Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Bulligt? Grosse Zimtschneckenhorn? 😋
Alternativt Vorderer Brunnenkogel kanske?
Kanelbulleberget?:ROFLMAO:
Det andra alternativet är rätt, bra taget! Trodde den skulle bli svårare, inte så mycket att gå på i bilden, som är tagen på ca 3300 möh en bit nedanför Hinterer Brunnenkogel.
Här finns Pitztal Gletschers bästa lättåtkomliga offpist åkning, det vet också alla och som ni ser på bilden i förgrunden är det redan helt uppåkt här.
Däremot så fanns det också en bra möjlighet på andra sidan bakom och alldeles intill det "bulliga" berget, ända ner till det högra hörnet i bilden där kammen tar slut (obs hela sträckan skyms av berget).
Där finns ett 700-800 m långt område med 50-100 meters bredd mellan berget och pisten. Det fick jag ha nästan för mig själv i två dagar.
I pisten bredvid tränade några elitlag (ryssar och andra östeuropéer) med sina portar, och de var ju inte intresserade av något puder.❄️:)

Bra taget Kalle, kör på!

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tittade nu på en satellitbild över området, och på den finns det mindre snö än när jag var där för några veckor sedan.
Jag vill inte rekommendera några farligheter och olämpliga åk, och jag fick mig en tankeställare när jag tittade på satellitbilden (se nedan).
Bilden ovan är tagen vid det röda krysset och det "bulliga" berget ser ni i mitten. Jag har åkt en eller två ggr längs den röda linjen och det ser ut att vara fullt av crevasses precis vid sidan om (det syntes inte på plats för ett par veckor sedan!).
Det andra åket som jag beskrev ovan (och åkte betydligt fler ggr är markerat med grönt). Det kändes säkert och ser också säkert ut på satellitbilden.
1637667170678.png

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Här tränas det ’alpin’ repfirning för några veckor sen. Men var är här?
Väldigt sen på bollen här - men jag rekommenderar starkt att fira med förlängning istället (med prusik från säkringsslingan). Du kommer tacka mig när du har ryggsäck på, ännu mer så om det dessutom sitter skidor på säcken! :)

erik_lagg

Aktiv medlem
Väldigt sen på bollen här - men jag rekommenderar starkt att fira med förlängning istället (med prusik från säkringsslingan). Du kommer tacka mig när du har ryggsäck på, ännu mer så om det dessutom sitter skidor på säcken! :)
Tack för tipset - är nybörjare på repfirning så alla tips är välkomna!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Där lär jag sitta och steka kommande påsk. Ahorn på andra sidan dalen, och Penkenbahn framför snoken. Kanske sitter ni då på Gschösswandhaus.?

PisteCarver

Aktiv medlem
Här lär jag sitta och steka i påsk. Ahorn på andra sidan dalen, och kanske sitter ni då på Gschösswandhaus.?
Ja, visst är det Gschösswandhaus.(y)

När du efter några dagar har åkt dig trött i Hintertux nordsluttningar och kalla snö nedanför Lärmstange, så kommer du nog att slå dig ner här med en öl handen i den soliga vårvärmen medan snön smälter i rännilar nerför Penken. Nere till höger i bild ser du ju byn där ni kommer att bo.
Den gula Penkenbahn hade jag ju målat om för att det inte skulle bli för lätt.:)

Då är det över till @STORPOTATEN !

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja, visst är det Gschösswandhaus.(y)

När du efter några dagar har åkt dig trött i Hintertux nordsluttningar och kalla snö nedanför Lärmstange, så kommer du nog att slå dig ner här med en öl handen i den soliga vårvärmen medan snön smälter i rännilar nerför Penken. Nere till höger i bild ser du ju byn där ni kommer att bo.
Den gula Penkenbahn hade jag ju målat om för att det inte skulle bli för lätt.:)

Då är det över till @STORPOTATEN !
Och det fina är att det går minst lika bra att sätta sig där efter att man klämt slask en hel dag! Kanske till och med bättre. Men jag kan leva även med kallsnö. 😉

Som sagt är det inte ofta man får med sig frugan på topptur, men här är ett annat tillfälle. I La Plagne.
Vad heter det ståtliga fallet man knatar/åker (beroende på snötillgång) förbi på nedvägen på denna tur?

1637682863239.png

1637682933152.png

fredw

Aktiv medlem
Lurigt, lurigt... trodde att det var en större damm nere till vänster i bilden, nu ser jag hur liten den är! :)

Oj oj vad fint det är i La Plagne! ;) Nu känner jag mig som Gösta Ekman i sketchen om Aftonbladet eller Expressen...

Py? (Cascade du Py, Champagny-en-Vanoise)

1637683649813.jpeg

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Som sagt är det inte ofta man får med sig frugan på topptur, men här är ett annat tillfälle. I La Plagne.
Vad heter det ståtliga fallet man knatar/åker (beroende på snötillgång) förbi på nedvägen på denna tur?
Med tanke på den avlånga packningen på ryggen och bakgrundens utseende, så ser ni ju ut att ha gått helt vilse....?:unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Lurigt, lurigt... trodde att det var en större damm nere till vänster i bilden, nu ser jag hur liten den är! :)

Oj oj vad fint det är i La Plagne! ;) Nu känner jag mig som Gösta Ekman i sketchen om Aftonbladet eller Expressen...

Py? (Cascade du Py, Champagny-en-Vanoise)
Py heter bäcken och själva fallet heter således Cascade du Py. Om man ska vara petig. Och det skall man ju. 😉
Ja du @fredw denna turen blir mkt krångligare att utföra efter att de dragit om toppliftarna....bäst att passa på i vinter! :LOL:👆

Shoot @fredw

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tänkte snarare att ni var ute och vandrade i fel typ av underlag för skidåkning.:LOL:;)
@fredw akta dig för La Plagne om du är rädd om belagen….:ROFLMAO:;)
Så kan det vara. Men personligen är jag löjligt förtjust i påsken med gott om snö uppe i bergen och sommar i dalen med lukt av gräs och koskit. Oslagbar kombo. Så gympadojjor i ryggan är ett måste. :)
Här är turen från topp till botten med bockar och allt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så kan det vara. Men personligen är jag löjligt förtjust i påsken med gott om snö uppe i bergen och sommar i dalen med lukt av gräs och koskit. Oslagbar kombo. Så gympadojjor i ryggan är ett måste. :)
Här är turen från topp till botten med bockar och allt.
Ser fantastiskt fint ut!
Där hade jag gärna också åkt ner. Tyvärr har vi inga skidåkare i bekantskapskretsen och sådana äventyr ger vi oss inte ut på ensamma.😢

Alldeles i början där ni klättrar på kammen, är väl upp mot toppen av Bellecôte?
Tycker jag känner igen den vyn mot Grande Casse från en bild du hade i den här tråden alldeles i början i jan/feb.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ser fantastiskt fint ut!
Där hade jag gärna också åkt ner. Tyvärr har vi inga skidåkare i bekantskapskretsen och sådana äventyr ger vi oss inte ut på ensamma.😢

Alldeles i början där ni klättrar på kammen, är väl upp mot toppen av Bellecôte?
Tycker jag känner igen den vyn mot Grande Casse från en bild du hade i den här tråden alldeles i början i jan/feb.
Vi går inte riktigt upp mot toppen av Bellecote utan upp på en kam för att där vika höger istället - enligt bild. Hela detta område på bilden, och ytterligare lite, försvinner efter omdragningen av liftar, riktigt tråkigt. Troligtvis Skistar som tagit över driften här...;)
1637685427536.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi går inte riktigt upp mot toppen av Bellecote utan upp på en kam för att där vika höger istället - enligt bild. Hela detta område på bilden, och ytterligare lite, försvinner efter omdragningen av liftar, riktigt tråkigt. Troligtvis Skistar som tagit över driften här...;)
Visa bilaga 13557
Var åker ni sedan ner?
Det ser på höjdkurvorna rejält brant ut i början på båda hållen om man inte åker ner där ni kom ifrån?

fredw

Aktiv medlem
Ser fantastiskt fint ut!
Det gick fort… Jag misstänker att du har snabbspolat förbi getterna!! Är du en sån där som läser böcker bakifrån? 😉

Skojar bara. Tror att PC och jag får köpa varsitt paket stighudar (finns billigt på Jula?) och hänga på. Jag gillar också vårskidåkning, mina lårmuskler håller dock inte riktigt med. Fin film (det tycker min bänkgranne på Pågatåget också).

PisteCarver

Aktiv medlem
Tror att PC och jag får köpa varsitt paket stighudar (finns billigt på Jula?) och hänga på. Jag gillar också vårskidåkning, mina lårmuskler håller dock inte riktigt med. Fin film (det tycker min bänkgranne på Pågatåget också).
Kan du inte fixa ”stighundar” som drar oss uppför berget istället?💡
Jag blir andfådd av att åka offpist NERFÖR berget på så hög höjd.

Edit: Jag såg getterna (gamsarna).:)

fredw

Aktiv medlem
Jupp! En av Sydneys nästan hundratalet fantastiska stränder. Denna ligger strax innanför the ”heads”, längst ut i den enorma naturhamn som utgör Sydney Harbour. Som engelsmännen med Captain Cook (och svensken Daniel Solander, Linnés lärljunge) höll på att missa när de först landsteg litet längre söderut.

Ordet till Kalle!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Var åker ni sedan ner?
Det ser på höjdkurvorna rejält brant ut i början på båda hållen om man inte åker ner där ni kom ifrån?
Fick kökstjänstgöring.....
Rutten ned ser på ett ungefär ut så här. @Hawk100 har dock svårt att få styr på skidorna, så han kan trilla utanför rutten titt som tätt.... 😉
1637689685794.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Se om man kommer till Sydney någon gång, verkar ju lockande. Bortsett från flygskammen och att det tar så sjukt lång tid att ta sig dit då. 😅

På taket av vilken bergsstation stod jag här?
IMG_2869.JPG

fredw

Aktiv medlem
Rutten ned ser på ett ungefär ut så här. @Hawk100 har dock svårt att få styr på skidorna, så han kan trilla utanför rutten titt som tätt.... 😉
Visa bilaga 13558
Jag måste ha anslutit i nedre delen av kartan när vi en gång för länge sen (min far och jag!) kom med en grupp från Tignes (Col du Palet??), genom Vanoise och sedan upp via Champagny och La Plagne tebax till Les Arcs. Vackert, förutom kritterna såg vi också marmottes (murmeldjur).

PisteCarver

Aktiv medlem
Rutten ned ser på ett ungefär ut så här.
Aha, antar att den där fina sänkan som ni åkte i början i filmen, är strax efter den första "knixen".
@Hawk100 har dock svårt att få styr på skidorna, så han kan trilla utanför rutten titt som tätt.... 😉
Det gäller ju att han har styr på skidorna när han i Påsk ska åka rutten "Lärmstange Verticale" som du har ritat in till honom tidigare.:)
1633176634515-png.12190

fredw

Aktiv medlem
Ser inte ut som på Gemsstock, även om det görs reklam för en gissningsvis närliggande rifugio…

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp