Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Utan att ha kontrollkollat känns det vid en första anblick som Grande Motte och Grande Casse
Och på den stora Cassen gick ju en gång i tiden det riktigt salta laggracet - Topspeed Shootout!

Och här är han igen, i all sin prakt....
1638797783325.png

Senast ändrad:

dannedieharder

Aktiv medlem
Det här hade jag ju egentligen inte alls tid med men kunde inte låta bli att plocka den.
Får bli en enkel vy men frågan lyder:
Vad heter fjället jag står på?
Bild555.jpg

Hawk100

Aktiv medlem
Naj.
@Hawk100 , det här borde du kunna, speciellt med tanke på att jag har sett en bild i den här tråden där du poserar framför det ena av de två bergen.;)
Jag är ju superkass på det här!! Tur potatisen förbarmar sig ibland och leder runt mig i Alperna!! Annars skulle jag var vilse hela tiden!!!! 🤪

dannedieharder

Aktiv medlem
Snabba svar. Visst är bilden tagen på "Vargen", men bara en kan få rätt och det är @FreeHeelBlumen som prickar in namnet Varggransfjället.

Denna dag för något år sedan tog jag mig en liten rekreationstur innan jag satte mig i bilen och avverkade de ca 70 milen hem till Luleå. Hittade både gott fika på Varggransstugan och några trevliga svängar i skogen tillbaka ner mot Skalet.

Tack! Kan verkligen tipsa om ett besök i Varggransstugan. God mat och trevliga ägare.

Jag har några gånger åkt telisar söder om Sveg. Här fick jag en bild på kanten av en glaciär. Vilket skidsystem kan det vara?

Bilagor

• 2E1CE3DC-052D-4C91-8BA0-FCE808BFDE4A.jpeg
    2E1CE3DC-052D-4C91-8BA0-FCE808BFDE4A.jpeg
    365.5 KB · Besök: 48

fredw

Aktiv medlem
Tack för förklaringarna, riktigt kul att följa den här tråden och alla fina bilder och gött snack. Jag får knipa en Vemdalen-bild per kvartal och vara nöjd med det! :)
Bilder från Vemdalen är verkligen inget att skämmas för. Dessutom, efter en bild från Chamonix har man rätt att lägga in flera riktigt usla bilder. Kom igen bara! ;-)
Mvh
En som vet (jag har lagt in många usla bilder som inte föregåtts av Chamonix-bild)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ok, lite slamkrypare den här, så en ledtråd. Inte i en dal, utan på en högsta punkt mellan två dalar. Nära, men inte på, en kantonsgräns.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då passar jag på att bjuda på en halvrisig bild, men man ser i alla fall vad det är.
Jag undrar vad namnet på klumpen är, tillika namnet på den lilla skidanläggning som finns där.
1638817851309.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Klart att du inte kunde hålla fingrarna ur kakburken... 😉
Å andra sidan, hade jag bänkat dig så hade ju PC direkt riktat in känselspröten mot varenda liten pöl i centrala Schweiz.. 😂

Tillbaks till kakburks-Kalle!
Väntade ju faktiskt en dryg halvtimme för att ge andra en chans! :LOL: Körde ofta längs Thunersee mot Berner Oberland när jag bodde i Bern.

Jag härmas lite, i den här bilden syns också ett berg med skidliftar. Vad heter det, och vad heter skidorten?
IMG_1547.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Stämmer bra det. Inte så långt från Niederhorn. Sett från ovanför Glaubenbielen. Sörenberg smygöppnade några liftar i helgen tack vare det bra snöläget.
Din tur igen @STORPOTATEN
Nu lämnar vi Kalles domäner i Schweiz.....
På den här bilden finns, förutom den trevliga och kuperade terrängen, tre synliga pister. Jag nöjer mig med den mittersta - vad heter den?

1638823955552.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det där är ju mer eller mindre en omöjlig (eller i alla fall väldigt svår) bildgåta.:unsure:
Men jag slänger in chansning på att den i mitten är en röd pist som heter Hara-Kiri?

PisteCarver

Aktiv medlem
Pistfrågor är det som gäller nu, trevligt att @STORPOTATEN hjälper mig med fantasin, för jag börjar få problem med den efter alla dessa bildgåtor.;)
Otroligt vad man kan hitta nya möjligheter med alla gamla bilder.:)
Vad heter då den här extremt tråkiga pisten som jag bara har åkt en enda gång (den var verkligen helt värdelös, och de borde sluta slösa pistmaskinsdiesel på den :rolleyes:)?
Terrängen i Potätans gåta såg roligare ut!
1638826334800.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Pistfrågor är det som gäller nu, trevligt att @STORPOTATEN hjälper mig med fantasin, för jag börjar få problem med den efter alla dessa bildgåtor.;)
Otroligt vad man kan hitta nya möjligheter med alla gamla bilder.:)
Vad heter då den här extremt tråkiga pisten som jag bara har åkt en enda gång (den var verkligen helt värdelös, och de borde sluta slösa pistmaskindiesel på den :rolleyes:)?
Terrängen i Potätans gåta såg roligare ut!
Visa bilaga 14015
Hemliga skidor, 2023 års modell? 😲

PisteCarver

Aktiv medlem
Hemliga skidor, 2023 års modell?
Näe... anledningen är att jag misstänker att du har ett minst lika "extremt" bildminne som jag själv, och därigenom knäcker gåtan direkt om den inte censureras!;)
Eller så finns det kanske risk att skidtillverkaren undrar vad skulle med de här skidorna och göra i den pisten....:LOL:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tuxerjoch? Minns att du inte har något till övers för den delen av skidområdet… 😆
Ja, det Tuxerjoch, både pisten och området heter så.
Trodde att bilden skulle orsaka lite huvudbry i alla fall, Olperer och Gr Kaserer syns, men ser annorlunda ut från den här vinkeln. Alla gånger jag varit i Hintertux har jag alltid åkt förbi det där området, men så tänkte jag att jag måste väl prova det nån gång. Gjorde jag - räckte.(n)
Kör på @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, det Tuxerjoch, både pisten och området heter så.
Trodde att bilden skulle orsaka lite huvudbry i alla fall, Olperer och Gr Kaserer syns, men ser annorlunda ut från den här vinkeln. Alla gånger jag varit i Hintertux har jag alltid åkt förbi det där området, men så tänkte jag att jag måste väl prova det nån gång. Gjorde jag - räckte.(n)
Kör på @Kalle_Luzern !
Den röda ner kunde kanske vara ok? Men förstår inte varför man skulle åka upp där när man har resten av området... Den där blåa är ju en sån typisk transport som bara finns pga restaurangen. Är väl ok om såna pistas så man inte kör fast, all terräng med bra lutning är det däremot slöseri med diesel att pista! :ROFLMAO:
Har ju inte varit med på ett tag, och efter den där bilden som de flesta nog gav upp på direkt bjuder jag på en lätt. Var finns den här terassen? Namn på orten räcker INTE, mer specifikt måste det vara! ;)
016.JPG

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp