tiden och minnet av köldchocken sitter i från en vurpa med huvet långt ner i det -15 gradiga pudret. Tyvärr har jag inga bilder från den dagen.
De riktiga nordsluttningarna ligger på Pfaffenbühel intill.
När jag var där låg vi och snurrade i den liften, skråade ut längs bowlen och fick en hel del åk i fin snö med snäll lutning. Kan inte minnas att pisten låg där då men så är det ju en 10-15 år sedan också.

PisteCarver

Aktiv medlem
När jag var där låg vi och snurrade i den liften, skråade ut längs bowlen och fick en hel del åk i fin snö med snäll lutning. Kan inte minnas att pisten låg där då men så är det ju en 10-15 år sedan också.
Förr (nu pratar jag iofs mer än 10-15 år tillbaka) gick inte liftarna på den sluttningen ändå upp till kammen, och Hochfügen var inte sammanbyggt med Kaltenbach.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp