Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

wertigo

Aktiv medlem

Pillard

Aktiv medlem
Det är ändå intressant att på nyare bilder står det att huset är byggt 1900 och renoverat 1951, 1968 och 2004. På @PisteCarver s bild står det att det är byggt 1900 och renoverat 1954 och 1968. Man undrar ju onekligen vad som hände med den där renoveringen 54-51 ;)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Bild2 tagen från Kirchbrucke (stavning?)
Ja, det var det nog, kommer inte ihåg exakt, det var ett tag sedan.
De övriga bilderna är tagna längst upp i byn i den gamla delen.
Vi gjorde tre sommarskidresor till Zermatt under 90-talet. Bodde på Hotel Täscherhof i Täsch och tog tåget in (ca 5-10 min) varje morgon. Passade vår budget bättre än att bo i Zermatt.

Pillard

Aktiv medlem
Jag har förstorat upp min bild och tycker nog att "fyran" ser ut som en etta.
De har onekligen bytt typsnitt mellan ommålningarna 1968 och 2004 iaf... ;)
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 15.03.25.png

Skärmavbild 2021-01-26 kl. 15.04.21.png

Och ja, jag har alldeles för tråkigt just nu ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
De har onekligen bytt typsnitt mellan ommålningarna 1968 och 2004 iaf... ;)
Visa bilaga 6734
Visa bilaga 6735

Och ja, jag har alldeles för tråkigt just nu ;)
Ha ha, de har ju målat om hela fasaden och ritat nya siffror med!
Det ser ju även ut som att alperna-folket numera har lärt sig att skriva riktiga "ettor" med. :LOL:
De brukar ju se ut som sjuor eller fyror....

Alltså, nu vet vi att Zermatt målade om sitt kommunhus år 2004. 🤓

wertigo

Aktiv medlem
Ok, kom precis hem...
Den här gången, vill jag ha namnet på närmaste tågstation!

Bilagor

• 52914637_10155848912697714_5353794128805101568_n_edit.jpg
    52914637_10155848912697714_5353794128805101568_n_edit.jpg
    75 KB · Besök: 62
Senast ändrad:

wertigo

Aktiv medlem
Ha ha, de har ju målat om hela fasaden och ritat nya siffror med!
Det ser ju även ut som att alperna-folket numera har lärt sig att skriva riktiga "ettor" med. :LOL:
De brukar ju se ut som sjuor eller fyror....

Alltså, nu vet vi att Zermatt målade om sitt kommunhus år 2004. 🤓
Tur att Bäckerei-skylten såg likadan ut, iaf 2018!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jippie! :giggle:
Här stod jag bredvid en av dalnedfarterna till vilken skidort? Bild från 2014, men är nog sig likt.
043.JPG
045.JPG

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Inte Brunni (i Engelberg antar jag att du menar) eller Ischgl. KaitsuH närmast geografiskt, rätt land! Väntar med mer bilder/ledtrådar lite.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Alla kallare än kaitsuH. Lägger till en bild åt andra hållet i originalinlägget, där skymtar ett relativt känt berg.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Grindelwald eller Wengen då.
Wetterhorn till höger.
Mycket riktigt Wetterhorn, imponerande! Och alltså Grindelwald jag var på väg ner till, skidområdet First på andra sidan dalen. Toppen på första bilden är Tschuggen, bakom till vänster Lauberhorn där det kända störtloppet startar. Den här bilden med mer av Wetterhorn och även Schreckhorn behövdes alltså inte.
044.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket riktigt Wetterhorn, imponerande! Och alltså Grindelwald jag var på väg ner till, skidområdet First på andra sidan dalen. Toppen på första bilden är Tschuggen, bakom till vänster Lauberhorn där det kända störtloppet startar. Den här bilden med mer av Wetterhorn och även Schreckhorn behövdes alltså inte.
Visa bilaga 6748
Var en gång för en massa år sedan och hälsade på en gymnasiekompis som hade börjat studera medicin i Freiburg (Tyskland). Vi gjorde en helgutflykt till Grindelwald (övriga dagar åkte vi på Feldberg, Schwarzwald).
Har åkt på First, Scheidegg och Männlichen.
Kommer ihåg hur brutalt det ser ut när man står vid dalstationen Männlichen och tittar upp på Eiger Nordwand!
Kedjan (från vänster till höger) Wetterhorn, Schreckhorn, Eiger, Mönch och Jungfrau är mer imponerande att se på än bergen runt Zermatt.
När jag såg din andra bild med vänsterkanten på Wetterhorn var det klart.....
Dröjer en stund nu, måste fixa kvällsmat. :)
PS. Har du åkt "Hundschopf" (Wengens Mausefalle)?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Var en gång för en massa år sedan och hälsade på en gymnasiekompis som hade börjat studera medicin i Freiburg (Tyskland). Vi gjorde en helgutflykt till Grindelwald (övriga dagar åkte vi på Feldberg, Schwarzwald).
Har åkt på First, Scheidegg och Männlichen.
Kommer ihåg hur brutalt det ser ut när man står vid dalstationen Männlichen och tittar upp på Eiger Nordwand!
Kedjan (från vänster till höger) Wetterhorn, Schreckhorn, Eiger, Mönch och Jungfrau är mer imponerande att se på än bergen runt Zermatt.
När jag såg din andra bild med vänsterkanten på Wetterhorn var det klart.....
Dröjer en stund nu, måste fixa kvällsmat. :)
PS. Har du åkt "Hundschopf" (Wengens Mausefalle)?
Ja, mer imponerande vy får man leta länge efter! Hade säsongskort för Jungfrau-regionen några vintrar när jag bodde i Bern. Självklart har jag åkt Lauberhornrennen-pisten, men tog inte Hundschopf som proffsen direkt. :ROFLMAO:
Höll mig mest på Grindelwald-sidan (Männlichen till Kleine Scheidegg), enklast med bil och en del riktigt bra liftnära offpist. Tidig och sen säsong Mürren-Schilthorn då eftersom det ligger högre. Faktiskt aldrig åkt skidor på First.
Edit: här en smak av nämnda vy med den nu ersatta Männlichenbahn, som tog 25 minuter till toppen. Eiger, Mönch och Jungfrau i bakgrunden, Tshuggen i förgrunden.
004.JPG

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Ja, mer imponerande vy får man leta länge efter! Hade säsongskort för Jungfrau-regionen några vintrar när jag bodde i Bern. Självklart har jag åkt Lauberhornrennen-pisten, men tog inte Hundschopf som proffsen direkt. :ROFLMAO:
Höll mig mest på Grindelwald-sidan (Männlichen till Kleine Scheidegg), enklast med bil och en del riktigt bra liftnära offpist. Tidig och sen säsong Mürren-Schilthorn då eftersom det ligger högre. Faktiskt aldrig åkt skidor på First.
Sen är det ju en rätt märklig upplevelse att hitta en stor ”riktig” tågstation när man är högst uppe i skidsystemet och åker.....

PisteCarver

Aktiv medlem
Så, dags för lite färskare bilder då (fem år gamla).
Jag söker namnet på skidområdet eller orten, och bjuder på 5 bilder.
Blir det för svårt kommer jag att fylla på med ledtrådar.
(vi får se hur många som går i "fällan" på den här omgången ;) )

Clip130_.JPG

Clip131_.JPG

Clip132_.JPG

Clip133_.jpg

Clip134_.JPG

Clip135_.jpg

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Madonna di Campiglio?
Bergen påminner om de gråare Dolimiti Brenta väster om motorvägen från Brennero...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp