Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

davoorama

Medlem
Senja. Luttinden kanske? Fräsigt åk i alla fall. Utsikt mot Bergsbotn och Bergsfjorden
Alldeles riktigt, där satt den! Luttindsrännan på Luttinden här från andra sidan Nordfjorden.
3.jpg

Över till dig @antikvitet

antikvitet

Aktiv medlem
Åkej, här är en bild på en av mina finare tavlor. Ett äkta tryck på... ja vad är motivet? Alltså, vad heter orten där målaren stod och målade detta mästerverk och vad heter berget i bakgrunden?

2021-10-22 10.35.38.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det gick ju fort förstås. Japp, Grindelwald. Och jo, jag tror det är Wetterhorn. Döm om min förvåning när jag upptäckte att berget fanns på riktigt.
Varsågod @STORPOTATEN
Jodå, det är Wetterhorn. Det lär @PisteCarver påpeka om inte annat. Och sur lär han bli när jag nu tog "hans" berg...... :LOL:

Nu undrar jag var vi har hamnat?
Ny ledtråd redan 12:15 om den inte knäckts innan dess.

Ledtråd No 2 - lite högre upp på berget....

Ledtråd No 3 - Klot-Ove och @Hawk100 efter en bra dag på berget! Notera puderstruten - en fingervisning om dagens snödjup!! (y)
1634899407390.png

1634899365040.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Lyckades zooma in på skylten på en liftstolpe i filmen och körde den i mitt KGB-filter... Gav tyvärr inga ledtrådar om lokalisationen (mer än att vi passerar liftstolpe fyra, som gissningsvis är byggd av Doppelmayr och att det är en norrsluttning). Återkommer.

1634895917185.jpeg

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ledtråd No 2 på plats i originalinlägget.
Nästa ledtråd 12:45. Här duggar de tätt.

Ledtråd No 3 på plats i originalinlägget.
Näsa ledtråd 14:00.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jodå, det är Wetterhorn. Det lär @PisteCarver påpeka om inte annat. Och sur lär han bli när jag nu tog "hans" berg...... :LOL:

Nu undrar jag var vi har hamnat?
Ny ledtråd redan 12:15 om den inte knäckts innan dess.

Ledtråd No 2 - lite högre upp på berget....

Ledtråd No 3 - Klot-Ove och @Hawk100 efter en bra dag på berget! Notera puderstruten - en fingervisning om dagens snödjup!! (y)
Visa bilaga 12675
Visa bilaga 12674
Med tanke på sista bilden så måste det ju vara en utvandrad tysk som har öppnat Kinder-Gasthof Funäsdalen!

Men med tanke på video-glimtarna av de omgivande bergen (Weissmies på drygt 4000 m till vänster?), så liknar det ändå mer Saas-Almagell?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Med tanke på sista bilden så måste det ju vara en utvandrad tysk som har öppnat Kinder-Gasthof Funäsdalen!

Men med tanke på video-glimtarna av de omgivande bergen (Weissmies på drygt 4000 m till vänster?), så liknar det ändå mer Saas-Almagell?
Saas-Almagell är det så klart. En väldigt djup dag hade vi där.
Och jag är ganska övertygad om att det stod Furggstalden innan jag kladdade ned bilden. :)
Furggstalden är mellanstationen och även namnet på liften dit.

Över till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyvärr är du bänkad på den här @STORPOTATEN , jag vet att du bara har varit i det här skidområdet några dagar, men du har ändå lyckats memorera varenda vrå av det.
Om det blir svårt för övriga, så släpper jag in dig senare.;)

Här poserar fru PC i trevligt väder.
I bakgrunden har vi en riktig Mount Everest/Lohtse look-a-like-combo. som liknar dessa berg sett från söder. Men vi är naturligtvis inte i Himalaya.
Gåtan blir att göra en Google- eller kart-pinpoint på var bilden är tagen?
1634901702044.png

fredw

Aktiv medlem
Jaha, då tar vi en liten annorlunda fråga... Nedanstående eminenta bergsmassiv (eller snarare gräsbesådd jord/sophög), som påstås påminna om K2 från vissa håll, har länge varit populär bland de yngre ortsborna. Den har äntligen fått ett namn och uppmätt höjd (iofs. ännu ej IVO-certifierad). Samt en pistkarta som utnämnts till världens näst vackraste, åtminstone i hela den aktuella kommunen, se bild.

Denna knöl lär också ha fantastiskt naturskön åkning på den så kallade "Backside Friedrichkopf" - obs helt på egen risk (där kan finnas spår efter hundar som rastats). Viss skogsåkning finns också som synes, om man tar ordentlig sats ut på flacken. Som ni ser ligger detta i utkanten av SLAOs vanliga domäner (notera varelserna som dödsföraktande promenerar till fots uppåt i pisterna!!)

Jag frågar nu efter kommunens namn! Därefter går frågan gärna vidare till antikvitet eller davoorama, eller valfri annan freeridare som känner sig manad (och som helst har kvar bilder med snö på i arkivet)!

1634905962838.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Eftersom jag snart avviker från tangentbordet ett tag, och min gåta inte var helt allvarligt menad, så ger jag redan nu fritt fram enligt ovanstående inlägg till den som vill framföra nästa bildgåta.

antikvitet

Aktiv medlem
Fyllde på med lite fler ledtrådar. Kollar imorrn om nån lyckats knäcka denna enormt exotiska nöt. Godnatt.

antikvitet

Aktiv medlem
Geo-relation till Sveg kommer vid 15tiden (om så behövs)

Edit 15.01; vi är ytterst lite norr om Sveg

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp