Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Gåsenstugorna?
Absolut! Bortsett från att dom har en av Sveriges vackraste utsikter ( Helags & Sylarna) så är det något annat speciellt, vad är det?Gåsenstugorna?
Där blev det svalare...Lobhornhütte?
Nu har jag precis kollat på spelfilmen om det branta berget Everest för tredje gången. Föredrar dokumentärer om berget men grabbarna gillar ju detta, och pappan är glad om han får se på bergsfilmer med grabbarna.Var det något med att de är bland de högst belägna stugorna i Sverige? Kommer inte ihåg så noga...
Här är vi dock ännu lite högre upp.Till vänster ses några hus, vad heter det stället?
Visa bilaga 15332
Jösses, nu är du uppe sent @Kalle_Luzern !Precis, det är Eiger med stationen Eigergletscher. Där tågen åker in i berget på väg till Jungfraujoch.
Över till @STORPOTATEN
Att det var Eiger hade jag listat ut, men fick inte riktigt till vinklarna. Men nu fattar jag. Snyggt.Ett annat brant berg är ju Eiger, om än i en lite annorlunda vinkel här. Och således borde det vara Restaurant Eigergletscher, lite tågstation och annat smått och gott dädäruppe.
Varför fick inte Grosses Wiesbachhorn vara med?Nähäpp, här var det dött. Ledtråd!
Bilden är tagen på nyårsafton 2021, alltså nu senast när vi var nere i Salzburgerland. Jag tror att just detta skidområde bilden är tagen i, var det populäraste skidområdet i hela Salzburgerland denna dagen. Dagen innan var det riktigt busväder med snö och regn upp mot 3000 m. Denna dagen - bluebird.
För att den inte syntes?Varför fick inte Grosses Wiesbachhorn vara med?![]()
Tar din kamera kvadratiska bilder?För att den inte syntes?![]()
Vet inte, kanske den kan!? Men här syntes oavsett det inte stora Wiesbachhorn, däremot den lille.Tar din kamera kvadratiska bilder?![]()
Bra taget på den bilden!Steile Zunge?
Neeeej, inte nära ens?Det måste vara trådens svåraste bildgåta....![]()
Aha!Neeeej, inte nära ens?Ledtrådar direkt då, bilden tagen idag. Namnet syns i bilden.
![]()
Nära nog! Eiszapfencouloirs på tyska, svenskarna i byn kallar de helt enkelt för isfallen (till höger "stora isfallet", i mitten "mellan" och till vänster "lilla", när vi diskuterar vilket vi ska åka).Aha!
Oberer, Mittlerer und Niederer Eiszapfenhang?![]()
Samma ställe som bilden häromdagen.Bilden tagen från nedre delen av Laub?
Tycker det ser mest svart ut, med lite vitt på. Fast blandar man dessa blir det ju grått.....Ingen sugen? Alla ute och kör puder i Jämtland?
Är berget svart, vitt, grått, rött eller grönt?![]()
Ja, Rotsandnollen sticker upp där nästan längst till höger.Är det måhända Rotsandnollen (2701 möh) som efterfrågas?