PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Finns det några lediga jobb på det där företaget, @Kalle_Luzern ?
Helt rätt!!
Massor!Finns det några lediga jobb på det där företaget, @Kalle_Luzern ?![]()
Du borde söka ett jobb i Martigny istället @PisteCarver !!Massor!Men de håller på att flytta kontoret här till Boudry i kanton Neuchâtel, inte riktigt så bra läge... Närmare alperna än Malmö/Lund är det ju ändå!
![]()
Hade nog hellre valt Chur då... men Valais berg är ju rätt svårslagna så klart.Du borde söka ett jobb i Martigny istället @PisteCarver !!
Kolla hur många skidorter du har inom 1 tim körning därifrån!!!
Ja Martigny är ju en skittrist stad, men läget är svårslaget. Verbier, Chamonix, Portes du Solei, Crans Montana, Les Diablerets, mfl inom en timma. För att inte tala om alla små pärlor som Bruson, Crevacol, Marecottes, Evolene, Zinal (inte så litet) osv…….Hade nog hellre valt Chur då... men Valais berg är ju rätt svårslagna så klart.
Ja, det är Gefrorene Wand 3b, och bilden visar var jag brukar befinna mig veckan efter Midsommar. Den här gången var bilden tagen den 26 juni.Gefrorene Wand 3b
Var Lenzerheide och Arosa sammanbyggt då?Oj, 25 år sedan jag var där. Ser platt ut. Hörnli?
Bilden visar ett lager med snö (som man kan åka skidor på om den placeras ut på lämpligare plats), och den är postad på ett skidåkarforum (Freeride) av en man som gillar att åka skidor (och bräda)? Har jag fel?!?Vad har den här bilden att göra med skidåkning?
De hängde ihop när jag var där, men då var det rätt nytt. Ser ut som den kabinen byggdes 2013. Hade bara halvdag, så jag höll mig på Arosa-sidan. Bra backar som jag minns det.Var Lenzerheide och Arosa sammanbyggt då?
Vilket av de två områdena är trevligast att åka skidor i?
Funderar på att prova om några veckor.
Vad säger @Kalle_Luzern ?
KuhBar i Arosa verkar vara ett tillhåll för kända "Après-ski DJ's", tirolaren Matty Valentino har också spelat in en av sina hits där.
Ja, rätt! Snön har gjorts i vintras, lagrat under sågspån hela sommaren, och nu i bilden börjar de laga "första snöns spårar" för längdåkare.Bilden visar ett lager med snö (som man kan åka skidor på om den placeras ut på lämpligare plats), och den är postad på ett skidåkarforum (Freeride) av en man som gillar att åka skidor (och bräda)? Har jag fel?!?![]()
Korrekt på ettan, men ännu inte på tvåan.På 1 svarar jag Skåne.
På 2 svarar jag 70-talet.
Är det en av krigsvintrarna på 40-talet då?Korrekt på ettan, men ännu inte på tvåan.
Japp. Bilder tagna av min farfar. Förnödenheter fick flygas in till skånska landsbygden och släppas ner med fallskärm. Ibland fick man langa in dem genom fönster på andra våningen pga all snö. Han berättade att de band hästarna vid pålar som visade sig vara toppen på telefonstolpar...Är det en av krigsvintrarna på 40-talet då?
Fina historiska bilder!Japp. Bilder tagna av min farfar. Förnödenheter fick flygas in till skånska landsbygden och släppas ner med fallskärm. Ibland fick man langa in dem genom fönster på andra våningen pga all snö. Han berättade att de band hästarna vid pålar som visade sig vara toppen på telefonstolpar...
...åter till PC!
Visa bilaga 15695
Nja det är nog en illusion. Jag var iofs inte med på den tiden.Spånklädda väggar i Skåne?
Det gick fort!Schlick 2000, kanske Panoramabahn Kreuzjoch?
Blir det något med sammanbyggandet med andra områden?![]()
Tog det på den andra skylten! Därav min fråga ovan, fanns (finns?) visst planer att försöka bygga ihop med Axamer Lizum och Muttereralm? https://skimap.org/data/628/3397/1548000133.pngDet gick fort!
@Kalle_Luzern som aldrig åker skidor i Österrike, har ändå blivit en mästare på distansläsning av österrikiska pistkartor!![]()
Tog det på den andra skylten! Därav min fråga ovan, fanns (finns?) visst planer att försöka bygga ihop med Axamer Lizum och Muttereralm? https://skimap.org/data/628/3397/1548000133.png
Tycker jag ser ett par rännor där som SP och Hawk nog gärna hade åkt!Visa bilaga 15716
Intressant, kände jag inte till.
Tyvärr tycker jag ändå att den här typen av projekt är ganska tråkiga eftersom de inte öppnar upp för någon ny skidåkning, utan det blir bara en transportförbindelse.
I det här fallet ser bergen (die Kalkkögel) mellan områdena ut så här:
Visa bilaga 15719
Ett annat mycket större projekt projekt som har stoppats, är sammanbygget av Sölden/Pitztal. Det skulle visserligen ha gett en del nyöppnad skidterräng, men när jag nu var i Pitztal i okt/nov, så är jag glad för att det inte blev av.
Pitztal är en mycket naturvacker och oexploaterad dal, i stark kontrast till granndalen Ötztal. Byn Sölden där har heller inte kvar alls samma charm som på 80/90-talet, arkitekturen spretar numera åt alla håll.
Jag tror faktiskt att en stor bakpotatis hade kunnat bli lite "kantstött" i den där rännan...Tycker jag ser ett par rännor där som SP och Hawk nog gärna hade åkt!![]()
![]()
![]()
Undrade om någon skulle orka svara.Galtiberg.
Vi kan snart varenda liten vrå av Engelberg (fastän vi aldrig har varit där)!Undrade om någon skulle orka svara.Nedre delarna av Galtiberggletscher man åker på här. Se om snöläget blir bra nog att åka snart… kan vara si och så nere i skogen och några kniviga ställen längst ner.
@PisteCarver igen!
Strålande!Kaser Mandl i Lanersbach?