Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Inte Grand Motte och absolut inte söderifrån (hela bergssidan är ju i skugga på första bilden). Om en liten stund lägger jag ut hela panoramat av bilden jag klipper ledtrådar från (som jag var rädd skulle vara allt för lätt)
Nej, det blir ju fel med solen och skuggorna.
Men det är ju Grande Casse på sista bilden.

dannedieharder

Aktiv medlem
Mont Purri från St Foy.
Ja men visst är det Mont Pourri fotat från St Foy, funderade på när du skulle ge dig in i leken. Var helt säker på att du skulle ta denna på fem röda så snart du loggade in. Här är helbilden som jag klippte mina ledtrådar ifrån, originalgåtans bild är fotad just under det nedre högra hörnet

1632228105939.png

Varsågod @STORPOTATEN, hedersomnämnande till @PisteCarver för idogt arbete

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja men visst är det Mont Pourri fotat från St Foy, funderade på när du skulle ge dig in i leken. Var helt säker på att du skulle ta denna på fem röda så snart du loggade in. Här är helbilden som jag klippte mina ledtrådar ifrån, originalgåtans bild är fotad just under det nedre högra hörnet

Visa bilaga 11941

Varsågod @STORPOTATEN, hedersomnämnande till @PisteCarver för idogt arbete
Skönt att Potätan var en minut före, har inte tid att lägga upp mer just nu.😅

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Pourri är ju ett favoritberg med sina massiva glaciärer. Sitter stökigt till, så @PisteCarver får gärna slänga upp en bild.
Om han har somnat om är bilden fri om en halvtimme.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ju Valdi med Grande Sassiere 3751m och La Tsanteleina 3602m.

Edit: Snygga skiddräkter!;)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
@RWD , Personen till vänster ser ju lite "skrämd" ut, medan personen till höger verkar "helcool" och har koll på läget?

Då kör vi...!
Från vilket hotell (inte vilken by...) är den här bilden tagen?
Guldstjärna (ej ett måste för godkänt 🥲) om man kan ange rumsnumret.
1632233579196.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Der Hoferwirt? Rum 302?
😲(y)
Strålande @Kalle_Luzern !

Inte helt rätt rum, men rätt våning!
Det är imponerande nog att hitta hotellet!
Ett landmärke för att hitta byn (Neustift) är ju det inte särskilt höga, men ändå välkända Patscherkofel i bakgrunden. Har en väderstation som ofta anges i väderrapporterna. När det blåser storm i Österrike så blåser det mycket på Patscherkofel.🌪️

Hotellet är 3* och vi betalde 60 Euros per natt/person inkl. en mycket vällagad och god 4-rätters middag på kvällen. Synnerligen prisvärt.

@Kalle_Luzern igen!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag borde ju åka till Val d'Isere någon gång bara för att få åka den här pisten.
T o m alla freeriders här måste väl ändå hålla med om att den ser läcker ut?

www.youtube.com/watch?v=80hu9ppSt1w
Blir mer sugen på pist när han kör kamerafart på de stora störtloppsbackarna för BBC Ski Sunday får jag säga. Skulle väl vara livrädd om jag gav mig ut i racepreppad Lauberhornpist å andra sidan... 😅

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
😲(y)
Strålande @Kalle_Luzern !

Inte helt rätt rum, men rätt våning!
Det är imponerande nog att hitta hotellet!
Ett landmärke för att hitta byn (Neustift) är ju det inte särskilt höga, men ändå välkända Patscherkofel i bakgrunden. Har en väderstation som ofta anges i väderrapporterna. När det blåser storm i Österrike så blåser det mycket på Patscherkofel.🌪️

Hotellet är 3* och vi betalde 60 Euros per natt/person inkl. en mycket vällagad och god 4-rätters middag på kvällen. Synnerligen prisvärt.

@Kalle_Luzern igen!
195 km/h kommer jag ihåg att de mätte på Pilatus i någon vinterstorm, blåste rätt bra nere i stan då också... 😱

Tillbaka från dalen upp på berget. Vilken liftstation är den här tagen från?
IMG_3247.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Blir mer sugen på pist när han kör kamerafart på de stora störtloppsbackarna för BBC Ski Sunday får jag säga. Skulle väl vara livrädd om jag gav mig ut i racepreppad Lauberhornpist å andra sidan... 😅
Kollade på den videon!(y)
Han är alltså 55 år gammal när han brassar ner för Lauberhornrennen på det sättet och refererar samtidigt!😲
Synd att han inte höll kameran framåt utför Hundschopf.
Extra kul att få reda på alla världscupåkare som blivit berömda när de har kraschat i olika delar av banan, och fått kurvor och passager uppkallade efter sig.
Då måste det ju vara en "mus" som en gång har kraschat i Mausefalle i Hahnenkammrennen.🎿🐭🪤🤣

Kommer Graham Bell att medverka i BBC Ski den kommande säsongen?
Då måste jag börja kolla på det.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då måste det ju vara en "mus" som en gång har kraschat i Mausefalle i Hahnenkammrennen.🎿🐭🪤🤣

Kommer Graham Bell att medverka i BBC Ski den kommande säsongen?
Då måste jag börja kolla på det.
Ja, logiskt! Och en hund som förlorade huvudet i Hundschopf? 🐶:unsure::LOL:
Har för övrigt även sett kamerafart i Lauberhorn med Bruno Kernen, som fått Kernen-S uppkallat efter sig eftersom han krashade där.

Hoppas han kommer vara kvar i vinter igen, står inget direkt på hemsidan nu. Bästa skid-tv jag känner till, förutom de stora störtloppen live då. ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jaha, ingen som hugger på den? Vad kan jag spä på med för underfundigt då, utöver det ovan? :unsure:
I vänster bildkant ser man foten på ett berg: 🐔
Vid den mittersta kabeln ser man slutet på ett åk: 🐷🐽
Byn: 👼🏔️

STORPOTATEN

Aktiv medlem
@STORPOTATEN , jag vet inte om du har åkt i Hochfügen, men du ska ju till Zillertal i april och om du ska hitta bra snö förutom Hintertux då, så kan jag rekommendera den nordsluttningen som du ser i min bildgåta ovan.

Edit: Sorry, jag hade fel, det är inte nordsluttning. Se inläggen längre ner.
Jodå, vi var i Kaltenbach/Hochfügen, men endast en dag så det lär väl bli någon dag till där under påsken. Tyckte det var lite småtrevligt, absolut. Om jag inte missminner mig tyckte jag nog backarna precis ovanför Kaltenbach var bäst, men att det å andra sidan var löjligt mkt folk där...
Nedfarten ned mot Kaltenbach var sedan en härlig orgie i blankis och folkmassor. :LOL: (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Jodå, vi var i Kaltenbach/Hochfügen, men endast en dag så det lär väl bli någon dag till där under påsken. Tyckte det var lite småtrevligt, absolut. Om jag inte missminner mig tyckte jag nog backarna precis ovanför Kaltenbach var bäst, men att det å andra sidan var löjligt mkt folk där...
Nedfarten ned mot Kaltenbach var sedan en härlig orgie i blankis och folkmassor. :LOL: (y)
Den långa sittliften Sonnenjet ovanför Kaltenbach och nerfarterna från den är bra, från toppen åker man över till en högt belägen mellandal "Wedelexpress", där är det är nästan tomt på folk och fin åkning (turkos cirkel). De flesta använder bara mellandalen som genomtransport.
Jag gillar Hochfügen (grön cirkel) här blir det som en gryta med variation och sluttningar i olika riktningar (och oftast mer snö än i Mayrhofen eller Zell am Ziller, Hochfügen = Schneeloch).
Ju längre ut till vänster om Sonnenjet (rött kryss) man kommer desto tråkigare blir det. Är som Tänndalen med dubbla fallhöjden ungefär, liftar på rad som man får saxa sig mellan - ganska tråkigt. Vi åkte längst ut till vänster en gång bara för att testa.
Allra bäst i Zillertal är ändå Königsleiten i Zillertal Arena.
1632256965932.png

Men det är sen Påsk nästa år och Zillertal kommer säkert att vara snöfritt 1000 meter upp från dalen. Bergen ser ju "snälla" och "låga" ut men från dalen är det upp till nästan 2000 fhm till de runda topparna. Zell am Ziller har Österrikes högsta åkfallhöjd (dock inte i april) med 1925 fhm.

I april hittar ni vintersnön i Hintertux, skidsystemet är i stort sett en nordsluttning från 1500 m upp till 3250 m.
Du som gillar brant och klippig offpist kan prova sluttningarna från Kaserer ner mot Sommerbergalm, i skuggan av Lärmstange (se bilder nedan som är tagna i somras från Gletscherbus 2). Är Skiroute och kräver en hel del snö för att vara åkbar, men Hintertux har sitt största snödjup i april/maj så det är ju en möjlighet.
Fallhöjden på det åket är 700 fhm.
1632258408821.png

1632259119373.png

1632259203424.png

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Korrekt! Uppe på Brunni i Engelberg. Här kan man byta från kabinen från dalen till 3-stolsliften upp till Brunnihütte.
Som påpekat av PC syns Laub till höger i bild. I vänsterkanten Hahnen och man kan även se slutet av Galtiberg-åket. Klippte bort Titlis topp för att det inte skulle bli för lätt.

Din tur @Mickes1

Senast ändrad:

Mickes1

Medlem
Ok, utan dina ledtrådar hade jag inte hittat rätt.

Från vilken lift har jag fotat denna lilla flock?

Bilagor

• B807CA9C-F768-45A6-89E0-5256F6A405D7.jpeg
    B807CA9C-F768-45A6-89E0-5256F6A405D7.jpeg
    151 KB · Besök: 34
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp