Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Behöver du inte för att åka till Val d'Anniviers och Grimentz.
Vi bodde (för väldigt många år sedan) på det genuina hotellet till höger där fru PC sitter.
Det heter Hotel Becs de Bosson och är väl att betrakta som 2-stjärnigt, men väldigt mysigt och god mat var det.
Idag kostar det under högsäsong CHF 87- per person och dag, inkl. halvpension (vilket motsvarar € 81-), och är väl fullt överkomligt?
Åker du till Zermatt i dalen bredvid, så får du förstås ta med dig en helt annan plånbok.
Kan ändå rekommendera lön i CHF. 🤪🤑

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan ändå rekommendera lön i CHF. 🤪🤑
Ja, CHF lön i Sverige hade varit trevligt.(y)
Du lär ju behöva den för att överleva därnere, en månadshyra kostar väl som en vanlig svensk månadslön.

Under de åren vi reste till Zermatt (bodde alltid på Hotel Täscherhof i Täsch) så kostade en CHF = 4 SEK. Det var bara lite dyrare än i Österrike då och inte så dyrt, förutom lunchmaten på Trockener Steg.

Fast det är inte dyrt överallt nu ändå:
Kollade precis vad ett 6-dagars liftkort i Val d'Anniviers kostar och det går på CHF 295- (€ 271-) som är nästan exakt samma pris som för ett 6-dagars liftkort i Stubaital.
Och Val d'Anniviers har mycket mer skidåkning än Stubaital, 210 km pist mot 93 km!👆
Skidåkning upp till 3000möh i St Luc/Chandolin och 2900möh i Grimentz/Zinal.
Hotellet som jag hade med innan var inte heller så dyrt. Antagligen är lunchmaten i backen något dyrare, men totalt sett går nog en semestervecka i Val d'Anniviers på ungefär samma som på en medelstor skidort i Österrike.
Jämfört med orter som Ischgl och Serfaus, så är Val d'Anniviers betydligt billigare.
Sen tror jag att hotellstandarden oftast håller högre klass i Österrike, men nu blev jag lite sugen på Val d'Anniviers igen.... det var länge sedan och bergen är mäktiga där.:)

EDIT:
Åker man på skidsemester till Schweiz idag är det nog att föredra att ha halvpension eller självhushåll, det är dyrt att äta ute i Schweiz. Reser lite då och då till Schweiz i andra sammanhang än semester, och en dagens lunch i städerna går på 200-300 kr utan dricka till.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, CHF lön i Sverige hade varit trevligt.(y)
Du lär ju behöva den för att överleva därnere, en månadshyra kostar väl som en vanlig svensk månadslön.

Under de åren vi reste till Zermatt (bodde alltid på Hotel Täscherhof i Täsch) så kostade en CHF = 4 SEK. Det var bara lite dyrare än i Österrike då och inte så dyrt, förutom lunchmaten på Trockener Steg.

Fast det är inte dyrt överallt nu ändå:
Kollade precis vad ett 6-dagars liftkort i Val d'Anniviers kostar och det går på CHF 295- (€ 271-) som är nästan exakt samma pris som för ett 6-dagars liftkort i Stubaital.
Och Val d'Anniviers har mycket mer skidåkning än Stubaital, 210 km pist mot 93 km!👆
Skidåkning upp till 3000möh i St Luc/Chandolin och 2900möh i Grimentz/Zinal.
Hotellet som jag hade med innan var inte heller så dyrt. Antagligen är lunchmaten i backen något dyrare, men totalt sett går nog en semestervecka i Val d'Anniviers på ungefär samma som på en medelstor skidort i Österrike.
Jämfört med orter som Ischgl och Serfaus, så är Val d'Anniviers betydligt billigare.
Sen tror jag att hotellstandarden oftast håller högre klass i Österrike, men nu blev jag lite sugen på Val d'Anniviers igen.... det var länge sedan och bergen är mäktiga där.:)
Ja, är generellt dyrt i CH men inte lika dyrt överallt. Läste nyligen att det är ca. 50% dyrare att leva i CH än i DE. Tur löner och skatter är som de är (till stor del orsaken till de höga priserna också så klart).
Klar fördel är att det mesta känns billigt när man reser. Det jag gör för tillfället och därför håller lite låg profil här. Kliade så klart i fingrarna när panoramat dök upp imorse… 😂

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Visst går det att hitta billiga liftkort, boende och mat i Schweiz (vi köpte ex utmärkt hästkött som var billigare än annat kött ;)

Men jag blev riktigt sur när jag kom hem och fick telefonräkningen - Roamingavgiften utanför EU är brutal. (och man behöver mobildata för att kunna köpa tågbiljetter osv) :devilish:

PisteCarver

Aktiv medlem
Visst går det att hitta billiga liftkort, boende och mat i Schweiz (vi köpte ex utmärkt hästkött som var billigare än annat kött ;)

Men jag blev riktigt sur när jag kom hem och fick telefonräkningen - Roamingavgiften utanför EU är brutal. (och man behöver mobildata för att kunna köpa tågbiljetter osv) :devilish:
Ja, det är en stor nackdel med Schweiz, men innan du åker dit så kan du köpa ett tidsbegränsat surfpass av din mobiloperatör. Då har du kontroll på kostnaderna och fri surf.
Brukar beställas genom att man bara skickar ett sms innan.

KaitsuH

Aktiv medlem
Inte en susning, men kostar på mig en vild gissning. Helt baserat på ditt påstående i en annan tråd....
Citat: "Om man efter 2 år kan resa igen till Anton och Mooserwirth, warum ville man resa annanstans?"
Så det är i St Anton igen?
Nej, fel land.
P.S. Jag tror att du har varit också där.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Hur är detta möjligt? Vanligtvis räcker det att visa en bild på x antal toppar för PC/SP och ibland Kalle, så knappar de genast in namn och höjd och klickar på "skicka svar"... Magiskt! Nästan som appen Shazam för att identifiera musik.
Sorry. Ibland missar man det uppenbara...
Kollar man lite noggrannare tycker jag att berget i bakgrunden är större än vid en första anblick och formen....bara skriker Grivola tycker jag.
Så då gissar jag på Courmayeur!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jep. La Thuile igen. I den andra bilden kan man se La Rosiere sidan och La Thuile. Din tur @FilipNorin !
Hmmm...no offense, men är du säker? Trodde inte man såg Grivola från La Thuile....för lågt och för höga berg emellan.
Dessutom ser det ut så här på toppen i Courmayeur.....vilket är så gott som identiskt med din andra bild... :)
Nyfiken. :unsure:
1634293447398.png

KaitsuH

Aktiv medlem
Hmmm...no offense, men är du säker? Trodde inte man såg Grivola från La Thuile....för lågt och för höga berg emellan.
Dessutom ser det ut så här på toppen i Courmayeur.....vilket är så gott som identiskt med din andra bild... :)
Nyfiken. :unsure:
Visa bilaga 12535
Aj fan, det är mycket möjligt! Vi var på samma vecka i Courmayer och La Thuile för 3 år sedan på jullovet. Jag trodde, att vi tog bilden då vi åkte tillbaks från Rosiere sidan...

KaitsuH

Aktiv medlem
Eller var det för 4 år sedan? Men när var vi i Cervinia och Pila på samma julresan? Men i Cervinia hade jag bara skidor med (varför i helvete?), och i La Thuile åkte jag bräda? Ursäkta mig, nuförtiden minns jag ingenting.

KaitsuH

Aktiv medlem
I vilken kabinbanehall hittar man den här utsikten?

Ledtråd: det är en mellanstation 🚠
Aj fan! Jag just lärde mig här tidigare, att nuförtiden också män måste sitta, när vi kissar. (Jag hade tidigare en bild från Rättvik) Men men men, hur går det där?

P.S. Kanske Italien, men inte tysktalande Italien, Syd-Tirol? Också i Österrike i Albona restaurangen där öppet är en sådan toa.

Crevacol?

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp