Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Korrekt! Godmorgon! 😄 Ledsen att ni fick vänta.
Ser ut som ett fint litet system. Men usch då, viss risk för överkapacitet! 😳😀
Kanske fallhöjden behöver så kallad certifiering enligt IVO-PC 2021? 😉 Skulle dock förvåna mig om det inte stämmer någorlunda.

PC har en fin bild på lut!

1634188128109.jpeg

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Korrekt! Godmorgon! 😄 Ledsen att ni fick vänta.
Ser ut som ett fint litet system. Men usch då, viss risk för överkapacitet! 😳😀
Kanske fallhöjden behöver så kallad certifiering enligt IVO-PC 2021? 😉 Skulle dock förvåna mig om det inte stämmer någorlunda.

PC har en fin bild på lut!

Visa bilaga 12490
Björkliden är certifierade enligt
SSP-2122 😉

Christiam

Aktiv medlem
Hmm! Man blir nyfiken!

Edit: tog bort putslustig kommentar från mig. Hoppas kunna åka skidor i Björkliden en dag, ser ut som ett fint skidberg i vacker miljö.
Det är ett mysigt område som är väldigt familjevänligt men även bjuder på åkning för alla.
Fina långa pister, snällt offpistområde ( ängarna) samt ”häftigare” offpist ( malmbanan, svarta björn) i området mittemot Nuolja.
Lätt promenad längst vinterled upp på Nuolja så går det att åka på det berget också.
Finns flera berg för topptur samt möjlighet att skida till låkkta för våffla och ett 8km långt åk tillbaka till Björkis.
Hoppas du får till ett besök, tyvärr har inte STF gammelgården längre. Annars var det ett väldigt bra boende. Hotelet är annars fint.

PisteCarver

Aktiv medlem
Behövs det ledtrådar till så fina berg?
OK då:
På andra sidan topparna ligger en av Schweiz (och världens) mest kända skidorter.
Dalen på den här sidan är en liten undangömd pärla med fina mindre/medelstora skidområden.

PisteCarver

Aktiv medlem
Då får jag det till, från vänster:
Schalihorn 3965
Zinalrothorn 4221
Besso 3664
Ober Gabelhorn 4062
Mont Durand 3713
Så där ska det se ut!(y)

Bilden är tagen ifrån det lilla och ganska branta skidområdet Zinal.
En mäktig kuliss att vila ögonen på är det. Hade jag vridit kameran bara lite till vänster så hade jag även fått med Weisshorn på dryga 4500m, men som från det här hållet inte alls är "vitt" utan ganska klippigt. Den vita Weisshornpyramiden framträder i all sin prakt när man ser den på andra sidan rakt österifrån.
Nere ifrån Randa får man böja rejält på nacken för att titta upp på de dryga 3000 fhm. Den allra bästa utsikten mot Weisshorn tror jag finns från Grächen (har sett bilder därifrån), fast där har jag inte varit.
Men det har @STORPOTATEN som nu tar över nästa bildgåta!

EDIT: Och den berömda skidorten på andra sidan bergen i bilden är självklart Zermatt.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Så där ska det se ut!(y)

Bilden är tagen ifrån det lilla och ganska branta skidområdet Zinal.
En mäktig kuliss att vila ögonen på är det. Hade jag vridit kameran bara lite till vänster så hade jag även fått med Weisshorn på dryga 4500m, men som från det här hållet inte alls är "vitt" utan ganska klippigt. Den vita Weisshornpyramiden framträder i all sin prakt när man ser den på andra sidan rakt österifrån.
Nere ifrån Randa får man böja rejält på nacken för att titta upp på de dryga 3000 fhm. Den allra bästa utsikten mot Weisshorn tror jag finns från Grächen (har sett bilder därifrån), fast där har jag inte varit.
Men det har @STORPOTATEN som nu tar över nästa bildgåta!

EDIT: Och den berömda skidorten på andra sidan bergen i bilden är självklart Zermatt.
Jag tar över bildgåtan och passar den vidare till första bästa spekulant. Gäller dock endast de som inte lagt upp en bild senaste 24 timmarna. :)

fredw

Aktiv medlem
På andra sidan topparna ligger en av Schweiz (och världens) mest kända skidorter.
Dalen på den här sidan är en liten undangömd pärla med fina mindre/medelstora skidområden.
Oj oj oj, jag ser en massa liftar ovan den lilla byn Saint-Luc också... och vid Vercorin... nästan i samma dal!! Måste vara kris nu i Schweiz, med denna enorma överkapacitet i liftarna... :rolleyes:
(Som du förstår är det ett citat från en företrädare från ett visst företag som jag har svårt att komma över...) :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Oj oj oj, jag ser en massa liftar ovan den lilla byn Saint-Luc också... och vid Vercorin... nästan i samma dal!! Måste vara kris nu i Schweiz, med denna enorma överkapacitet i liftarna... :rolleyes:
(Som du förstår är det ett citat från en företrädare från ett visst företag som jag har svårt att komma över...) :)
Och ändå gav du dem dina pengar i vintras….:rolleyes:;)

Kan för övrigt rekommendera Val d’Anniviers, skidområdena i dalen, St Luc, Chandolin, Grimentz, Zinal och Vercorin har gemensamt liftkort.
Grimentz är en mycket vacker by på nästan 1600 möh, och består till stor del av knuttimrade hus i Walliser-stil. Och är charter befriat!(y)

fredw

Aktiv medlem
Och ändå gav du dem dina pengar i vintras….:rolleyes:;)

Kan för övrigt rekommendera Val d’Anniviers, skidområdena i dalen, St Luc, Chandolin, Grimentz, Zinal och Vercorin har gemensamt liftkort.
Grimentz är en mycket vacker by på nästan 1600 möh, och består till stor del av knuttimrade hus i Walliser-stil. Och är charter befriat!(y)

Tack! Först nu kopplade jag ihop fina Grimentz (som jag lärt mig om i denna fantastiska tråd) med de där områdena (som jag också lärt mig etc etc) ... Ska be att få en del av lönen i CHF och sedan bär det av!

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack! Först nu kopplade jag ihop fina Grimentz (som jag lärt mig om i denna fantastiska tråd) med de där områdena (som jag också lärt mig etc etc) ... Ska be att få en del av lönen i CHF och sedan bär det av!
Behöver du inte för att åka till Val d'Anniviers och Grimentz.
Vi bodde (för väldigt många år sedan) på det genuina hotellet till höger där fru PC sitter.
Det heter Hotel Becs de Bosson och är väl att betrakta som 2-stjärnigt, men väldigt mysigt och god mat var det.
Idag kostar det under högsäsong CHF 87- per person och dag, inkl. halvpension (vilket motsvarar € 81-), och är väl fullt överkomligt?
Åker du till Zermatt i dalen bredvid, så får du förstås ta med dig en helt annan plånbok.
1634216805331.png

1634216963062.png

Mickes1

Medlem
Då tar jag över och undrar villken by det är vi ser där nere, i denna lite suddiga bild?
DSC_0292.JPG

Bilagor

• DSC_0301.JPG
    DSC_0301.JPG
    451.4 KB · Besök: 17
Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Behöver du inte för att åka till Val d'Anniviers och Grimentz.
Vi bodde (för väldigt många år sedan) på det genuina hotellet till höger där fru PC sitter.
Det heter Hotel Becs de Bosson och är väl att betrakta som 2-stjärnigt, men väldigt mysigt och god mat var det.
Idag kostar det under högsäsong CHF 87- per person och dag, inkl. halvpension (vilket motsvarar € 81-), och är väl fullt överkomligt?
Åker du till Zermatt i dalen bredvid, så får du förstås ta med dig en helt annan plånbok.
Visa bilaga 12501
Visa bilaga 12502
1634224620901.png

Och i grytan på bilden har jag åkt skidor. Fantastiskt fint åk även om vi inte åkte ända uppifrån toppen.
Har länge tjatat på @STORPOTATEN och övriga i gubbgänget att vi borde ta en vecka i Val d’Anniviers med guide….
Men föga framgång hittills, tyvärr!!

Mickes1

Medlem
Nej fel håll.... Från Marilleva så går det och åka skidor & lift till byn i fråga. Däremot inte från Ponte di Legno.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ok, tackar! Nu måste jag lägga mig. (Sjuklov, nåt helvetes bihåleinflammation. Men har väl tid att googla och dricka öl.) Var dricker jag en liten öl? Aj fan att jag var törstig!
20181227_123818.jpg

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp