Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Bildgåtan då:
Pin-point please...
För övrigt tycker jag göken i blått bakom er liknar @Ivo del Brallo !! :LOL:
1632391240065.png

MKOL

Aktiv medlem
Tyvärr har arla beslutat att "effektivisera" så nu för tiden tillverkas messmör i Haninge och Boxholmsost i Östersund
Vän av ordning vill dock påpeka att huvudansvarig för flytt av produktionen är ägaren av varumärket och inte Arla. Foodmark hyrde så att säga bara produktionskapacitet av Arla. Har bekanta som upprördes mycket av detta för några år sedan så jag har hört mer än jag önskar om messmörskalabaliken.

Tillverkas numer i Potätens hoods: Haninge 😡 (alla jämtar bojkotta messsmör nu)

Som pinfärsk hemmansägare :cool: i mesens ursprungsregion tillika aspirerande jämte vill jag nog hävda att det sötslaskiga messmöret från Fjällbrynt sannolikt ändå inte är en jämte's förstahandsval.

Jag slår istället ett slag för Skärvångens Getmese som kan göra den värste surjämte hur fejen som helst! 🤪

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bra taktik, gå igenom mina sweetspots! :)
Attelas är det och under denna kabin finns flertalet intressanta löpor, där bland annat Rock ´n´Roll har nämnts tidigare i denna tråd.

Carry on @Kalle_Luzern
Ja, precis. Hade inte koll på att Verbier har en sån lift, som tur är finns det ju källor på internet som har det. :cool:

Här blir det tvärtom, titt ner på kabin och på sommaren. Från vilken toppstation?
IMG_1603.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då tittar vi ner från en toppstation igen då. Men nu är frågan - vad heter nedfarten man hamnar i när man följer skrået?

1632399296656.png

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Ledtråd:
Det är inte Hopfgarten med Hohe Salve i bakgrunden...;)

Det är strax under 2000 fhm upp till topparna som syns.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag ville så mycket vara där efter 2 veckor: https://oetz-trophy.com/?lang=en

Vi har varit där flera gånger också på sommartiden, paddlat nedre Ötz, övre Ötz och Venter Ache. Men aldrig mellersta Ötz, där tävlingen är, allt för svårt för mig!

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu blir det svårare. Sommarskidåkning går inte an vid regnvädret. Då, ville vi isstället hajka litet ganska nära sommarskidområdet/glaciären. Där är också ett skidområde, men skidåkning bara på vintertiden. Man kan gå upp med liften och vandra där på sommaren. I vilket vinterskidområdet vandrade vi? En ledtråd: Finska författaren Juhani Aho (Johannes Brofeldt, 1861 - 1921) var där på deras (med Venny Soldan) bröllopsresa (året var 1891 ) och de vandrade också där. Han skrev även några noveller om området. Jag har försökt att leta, var Juhani och Venny bodde då, men har inte hittat än. (Jag har studerat finska litteratur in universitetet. Frågade också från professorn av finska litteratur i Helsingfors Universitetet, men även han visste inte.)
SAM_0796.jpg
SAM_0798.jpeg
SAM_0800.jpg

En annan triviafråga: Hur är det möjligt, att Juhani Ahos två söner är också kusiner tillsammans?

P.P.S. Han var också en mycket ivrig flugfiskare, skrev tiotals noveller om fisket och speciellt flugfisket.

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Nu blir det svårare. Sommarskidåkning går inte an vid regnvädret. Då, ville vi isstället hajka litet ganska nära sommarskidområdet/glaciären. Där är också ett skidområde, men skidåkning bara på vintertiden. Man kan gå upp med liften och vandra där på sommaren. I vilket vinterskidområdet vandrade vi? En ledtråd: Finska författaren Juhani Aho (Johannes Brofeldt, 1861 - 1921) var där på deras (med Venny Soldan) bröllopsresa (året var 1891 ) och de vandrade också där. Han skrev även några noveller om området. Jag har försökt att leta, var Juhani och Venny bodde då, men har inte hittat än. (Jag har studerat finska litteratur in universitetet. Frågade också från professorn av finska litteratur i Helsingfors Universitetet, men även han visste inte.)
Visa bilaga 11993Visa bilaga 11994Visa bilaga 11995
En annan triviafråga: Hur är det möjligt, att Juhani Ahos två söner är också kusiner tillsammans?

P.P.S. Han var också en mycket ivrig flugfiskare, skrev tiotals noveller om fisket och speciellt flugfisket.

Fråga mig inte hur jag vet (en kvinna inblandad 😎 ) men jag vet att han var tvungen att spendera en tid utomlands i bl.a. Italien ....... så jag gissar hej vilt på Cervinia/Zermatt :)

KaitsuH

Aktiv medlem
Fråga mig inte hur jag vet (en kvinna inblandad 😎 ) men jag vet att han var tvungen att spendera en tid utomlands i bl.a. Italien ....... så jag gissar hej vilt på Cervinia/Zermatt :)
Nej, inte Italien. Och, han var inte verkligt "tvungen", men svaret för det är i den andra triviafråga. Han skrev också noveller om Italien och Schweiziska Alper.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp