Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

antikvitet

Aktiv medlem
Nånstans i Romsdal, store trolltind kanske?
det var ännu fler tjut bort.

Det ena av Norges två mest kända topptursområden? Har figurerat tidigare i tråden, men nu är jag alltså ute efter lite mer precist. Kan vara generös nog att ge rätt för dalen som leder in till klippan jag fotades på.

Gör nåt annat en stund...

Senast ändrad:

antikvitet

Aktiv medlem
De där är i Molladalen, kan man tro..!?😮
Jamen äntligen å till slut! In i Molladalen (Mordor eller lilla Chamonix) och sen upp Mohnsrenna. Vidare, om man så vill, till Molladalsbladet och sen tillbaka ner i renna. Spännande åkning i maxad miljö.

Måste vara rekord i a) få svar och b) svarstid. Note to self; nästa gång visa bild från Piste National i Valdi.

Take it away @RobertNykvist

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Pausbild: Tödi och Clariden med flera toppar i fantastiskt Kaiserwetter idag.
IMG_3418.JPG

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nysnön lyser med sin frånvaro, håller du på att bli en piståkare @Kalle_Luzern ?;)
Ja, bara 20% av normala nederbörden i oktober så här långt. 😟 Vi körde lite uppkörd vindpackad snö idag bakom liften i bild. Bra lårträning inför resten av vintern. 😂
Hellre pist än ingen åkning alls.
Edit: åka nysnö är för övrigt för tunnisar som inte klarar andra förhållanden. 😉

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ju tyvärr fortfarande dåligt med snö i Alperna som man kan se på Kalles nya bilder, inte som förra året då det kom 1,5 m just den här veckan.
Så då får jag lägga upp ett alp-panorama med massor av snö taget 2019. Men först en annan bild.

För några veckor sedan hade jag med en Mount Everest/Lohtse look-a-like, och nu är det dags för ännu en look-a-like. Det sägs ju att vi människor har en okänd dubbelgångare någonstans, och det verkar vara likadant med berg.
Den här gången är det en "tvilling" till det berömda Breithorn i Zermatt. Så här ser originalet ut:
1635145451629.png

Och så då "tvillingen" som är betydligt lägre än originalet.
1635145978373.png

1635145337172.png

Det här är ju så likt så att man undrar om någon satt där uppe med trollspöt när bergen bildades.
Vad heter då denna Breithorn-tvilling?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det är ju tyvärr fortfarande dåligt med snö i Alperna som man kan se på Kalles nya bilder, inte som förra året då det kom 1,5 m just den här veckan.
Så då får jag lägga upp ett alp-panorama med massor av snö taget 2019. Men först en annan bild.

För några veckor sedan hade jag med en Mount Everest/Lohtse look-a-like, och nu är det dags för ännu en look-a-like. Det sägs ju att vi människor har en okänd dubbelgångare någonstans, och det verkar vara likadant med berg.
Den här gången är det en "tvilling" till det berömda Breithorn i Zermatt. Så här ser originalet ut:
Visa bilaga 12717

Och så då "tvillingen" som är betydligt lägre än originalet.
Visa bilaga 12719

Visa bilaga 12716
Det här är ju så likt så att man undrar om någon satt där uppe med trollspöt när bergen bildades.
Vad heter då denna Breithorn-tvilling?
Vicken luring!
Kände igen området och tyckte mig snabbt och enkelt identifierat berget - Brandberger Kolm. Gjorde en bildslagning på det....inte så likt, då de flesta bilder såg ut så här...
1635148364762.png

Letade vidare....men blev tvungen att dubbelkolla till slut. Och nog fan är det Brandberger Kolm ändå . Om man kikar från rätt håll, dvs från Kreuzjoch. :)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Vicken luring!
Kände igen området och tyckte mig snabbt och enkelt identifierat berget - Brandberger Kolm. Gjorde en bildslagning på det....inte så likt, då de flesta bilder såg ut så här...
Visa bilaga 12720

Letade vidare....men blev tvungen att dubbelkolla till slut. Och nog fan är det Brandberger Kolm ändå . Om man kikar från rätt håll, dvs från Kreuzjoch. :)
Brandberger Kolm är det förstås, eller "Klein-Breithorn", likheten är ju slående när man ser det från Kreuzjoch som du sa. T o m den välbekanta "Glaciär-hatten" på Breithorns högra topp ser ju ut att finnas med.
Nerifrån Zillertal ser det ut som den där pyramiden på din bild.
Funderade på att först bara lägga upp den inzoomade tvilling-bilden, men det hade nog blivit för svårt.

Din tur @STORPOTATEN !

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Brandberger Kolm är det förstås, eller "Klein-Breithorn", likheten är ju slående när man ser det från Kreuzjoch som du sa. T o m den välbekanta "Glaciär-hatten" på Breithorns högra topp ser ju ut att finnas med.
Nerifrån Zillertal ser det ut som den där pyramiden på din bild.
Funderade på att först bara lägga upp den inzoomade tvilling-bilden, men det hade nog blivit för svårt.

Din tur @STORPOTATEN !
Verkligen likt Breithorn faktiskt! :)

Vi tar en annan pyramid än Brandberger Kolm - vad heter denna?
1635150588304.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Inga spekulanter på denna?
Då säger jag att ni precis hoppat av Gipfelbahn uppe på Königsleitenspitze och pucklarna heter östra och västra Salzachgeier.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ok, så gott som två timmar har gått och det är dödstyst. Så ledtråd.

Någon eller några har säkert redan listat ut var bilden är tagen, så jag släpper in alla på den "hemligheten".... Bilden är tagen i La Plagne.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ok ok, den verkar vara lite klurig. Ngt jag iofs själv märkte när jag försökte lokalisera den. Blev lite överraskad när jag hittade toppen.

Så, en ledtråd till.... Bilden är tagen på sydsidan av Grande Rochette.
Denna fantastiska topp som för övrigt är en enda stor lekstuga! :)
1635190699990.png

1635190912752.png

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Så jag sammanställer inför natten så ni får något att klura på:
  1. Bilden är tagen i La Plagne. Närmare bestämt på sydsidan av Grande Rochette.
  2. Berget jag söker är ca 600 meter lägre än Barre des Ecrins
  3. Berget (bergen...) har en välkänd silhuett och är entydigt med ett skidområde.
  4. Det är soligt och fint, ni ser skuggor och kan räkna ut riktningar.
Slänger också in en miniatyr på bilden:
1635194778616.png

Kom igen nu gott folk, You can do it! 🤟

PisteCarver

Aktiv medlem
Trött på att leta så jag chansar på Roche da la Muzelle.

Edit: Det är i alla fall rätt "bäring" mot berget.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej, nu tror jag du har vilselett oss med att säga att det är ca 600 m lägre än Barre Ecrins.
De där piggarna borde var Massif d'Arves på ca 3500m, men alldeles strax till vänster och lite längre bort är där ju en högre topp på bilden, och det mäste vara La Meije eller Breche Zsigmondy som är över 3900m
Godnatt!:sleep:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nej, nu tror jag du har vilselett oss med att säga att det är ca 600 m lägre än Barre Ecrins.
De där piggarna borde var Massif d'Arves på ca 3500m, men alldeles strax till vänster och lite längre bort är där ju en högre topp på bilden, och det mäste vara La Meije eller Breche Zsigmondy som är över 3900m
Godnatt!:sleep:
Bra kämpat! Tänkte väl att du skulle sitta och kämpa med denna som den nattuggla du är! 😉 :)
Och Massif d'Arves får vi välan säga är godkänt. För att vara helt korrekt var det ju högsta topparna Aiguilles d’Arves (3,514 och 3513 möh) som jag egentligen var ute efter. Dvs, nästan exakt 600 meter lägre än Barre des Ecrins på 4102 möh.
De specifika topparna är ju synonymt med skidområdet Les Sybelles där de har en helt annan uppenbarelse!
1635225314750.png

Topparna i fråga är;
1635225933857.png

Då får du ta detta vidare nu @PisteCarver

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp