Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hawk100

Aktiv medlem
Japp, Ghiacciaio del Rutor skall det vara. Med nedan utseende från "rätt" håll.
Visa bilaga 15238
I La Thuile satt @KaitsuH och sörplade bäss efter att ha slagit rekord - på en halvtimme tog han sig från toppen av Courmayeur till en restaurang uppe i backen i La Thuile. Mycket imponerande! 😉

Bilden är för övrigt tagen från en floppflopp som lyft från klassiska heliski-hålan Val Grisenche.

Då tar kanske Kalle oss in på årsdagen då!?
Aha, är det från då!! Du din jäkla heliskifanatiker!!! 😉

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
På platån vid Gerschnialp efter att ha åkt Laub.
Att det tog till efter midnatt är otroligt! Faktiskt inte ända nere på platån än, utan i skogsdungen skiers right på kanske 1550 m. Tog den igår, vi smet ut från jobb några timmar mitt på dagen. :cool: ⛷️

Tillbaka till @PisteCarver , värdig kandidat att inleda trådens andra år! 🤩🥳

PisteCarver

Aktiv medlem
1-års dagen idag då.🥳

Är vi då i Mordor igen?😧
Ett mäktigt berg lurar ondskefullt i molnen, och visar bara delar av sina karakteristiska konturer.
Vad är det för ett berg?
1642061460402.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Ledtråd:
”Zoom-djävulen” (som @STORPOTATEN vid ett tillfälle kallade det), har varit i farten igen.;)
Berget har från den här riktningen ett väldigt speciellt utseende, även om man bara ser övre delen på den här bilden.

PisteCarver

Aktiv medlem
Japp, Ortler 3905m och högsta berg i Südtirol, är det.
Här syns det från nästan samma riktning, där det mäktigt vakar över Vinschgau.
Nästa bildgåta på 1-års dagen, kommer då från en synnerligen för ändamålet värdig @Kalle_Luzern !(y)
1642077508222.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tänkte Ortler först, men tyckte jag alltid gissar det och har aldrig rätt... :rolleyes:

Här ett annat berg med moln, men inte riktigt så dolt som Ortler. Bilden tagen på en av mina många resor med Hurtigrutten, eller kanske inte... ;) Vad heter berget?
038.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Tänkte Ortler först, men tyckte jag alltid gissar det och har aldrig rätt... :rolleyes:

Här ett annat berg med moln, men inte riktigt så dolt som Ortler. Bilden tagen på en av mina många resor med Hurtigrutten, eller kanske inte... ;) Vad heter berget?
Visa bilaga 15267
Vi är kvar i Mordor!😧

Kollade på kartan avståndet i förra bilden förresten, det var 52 km.

fredw

Aktiv medlem

Visa bilaga 15267
Ja det påminner ju litet om Stortinden men jag tror du med oss skämta aprillo en aning...

fredw

Aktiv medlem
Det som är ett nationalberg i Norge är en kulle bredvid Lidls kundparkering i Schweiz. Och då är ändå Norge fantastiskt...

KalleBackeus

Aktiv medlem
Där ser man! Det var en ganska vild chansning (på en väldigt fin bild!).

Nåväl, vi fortsätter med bergsspaningen. Jag söker tre toppar (som ni så väl ser är bilden tagen utan något som liknar PCs eller potätens zoomutrustning😥).
Inked_123340_LI.jpg

Senast ändrad:

KalleBackeus

Aktiv medlem
Lägg upp några enkla då!!!! 😉
Ser du till att plocka denna kan du lägga upp en bild på Gustavsbacken eller Aig. du Midi sen. Det tror jag får räknas till kategorin enkla. Dessutom; bilden innehåller berg som figurerat tidigare bland de dryga 23 000 inläggen så så svårt borde det inte vara. 😀

KalleBackeus

Aktiv medlem
Ok, vi kör en ledtråd. (Åtminstone) Två av bergen har som sagt var figurerat tidigare i tråden. Ett av dem från flera vinklar. Och ett av de tre bergen har en av "de klassiska sex" i klätterkretsar.

Senast ändrad:

KalleBackeus

Aktiv medlem
En fin bild, så då kör jag!:)
Från vänster Piz Badile, Monte Disgrazia och Piz Bernina.
Snyggt att du gav de andra chansen iallafall. Men eftersom de inte tog den gör du helt rätt i att leverera helt korrekta svar. Lyckas du pricka in var bilden är tagen också för bonuspoäng?

Och för de som undrar så är nordväggen på Badile en av de sex klassiska nordväggarna i Alperna (för klättring bör kanske tilläggas).

PisteCarver

Aktiv medlem
Snyggt att du gav de andra chansen iallafall. Men eftersom de inte tog den gör du helt rätt i att leverera helt korrekta svar. Lyckas du pricka in var bilden är tagen också för bonuspoäng?

Och för de som undrar så är nordväggen på Badile en av de sex klassiska nordväggarna i Alperna (för klättring bör kanske tilläggas).
Bonusfrågan får jag ge mig på senare i kväll, har inte tid nu.;)

@Hawk100 och alla övriga:
Exakt kl. 21.00 lägger jag upp en lätt bildgåta..... Häng me'!:)

PisteCarver

Aktiv medlem
Här står jag på en 360 graders utsiktsplattform högst uppe på en hög bergstopp.
I alla riktningar finns det panoramabilder uppsatta så att man kan identifiera alla bergstoppar i när och fjärran.
Vilket paradis för en bergsnörd som jag va!🏔️:geek:

Vad heter bergstoppen som jag står på?
1642103339687.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Tillbaka från gymmet, och en sådan utmaning kan man ju inte låta gå förbi oantastad.
Jag skulle tro att du stod ungefär vid den röda ringen när du tog bilden.:)
1642115129038.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp