Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Visst är det Stora sjöfallet i bild. For upp på en snabbtur i somras, tältning en natt några hundra meter från bilen och gjorde korta dagsturer med familjen. Är så ruskigt fint däruppe.

Din tur @STORPOTATEN
Ser grymt ut, tyvärr har jag varit uppe i de krokarna alldeles för lite. Får bli på ålderns höst. Just ja, det är ju nu....

Vi tar en liftjevel. Vad heter denna liften?

1632905202561.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Lutersee-Lift.

Ni åker pist?😲

Edit: Eller så har du tagit Gemsstockbahn och en lång runda ut till höger (Gurschengletscher-Abfahrt-variante)?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lutersee-Lift.

Ni åker pist?😲

Edit: Eller så har du tagit Gemsstockbahn och en lång runda ut till höger (Gurschengletscher-Abfahrt-variante)?
Ja, Lutersee på Gemsstock har vi åkt. Ganska lång, bitvis ganska brant T-krok. Lillbrorsan åker inte offpist, så jag åkte lite bredvid och mellan pisterna medan han höll sig i dem. Vad jag minns var det inte direkt puder utanför... 😅

Vad tycker du @PisteCarver ? Iaf äntligen en bild från Gemsstock där det inte bara ser mörkt och frostigt ut! 🥶Mitten av mars istället för mitten av december. ⛷️ :cool:
Din bild härnäst!

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, Lutersee på Gemsstock har vi åkt. Ganska lång, bitvis ganska brant T-krok. Lillbrorsan åker inte offpist, så jag åkte lite bredvid och mellan pisterna medan han höll sig i dem. Vad jag minns var det inte direkt puder utanför... 😅

Vad tycker du @PisteCarver ? Iaf äntligen en bild från Gemsstock där det inte bara ser mörkt och frostigt ut! 🥶Mitten av mars istället för mitten av december. ⛷️ :cool:
Din bild härnäst!
Bernhard Russi Run ser fin ut!
I alla fall den till höger, den till vänster ser lite "pucklig" ut - me don't like...

Ny bildgåta strax!:)

PisteCarver

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern , kör din brorsa på Head Supershape iSpeed?
Riktiga pistchargers med smal midja under 70 mm. Hyrde sådana (177 cm) en gång i Stubai, super att köra med upp i glaciärpisterna, inte alls lika roliga mot slutet av dagen när man skulle igenom puckeltraverserna nerför Wilde Grub'n...:(

PisteCarver

Aktiv medlem
Liftfrågor är visst nya "modegrejen" och man vill ju hänga med!:)
I den här bilden syns inte mindre än 3 st liftar, vad heter dessa?
(vet inte själv ännu, men det tar jag reda på medan ni funderar...;))
1632909430395.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern , kör din brorsa på Head Supershape iSpeed?
Riktiga pistchargers med smal midja under 70 mm. Hyrde sådana (177 cm) en gång i Stubai, super att köra med upp i glaciärpisterna, inte alls lika roliga mot slutet av dagen när man skulle igenom puckeltraverserna nerför Wilde Grub'n...:(
Ingen aning. Det var något de rekommenderade i hyrshopen vid dalstationen. Han kom direkt från några dagar i Chamonix och var lyrisk över hur mycket bättre pisterna och hyrskidorna (och sällskapet 🤪) var i Andermatt. ;)

Russi run är oftast bra när det kommit nog med snö. (y) Så lång svart backe undviker ju många (de kör Sonnenpiste från toppen), och då håller pisten bra även på eftermiddagen. Pisten till vänster är de däremot inte så noga med att pista varje dag.

PisteCarver

Aktiv medlem
Isskogelbahn
Ebenfeldt- och Krummbach-X-press
?

Får kanske ta över ditt stambord i vinter?
Jag såg att gondolen numera tydligen heter Dorfbahn Gerlos, men den har ju alltid hetat Isskogelbahn, så det blir självklart rätt för det!
Ebenfeldt- och Krummbach-X-press är såklart också rätt.(y)

De tre stora skidområdena i Zillertal är supermoderna och välbestyckade med express-sittar. Det finns ett svenskt liftbolag som borde åka dit på studiebesök!🥱

Din tur @fredw !

PS. Stambordet är bara för Radlerdrickare.;)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
De tre stora skidområdena i Zillertal är supermoderna och välbestyckade med express-sittar. Det finns ett svenskt liftbolag som borde åka dit på studiebesök!🥱
Eehhrrm. Den här knutpunkten behöver lite översyn skulle jag vilja påstå. Hela dalgången var fylld till brädden med människor som stod i kö till någon av de två liftarna och det var nästan omöjligt att urskilja vilken kö som gick var. Såg nästan ut som det pågick konsert med Rolling Stones där i dalgången.
Det var liknande scenario vid Krimmlalm också, men inte riktigt lika illa.
Var ett tag lite orolig att vi inte skulle hinna hem till Zell Am Ziller, men det löste sig till slut... :)

1632914283601.png

fredw

Aktiv medlem
Har tyvärr ebb i fotofloden när det gäller vinterbilder. Så det får bli en ”resebild” istället.

En annorlunda fråga. Namnet på slottet kan vi lämna till efteråt, istället undrar jag varför detta slott (här besökt av ”yours truly”) verkar bekant för många svenskar. Vad är det för association jag är ute efter?

1632915075281.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Eehhrrm. Den här knutpunkten behöver lite översyn skulle jag vilja påstå. Hela dalgången var fylld till brädden med människor som stod i kö till någon av de två liftarna och det var nästan omöjligt att urskilja vilken kö som gick var. Såg nästan ut som det pågick konsert med Rolling Stones där i dalgången.
Var ett tag lite orolig att vi inte skulle hinna hem till Zell Am Ziller, men det löste sig till slut... :)

Visa bilaga 12077

Bra att veta, tillsammans med all kunskap och inspiration från PCs inlägg. Det blir Zillertal istf Cervinia för oss i vinter.

PisteCarver

Aktiv medlem

Visa bilaga 12077
Det har du rätt i att även "solen har sina fläckar".
Just där har jag inte fastnat någon gång, men däremot var det en del kö i nästa (Ebenfeldt-X-press) vid ett tillfälle, och vi var också i tidsnöd att hinna upp till Krimml-X-press innan stängning så att vi kom över kammen tillbaka till Zell am Ziller. Av rena nostalgi-skäl hade vi åkt ända bort till Filzsteinliften på Gerlosplatte (min barndoms skidbackar!🙂), och det är långt tillbaka därifrån (den delen av skidområdet kan man f ö annars gärna skippa).
Väl uppe med Ebenfeldt har jag aldrig haft problem, var alltid i det här skidområdet under vecka 8.
Detta är för övrigt samma vecka som stora delar av Holland har "Krokus-Ferien", och just byn Gerlos förvandlas till en holländsk koloni.

Hawk100

Aktiv medlem
Har tyvärr ebb i fotofloden när det gäller vinterbilder. Så det får bli en ”resebild” istället.

En annorlunda fråga. Namnet på slottet kan vi lämna till efteråt, istället undrar jag varför detta slott (här besökt av ”yours truly”) verkar bekant för många svenskar. Vad är det för association jag är ute efter?

Visa bilaga 12078
Inspiration till/från Drottningholms slott??

dannedieharder

Aktiv medlem
Första tanken var att det var likt Drottningholm men sedan trillade något ner, och då var det bara någon googling bort. Bildgåta kommer om en stund. Blir kanske lite klurigt denna gång men har en plan för att stegvis göra det lättare.

dannedieharder

Aktiv medlem
Vad heter åket jag åker?
7E2FD51D-566F-423C-AAEB-9515F007A1C9.jpeg

Ledtråd 1: När den här bilden togs hade jag början på åket just bakom ryggen.
E5C1BFA8-3728-4617-9190-7DA28EABB5D0.png

Ledtråd 2: Grynig bild med dåligt fokus men om jag skulle vända mig om när jag tog första bilden skulle jag få denna utsikt.
D4CC19E5-AEB4-4312-865A-7927C671D6AE.jpeg

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Klippränna säger du? Det får @Hawk100 göra, jag nöjer mig med närmsta afterski där de serverar Fernet! :cool:
När du har tagit dig nerför Skiroute Lärmstange kan du svänga in på Sommerbergalm baren för après-ski.
Till drinkarna serveras tysk après-ski-techno, favoritlåten heter ”Scheiss Drauf - Après-ski ist Einmal im Jahr - olé olé...."🍻🥳

PisteCarver

Aktiv medlem
Hittade detta boende men det blev tyvärr nedröstat (med hjälp av ordförandens utslagsröst..)

Ser trevligt ut!
Tack för tipset, ska fundera på det till nästa gång...:unsure:

fredw

Aktiv medlem
När du har tagit dig nerför Skiroute Lärmstange kan du svänga in på Sommerbergalm baren för après-ski.
Till drinkarna serveras tysk après-ski-techno, favoritlåten heter ”Scheiss Drauf - Après-ski ist Einmal im Jahr - olé olé...."🍻🥳
Verkar bli ett ”måste”! 😄😉.
Det finns live-umpa-umpa på en viss backrestaurang ovanför Val Gardena. Och en annan närliggande som ibland har bikiniklädda damer som dansar på borden. Brukar dock undvika just den platsen av många olika skäl (inklusive husfrid).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp