Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hawk100

Aktiv medlem
Massor! :) Men de håller på att flytta kontoret här till Boudry i kanton Neuchâtel, inte riktigt så bra läge... Närmare alperna än Malmö/Lund är det ju ändå! :ROFLMAO:
Du borde söka ett jobb i Martigny istället @PisteCarver !!
Kolla hur många skidorter du har inom 1 tim körning därifrån!!!

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, det är konstigt som det blir, jag har inte särskilt långt till stranden men är helt ointresserad av den.🤷‍♂️
Bergen kan jag gärna åka 100 mil till hur ofta som helst.:)

Här kommer i alla fall en ny bildgåta.
Vad heter liften?
1643100084912.png

Hawk100

Aktiv medlem
Hade nog hellre valt Chur då... men Valais berg är ju rätt svårslagna så klart.
Ja Martigny är ju en skittrist stad, men läget är svårslaget. Verbier, Chamonix, Portes du Solei, Crans Montana, Les Diablerets, mfl inom en timma. För att inte tala om alla små pärlor som Bruson, Crevacol, Marecottes, Evolene, Zinal (inte så litet) osv…….
Och Chur är ju inte heller speciellt charmig stad. Men med mycket bra åkning!! 👍

PisteCarver

Aktiv medlem
Oj, 25 år sedan jag var där. Ser platt ut. Hörnli?
Var Lenzerheide och Arosa sammanbyggt då?
Vilket av de två områdena är trevligast att åka skidor i?
Funderar på att prova om några veckor.

Vad säger @Kalle_Luzern ?

KuhBar i Arosa verkar vara ett tillhåll för kända "Après-ski DJ's", tirolaren Matty Valentino har också spelat in en av sina hits där.

KaitsuH

Aktiv medlem
Vad har den här bilden att göra med skidåkning? Bilden är från november. Jag har just lunchpaus, inga bättre bilder i telefonen. (Fiske-räka-tomatsoppa här)
20211120_141657.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Var Lenzerheide och Arosa sammanbyggt då?
Vilket av de två områdena är trevligast att åka skidor i?
Funderar på att prova om några veckor.

Vad säger @Kalle_Luzern ?

KuhBar i Arosa verkar vara ett tillhåll för kända "Après-ski DJ's", tirolaren Matty Valentino har också spelat in en av sina hits där.
De hängde ihop när jag var där, men då var det rätt nytt. Ser ut som den kabinen byggdes 2013. Hade bara halvdag, så jag höll mig på Arosa-sidan. Bra backar som jag minns det. (y) Apes ski körde vi (gratis) på hotellet. 😁

KaitsuH

Aktiv medlem
Bilden visar ett lager med snö (som man kan åka skidor på om den placeras ut på lämpligare plats), och den är postad på ett skidåkarforum (Freeride) av en man som gillar att åka skidor (och bräda)? Har jag fel?!? :unsure:
Ja, rätt! Snön har gjorts i vintras, lagrat under sågspån hela sommaren, och nu i bilden börjar de laga "första snöns spårar" för längdåkare.

Jag läste här, att ni måste betala någonting för att använda längdspårar? Här i Finland vintertiden inte, men för att använda de där "första snön spårarna" har vi ofta någon avgift. Där i Valkeala kostar det 8 euro per dag eller 100 euro för hela försesongen.

Din tur @fredw !

fredw

Aktiv medlem
OK! Temat är snö! Nu vill jag ha svar på dels
1. ett landskap, dels
2. ett årtionde.
Jag har inte tagit bilden men yrkar på dispens eftersom det är en mycket nära släkting som fotat.
Edit, lagt till en bild från samma landskap och tid.

1643110565543.png

1643111165994.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Är det en av krigsvintrarna på 40-talet då?
Japp. Bilder tagna av min farfar. Förnödenheter fick flygas in till skånska landsbygden och släppas ner med fallskärm. Ibland fick man langa in dem genom fönster på andra våningen pga all snö. Han berättade att de band hästarna vid pålar som visade sig vara toppen på telefonstolpar...

...åter till PC!

1643111514180.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Japp. Bilder tagna av min farfar. Förnödenheter fick flygas in till skånska landsbygden och släppas ner med fallskärm. Ibland fick man langa in dem genom fönster på andra våningen pga all snö. Han berättade att de band hästarna vid pålar som visade sig vara toppen på telefonstolpar...

...åter till PC!

Visa bilaga 15695
Fina historiska bilder!(y)

Hade åsnan och ”kosackmössan” varit med från början hade jag nog inte gissat på 70-talet.:LOL:

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu en skidbild från detta årtusendet.
Det snöar, det snöar...
Var snöar det och vilken lift har vi precis stigit av?
1643113002196.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Om ni åker Kreuzjochbahn i Stubaital nån gång så kan ni (när vädret är klarare) inifrån gondolen se sittliften Gefrorene Wand 3b (som jag precis hade med) där den klättrar upp på kammen på Gefrorene Wandspitze i Tuxertal 🏔️.
Man får böja lite på nacken också, eftersom Gefrorene Wand ligger ganska mycket högre.;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Tog det på den andra skylten! Därav min fråga ovan, fanns (finns?) visst planer att försöka bygga ihop med Axamer Lizum och Muttereralm? https://skimap.org/data/628/3397/1548000133.png
1643115566083.png

Intressant, kände jag inte till.
Tyvärr tycker jag ändå att den här typen av projekt är ganska tråkiga eftersom de inte öppnar upp för någon ny skidåkning, utan det blir bara en transportförbindelse.
I det här fallet ser bergen (die Kalkkögel) mellan områdena ut så här:
1643115987334.png

Ett annat mycket större projekt projekt som har stoppats, är sammanbygget av Sölden/Pitztal. Det skulle visserligen ha gett en del nyöppnad skidterräng, men när jag nu var i Pitztal i okt/nov, så är jag glad för att det inte blev av.
Pitztal är en mycket naturvacker och oexploaterad dal, i stark kontrast till granndalen Ötztal. Byn Sölden där har heller inte kvar alls samma charm som på 80/90-talet, arkitekturen spretar numera åt alla håll.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Visa bilaga 15716
Intressant, kände jag inte till.
Tyvärr tycker jag ändå att den här typen av projekt är ganska tråkiga eftersom de inte öppnar upp för någon ny skidåkning, utan det blir bara en transportförbindelse.
I det här fallet ser bergen (die Kalkkögel) mellan områdena ut så här:
Visa bilaga 15719
Ett annat mycket större projekt projekt som har stoppats, är sammanbygget av Sölden/Pitztal. Det skulle visserligen ha gett en del nyöppnad skidterräng, men när jag nu var i Pitztal i okt/nov, så är jag glad för att det inte blev av.
Pitztal är en mycket naturvacker och oexploaterad dal, i stark kontrast till granndalen Ötztal. Byn Sölden där har heller inte kvar alls samma charm som på 80/90-talet, arkitekturen spretar numera åt alla håll.
Tycker jag ser ett par rännor där som SP och Hawk nog gärna hade åkt! 😨 ;) ⛷️

PisteCarver

Aktiv medlem
Undrade om någon skulle orka svara. :ROFLMAO: Nedre delarna av Galtiberggletscher man åker på här. Se om snöläget blir bra nog att åka snart… kan vara si och så nere i skogen och några kniviga ställen längst ner.

@PisteCarver igen!
Vi kan snart varenda liten vrå av Engelberg (fastän vi aldrig har varit där)!:)
Lite "surt" att fru PC har varit där, men inte jag själv...:oops:

Vi har haft lite partylåtar här i tråden igår och idag, så vi kör vidare på det temat. Visserligen är det här partystället tvingat att hålla stängt just, men de lär få tillstånd att öppna igen när "omikronerna" har gett sig av, och då blir det "Stimmung" i stugan igen!🥳👯‍♀️
Vad heter baren?
1643125867212.png

hebbelelle

Medlem
Kanske ett litet vattenfall, eller inte så litet egentligen, men fokuset var visst mer på dottern när detta togs för en massa år sedan...

Bilagor

• CIMG0561.JPG
    CIMG0561.JPG
    352.4 KB · Besök: 28

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp