Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Men tack för förtroendet!

Var hittar man en så här trevlig morgonvy?
Visa bilaga 12441

Edit to add: Norr om Sveg...

Ledtråd, vi är i Sverige, eller mer precist så är sjön och fjällen vi ser i Sverige, men baksidan av samma fjäll är i Norge. I bildens vänsterkant rinner sjön ut i en flugfiskejokk.

Ny ledtråd. En relativt lättillgänglig sjö. Nås med en anmarsch från väg som startar i princip ovan trädgränsen.
Jurunjavrre?

KaitsuH

Aktiv medlem
Kuoletisjaure? (Eller kan det vara nära E2:n?) P.S. Jah har aldrig fått fiske i norr med E12-flugan, de är ants/myror och (svarta) klinkhämers som gäller.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jurunjaure i min bok, men visst där satt den!

När man kravlar sig ur tältet vid femdraget för en morgonpiss och möts av den synen måste man ju bara hissa kameran. Gudomlig syn!

Tillbaka till Kung Edward, show us @STORPOTATEN
Kul kul. Har seriösa planer på en vecka med flugspöt i Vuoggatjålme i början på juli. Kanske klämmer in lite tid vid Jurunjaure då...ser ju mkt trevligt ut. :)

Ny bild alldeles straxt!

waxoff

Aktiv medlem
Kuoletisjaure? (Eller kan det vara nära E2:n?) P.S. Jah har aldrig fått fiske i norr med E12-flugan, de är ants/myror och (svarta) klinkhämers som gäller.
Amatörer med fluga som jag och junior var fiskade vi bara vid ytan med dåligt resultat. Tydlgen skulle man haft blyade grejor som krafsade längs botten. Fick därför bara några smårödingar i en annan pöl i närheten, men inget napp alls i denna fina sjö eller jokken från den. Men fina dagar fick vi ändå!

_20200716_152051.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nu blev jag ju väldigt sugen på att slänga in en flugfiske-relaterad bild, men jag hade ju redan en bild framme. Som förhoppningsvis lockar någon till skidåkning istället.

Bilden kräver två svar:
1. Viken skidort är vi i?
2. Vad heter den pigg som är längst till vänster i fjärran?

1634067800670.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Amatörer med fluga som jag och junior var fiskade vi bara vid ytan med dåligt resultat. Tydlgen skulle man haft blyade grejor som krafsade längs botten. Fick därför bara några smårödingar i en annan pöl i närheten, men inget napp alls i denna fina sjö eller jokken från den. Men fina dagar fick vi ändå!

Visa bilaga 12444
Det som göms i snö..... :LOL:

PisteCarver

Aktiv medlem
Det börjar bli jobbigt.... @STORPOTATEN säger att han känner igen alla mina berg... 😩
Här en härlig dag med sol och massor av kallt puder.
Vad heter "hyddan" som jag har markerat uppe på bergskammen?
1634076468262.png

fredw

Aktiv medlem
Du menar taget från liften med filtarna i? Klassisk mark i så fall. Jag lade ett bud på en lägenhet i Göteborg över mobilen i snöstorm därifrån.

fredw

Aktiv medlem
SP, bara så att du är medveten om att man vid titt opåkallat ser förslag på fler youtube-videos gissningsvis tillhörande en viss familj... ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Bilden blir lite förvrängd av actioncam-vidvinkeln, så det är inte så lätt, men det ser ju ut att kunna vara Rhonedalen, så jag säger Nendaz?
Edit: Eller Veysonnaz, är väl samma liftsystem?

Min ganska nyinköpta budget actioncam av det kinesiska märket "Apeman" har en anti-bildförvrängar-funktion som funkar ganska bra.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nej, nu har jag hittat det!
Vercorin, Val d'Anniviers.
Mycket bra, Vercorin skall det naturligtvis vara. Från dalgången på dryga 500 möh till toppen Cret Du Midi 2332 möh i Vercorin är det alltså ca 1800 fhm. Rhonedalen trodde jag ngn skulle identifierat lite snabbare, men kanske är det vidvinkeln som ställer till det. Det är ju lätt när man vet svaret... :)

Vassego @PisteCarver (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket bra, Vercorin skall det naturligtvis vara. Från dalgången på dryga 500 möh till toppen Cret Du Midi 2332 möh i Vercorin är det alltså ca 1800 fhm. Rhonedalen trodde jag ngn skulle identifierat lite snabbare, men kanske är det vidvinkeln som ställer till det. Det är ju lätt när man vet svaret... :)

Vassego @PisteCarver (y)
När ni ändå var där, provade ni inte Grimentz och Zinal?

PisteCarver

Aktiv medlem
Här är jag på semester i "fjällen" igen.
Till höger om mig står en kund (medborgare i landet i fråga) som jag träffat i jobbet. Han och hans fru gjorde en utflykt och gjorde oss sällskap den här dagen.:)
Vad heter den tjusiga pyramiden i mitten av bakgrunden?
Hoppas att @STORPOTATEN kan hålla sig lite och ge övriga en chans, eftersom jag vet att han tar den här direkt (han känner ju numera igen alla mina favo-berg).;)
1634124117290.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Du har ju aldrig haft med några bilder därifrån?:unsure:
Ännu. Men vi har ju bara börjat denna leken... :LOL: ;)
Nej då, men det var ju på en gubbresa, och som sagt fokuserar vi då på puder och skitväder. Vilket resulterar i att media från dessa resor ofta ser ut så här som på nedan bild.... Trevligt, men ganska värdelöst för en bildgåta... 🤥
1634124541835.png

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Här är jag på semester i "fjällen" igen.
Till höger om mig står en kund (medborgare i landet i fråga) som jag träffat i jobbet. Han och hans fru gjorde en utflykt och gjorde oss sällskap den här dagen.:)
Vad heter den tjusiga pyramiden i mitten av bakgrunden?
Hoppas att @STORPOTATEN kan hålla sig lite och ge övriga en chans, eftersom jag vet att han tar den här direkt (han känner ju numera igen alla mina favo-berg).;)
Visa bilaga 12457
Håller mig. Tycker mig skönja en högre och ännu kändare topp också.....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp