Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ok ok...ledtråd kommer här.
Vi befinner oss på södra sidan av "the main alpine ridge". Kanske inte så mkt, men halva alperna försvann ju i alla fall. :)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Har precis tuggat i mig entrecôte och bea 😋
och kommit till kaffe och ”kaga” , så jag vet faktiskt inte svaret.
Men di därade bergen di ser väl lite Tonale/Adamello ut kanske?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Har precis tuggat i mig entrecôte och bea 😋
och kommit till kaffe och ”kaga” , så jag vet faktiskt inte svaret.
Men di därade bergen di ser väl lite Tonale/Adamello ut kanske?
Tonale vette tusan vad det är för topp, men Monte Adamello på 3539 möh är det ju. 😉
Man skulle kunna tro att det är Monte dei Frati på 3285 som ligger precis framför, men av "höjd- och lokations-tekniska" skäl måste det vara Adamello. :)

Över till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
He he.... det var ett höftskott från restaurangbordet!😄
Med Tonale menade jag ju området däromkring (tyckte bergen såg ut så, annars Frankrike, lite för taggiga för Österrike) och den högsta toppen där är väl Adamello trodde jag mig veta.

Då kör jag vidare på temat vackra vykortsbilder, och den här har fru PC tagit, hon är noga med bildkomposition, djup och sånt där :rolleyes:. Ibland får hon med några fina berg också!🙂
Also.... då vill jag ha följande:
1. Varifrån är bilden tagen (beskriv noga 🤓)?
2. Namnge ett valfritt berg som syns i bilden?
1638538581150.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
I hörnet på taket på dalstationen? Pitztaler Gletscherexpress alltså. Eller vänta, blänker ju, så inne på andra våningen?
Hairlacher Seekopf (bara i Österrike såna namn? :rolleyes:) kanske syns?

PisteCarver

Aktiv medlem
I hörnet på taket på dalstationen? Pitztaler Gletscherexpress alltså. Eller vänta, blänker ju, så inne på andra våningen?
Hairlacher Seekopf (bara i Österrike såna namn? :rolleyes:) kanske syns?
Det bränns…
Titta extra noga till höger i bilden, det finns något där som avslöjar var vi stod.
Och när det gäller knasiga namn på berg, så säger jag bara ”Bös Fulen”….:ROFLMAO:
”Lärmstange” gillar jag!😁

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Sturpen borde jag ju så klart sett direkt ja... :LOL:

Fredagkväll, så kör med något snällt med stora berg. Var hittar (hittade? var ett tag sen jag var där) man tipin?
049.JPG

Amiraya

Medlem
OK, det är fredagskväll, så man borde ha bättre saker för sig än att surfa på freeride, men den kanske var lite svår så här kommer lite hjälp.

Fingret i sten kan man tydligt se från toppstationen, men för att komma ända hit behöver man åka ner och gå upp mer än en gång.

PisteCarver

Aktiv medlem
OK, det är fredagskväll, så man borde ha bättre saker för sig än att surfa på freeride, men den kanske var lite svår så här kommer lite hjälp.
Ja, vi som är rutinerade ”rävar” i den här tråden, vet precis hur man drar slipstenen för att komma undan natt- och helgskiftet.;)

Men OK, din bild är svår om man inte själv har stått där bredvid den där spiran. Det syns för lite av bakgrunden för att man ska kunna se om det är i Norge eller Alperna.
Trevlig helg önskar den skånska bergsnörden 🤓:)

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, vi som är rutinerade ”rävar” i den här tråden, vet precis hur man drar slipstenen för att komma undan natt- och helgskiftet.;)

Men OK, din bild är svår om man inte själv har stått där bredvid den där spiran. Det syns för lite av bakgrunden för att man ska kunna se om det är i Norge eller Alperna.
Trevlig helg önskar den skånska bergsnörden 🤓:)
Ursäkta mig! Mycket! Men jag trodde, att hela ideen i den här gissningsleken var, vem som känner bilden. Inte vem som kan googla bäst. Nu har den här kedjan gått åt helvete redan långt. Höga bergen, som ingen har åkt skidor, och sedan googlandet. Den som är bäst i googling, har vunnit.

Jag har försökt att skicka några bilder, som inte kan lösas bara med google. Nu har Amiraya skickat också en jätte fin bild.

Om nån är bitter bara därför, att kan inte googla bilden, kan, vara bitter därför.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ursäkta mig! Mycket! Men jag trodde, att hela ideen i den här gissningsleken var, vem som känner bilden. Inte vem som kan googla bäst. Nu har den här kedjan gått åt helvete redan långt. Höga bergen, som ingen har åkt skidor, och sedan googlandet. Den som är bäst i googling, har vunnit.

Jag har försökt att skicka några bilder, som inte kan lösas bara med google. Nu har Amiraya skickat också en jätte fin bild.

Om nån är bitter bara därför, att kan inte googla bilden, kan, vara bitter därför.
@KaitsuH du har som vanligt inte fattat nånting av vad jag har skrivit….:ROFLMAO:

Edit: Och övrigt för din info, det handlar inte om att ”googla” höga berg. Man hittar dem om man känner till de olika delarna av en bergskedjas (i mitt fall Alperna) geografi.
Bitter? Nä du, du missförstod inlägget igen.;)

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem

Sjukt kul att du gnäller på ifall någon är bitter, när du är bitter för att "kedjan gått åt helvete". :ROFLMAO: 😉

Hawk100

Aktiv medlem
22000 inlägg…
För Sveriges bästa är det dags att moderator låser tråden nu!! Produktion och BNP har störtdykt och hela internet har blivit trögt nu när PC, Kalle, Potatisen och Freddan mfl sitter och googlar dagarna (och kvällarna) i ända!!! Och finska skolbarnens nästa Pisa-resultat kommer bli katastrofalt när läraren sitter och smygsurfar på FR istället för att lära ut Europas floder (eller i alla fall de med bra forspaddlingsströmmar)!

Nej detta har helt enkelt gått för långt nu! Tråden måste låsas innan Magdalena tvingas slår till med samma kraft som en kinesisk diktator och stänger igen hela forumet för att rädda både Sverige och Finland undan ruin och kollaps…!!!

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu är saken så, att ingen vet. Jag gissar. Dolomiter. Kanske Italien? (Jag vet jag vet, jag får inte fråga.)

Du har en bra bild, vi kanske borde vänta på till några dagar för mer vetande!

Amiraya

Medlem
God morgon ! . Jag tror många här har varit uppe på vid toppstationen, svenskarna brukar dra åt andra hållet där liften går tillbaka, det är mest locals som knatar upp till denna lilla topp.

Det kan vara bra att känna till att vi står på en gräns.

Amiraya

Medlem
Bild från toppstationen, vi pekar mot stentornet på kammen till vänster som frågan handlar om.

Bilagor

• IMG_006730_40_DxO.jpg
    IMG_006730_40_DxO.jpg
    659.5 KB · Besök: 52

Amiraya

Medlem
Verkar vara svårt det här, kanske någon här är och åker med liften som redan har öppnat, svenskarna har en egen väg uppkallad efter sig, men gentrifieringen de senaste åren har gjort att dom numera börjar bli fridlysta.

Vi kör en bild till, sista biten upp till passet med stentornet.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-12-04 kl. 12.50.43.png
    Skärmavbild 2021-12-04 kl. 12.50.43.png
    441.3 KB · Besök: 36

Amiraya

Medlem
@Kalle_Luzern , där satt den, javisst är det Gloggentürmli (Klocktornet), man startar från toppen av Gemsstock, åker ner och traskar upp till Gafallenlücke, kör halvvägs ner i Guspis och traskar vidare upp till passet som ligger mellan Uri och Tessin, vilket öppnar upp access till en stor bowl ner mot Gotthardspasset, antingen genom att fortsätta knatet upp på Piz Fortünéi eller skråa bort mot Monte Prosa.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-12-04 kl. 14.06.55.png
    Skärmavbild 2021-12-04 kl. 14.06.55.png
    1.8 MB · Besök: 26
Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Blev lite lurad när du skrev att det var på en gräns, trodde landsgräns först... 😅 Har spanat på Gloggentürmli, funderat på att vandra dit från Gotthardpasset.
Var är den här bilden tagen?
087.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är från Morgetepass.

Och hur klarade jag detta?:unsure:
Jag googlade ju inte ens!!!

Eller strax ovanför själva passet om man ska vara noga.;)
Ja, passet är nere vid den lilla kiosken i nedre vänstra hörnet. Där kommer en stig upp från Gurnigel. Bakom mig Bürgle, utanför bild till vänster Gantrisch, som ger namn till området och kedjan. I bakgrunden till vänster återigen tre riktigt kända toppar. 😉

Tillbaka till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, passet är nere vid den lilla kiosken i nedre vänstra hörnet. Där kommer en stig upp från Gurnigel. Bakom mig Bürgle, utanför bild till vänster Gantrisch, som ger namn till området och kedjan. I bakgrunden till vänster återigen tre riktigt kända toppar. 😉

Tillbaka till @PisteCarver
De tre topparna syns ju från halva Schweiz och avslöjar det mesta.:)
Ser ut att vara ett fint område för lite bergspromenader?

Om du är online @STORPOTATEN så är du tyvärr bänkad på denna.;)
Var är bilden tagen?
1638625948514.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp