Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Nä, betydligt mindre dramatiskt! Från toppen av Greppon Blanc-liftarna behöver man bara sidsteppa typ 10 meter för att komma över kammen för ett långt och fint offpist-år i riktning mot byn Mache. Det tog dock några år innan jag fattade att den inte hette Mars…..
Och varifrån gjorde ni toppbestigningen av Le Metailler?
Finns ju inte en lift i närheten och den är över 3200 meter hög, jag blir trött och tappar andan bara jag tänker på det....😓

Hawk100

Aktiv medlem
Åker avslutas någon km ovanför Mâche där en gubbe med taxi brukade köra i skytteltrafik med sin lilla minibuss till liften i Hérémence och medan man väntade på honom kunde man köpa fika av hans fru från deras gamla husvagn som de hade ställt upp vid vägen….

Hawk100

Aktiv medlem
Finns ju inte en lift i närheten och den är över 3200 meter hög, jag blir trött och tappar andan bara jag tänker på det....😓
För att få bra snö i häftig miljö där inte så många har åkt…..
Även från toppen på Metallier kunde man avsluta på samma ställe med fika o taxi….
Det gällde bara att hålla tempo så man också hann tillbaka till Verbier innan liften upp från Tortin stängde….

PisteCarver

Aktiv medlem
För att få bra snö i häftig miljö där inte så många har åkt…..
Även från toppen på Metallier kunde man avsluta på samma ställe med fika o taxi….
Det gällde bara att hålla tempo så man också hann tillbaka till Verbier innan liften upp från Tortin stängde….
Men varifrån gjorde ni toppbestigningen?

Edit: Ni har åkt nerifrån Mont Fort och från den dalen hade ni drygt 800 fhm att klättra upp?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
För Le Metailler kör man nog ner på baksidan av Fortet och hudar upp på andra sidan om man vill spara höjdmeter. Verkar finnas diverse vägar upp:
1638289428689.png

Hawk100

Aktiv medlem
Men varifrån gjorde ni toppbestigningen?
Vi tog liften upp på Mont Fort, åkte baksidan ner över petit MF-glaciären, tog på hudar och gick under Grand Deset-glaciären och vidare upp över glaciären norr om Col de Prafleurs till passet vid Fenetre d’Alleves. Av med hudarna för att åka mot Sex des Madeleines och därifrån med hudar och skarjärn upp på Metallier….
image.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
För Le Metailler kör man nog ner på baksidan av Fortet och hudar upp på andra sidan om man vill spara höjdmeter. Verkar finnas diverse vägar upp:
Visa bilaga 13754
Precis som jag tänkte.(y)
Men... tänk så många timmar redan betald men outnyttjad liftåkartid som gick till spillo...:unsure:;)
Skämt åsido, säkert fantastiskt om man orkar gå hela den vägen upp. Jag vet ju hur en lift med 800-900 fhm ser ut, och bara tanken på att traska hela den vägen upp för berget....😓
Chapeau!(y)

Hawk100

Aktiv medlem
Precis som jag tänkte.(y)
Men... tänk så många timmar redan betald men outnyttjad liftåkartid som gick till spillo...:unsure:;)
Skämt åsido, säkert fantastiskt om man orkar gå hela den vägen upp. Jag vet ju hur en lift med 800-900 fhm ser ut, och bara tanken på att traska hela den vägen upp för berget....😓
Chapeau!(y)
Då var vi ju unga, starka o lite korkade…..
Numera bara korkade???

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi tog liften upp på Mont Fort, åkte baksidan ner över petit MF-glaciären, tog på hudar och gick under Grand Deset-glaciären och vidare upp över glaciären norr om Col de Prafleurs till passet vid Fenetre d’Alleves. Av med hudarna för att åka mot Sex des Madeleines och därifrån med hudar och skarjärn upp på Metallier….
Visa bilaga 13755
Aha, då höll ni er högt upp kring 3000 m så det inte blev så många höjdmeter?
Men en rejäl runda på ett antal km i pjäxor bärandes på skidor på hög höjd!😲
Måste ha taget några timmar.
Orkar ni sådant fortfarande?
Jag blev trött av att åka 700-800 m offpist i ett svep på Pitztal Gletscher (och det var neråt...)

Hawk100

Aktiv medlem
Aha, då höll ni er högt upp kring 3000 m så det inte blev så många höjdmeter?
Men en rejäl runda på ett antal km i pjäxor bärandes på skidor på hög höjd!😲
Måste ha taget några timmar.
Orkar ni sådant fortfarande?
Jag blev trött av att åka 700-800 m offpist i ett svep på Pitztal Gletscher (och det var neråt...)
Tveksamt om vi orkar hålla tillräckligt tempo på den höjden för att hinna runt hela turen nu.
Speciellt när man inte är nere en hel säsong o hinner vänja sig vid höjden…
Så vi blir nog tvungna att göra en helsäsong igen, eller vad säger du @STORPOTATEN ?? 😉😉

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tveksamt om vi orkar hålla tillräckligt tempo på den höjden för att hinna runt hela turen nu.
Speciellt när man inte är nere en hel säsong o hinner vänja sig vid höjden…
Så vi blir nog tvungna att göra en helsäsong igen, eller vad säger du @STORPOTATEN ?? 😉😉
Jaja, så fort snorungarna blivit 18 får de foten. 🦶 Då drar vi! 👍

PisteCarver

Aktiv medlem
Bilden är från skidområdet ovanför Schönried/Saanenmöser (ganska nära toppen).

Edit: Jag har en riktigt snygg bergsbild på G. :)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Om det här inte hade varit "gissa-bilden-tråden" utan "vem-har-snyggaste-bilden-tråden", då hade jag nog försökt tävla med den här bilden.
Jag ritar inga streck och siffror i den, utan ställer frågan så här i stället:
I mitten av bakgrunden sträcker sig två toppar mot molnen, vad heter de och hur höga är de?
1638346197484.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Zoom-jävulen är i farten här ser jag. 😉
Men jag får det till, från vänster;.... :unsure:
Verpeilspitze 3423
Schwabenkopf 3378

Sedan dyker en annan bjässe upp till höger tror jag...Watzespitze 3532

PisteCarver

Aktiv medlem
Zoom-jävulen är i farten här ser jag. 😉
Men jag får det till, från vänster;.... :unsure:
Verpeilspitze 3423
Schwabenkopf 3378

Sedan dyker en annan bjässe upp till höger tror jag...Watzespitze 3532
Ja, Canon GX 7 med 4,2x optisk zoom tar bra bilder.:)

Den bildgåtan kunde du väl inte låta bli, den skulle du väl bara vinna?;)
Läckert panorama är det när man kommer över Pillerhöhe-passet. Och så guldstjärna eftersom du fick med Watzespitze också.⭐

Har du nu någon bild kvar att kontra med?
Har du åkt skidor sedan april i Härjedalen?

Över till @STORPOTATEN !

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja, Canon GX 7 med 4,2x optisk zoom tar bra bilder.:)

Den bildgåtan kunde du väl inte låta bli, den skulle du väl bara vinna?;)
Läckert panorama är det när man kommer över Pillerhöhe-passet. Och så guldstjärna eftersom du fick med Watzespitze också.⭐

Över till @STORPOTATEN !
Nej, jag kunde väl inte det. :)

Mjooo, någon kanske.
Hur menar du, om jag åkt skidor i Härjedalen efter april?

Med risk för att jag redan kört denna bild, så ställer jag om frågan lite.
Vad heter platsen jag tar bilden från?
1638350987108.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag menade, om det var senaste gången du åkte skidor?
När ni var på skoter/toppturs-semester.
I see. Näe, senast var med Ivo vid Helags. Sannerligen hög tid att få känna lite glid under fossingarna igen. Men årsskiftet närmar sig, och jag tror på riktigt att det blir av. #hoppfull #optimist #nujevvlar

fredw

Aktiv medlem
Tobleronehorn?
Edit ändrar till Tomlishorn? Fast undrar var Eddie Murphy och en grön ogre kommer in. Taylor Tomlison??

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp