Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Gissar hejvilt nu!!
Scuol?
Verkligen vilt! Inte riktigt så långt österut. Bjuder på en bild från platformen för kabin ner mot dalen.
IMG_2137.jpg

Bonusledtråd: huset jag hyrde en lägenhet i en sommar syns! ;)

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är ju Davos därnere så det måste vara Jakobshorn?
Det måste det!
Här en bild på deras speciella toppstation, trodde någon skulle ta det direkt på det lilla hörn som stack fram i första bilden. :rolleyes: Jatzhorn i bakgrunden, fin kamvandring över den och förbi ett par mindre toppar till Tällifurgga.
IMG_1678.jpg

@PisteCarver får ta kvällspasset då. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
@Hawk100 , du har orsakat mig mina allra största bekymmer som jag hittills har haft med att skapa en bildgåta, när du krävde att den skulle vara med DISCO!!!!🏔️🔊🕺💃.....😩

Och därför så blir detta bildgåtornas bildgåta!

I panoramabilden nedan har jag ritat in en triangel vars närmsta hörn befinner sig i punkten där jag har tagit den här bilden. I de bortre hörnen befinner sig två bergstoppar.
1643241805755.png

Vad har denna triangel gemensamt med den gamla härliga disco-dängan i videon nedan med gruppen CHIC?

Jag vill ha svaret förklarat och resultatet noga definierat.

Eftersom vi i församlingen har två mästerspanare, så lägger jag som extra "twist" på @Kalle_Luzern och @STORPOTATEN ytterligare ett krav, ni ska även namnge de båda topparna i triangelns bortre hörn (OBS! Gäller inte övriga.;))

Kl. 13.00 i morgon kommer jag att bedöma era svar och utse en vinnare. Om någon före utsatt tid klarar av att lösa gåtan 100% korrekt, så kommer den naturligtvis att avslutas tidigare.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Piz Sesvenna och Chapütschin kanske?

Triangeln då? Chic är väl kända för sin involvering med illuminati, som ofta har trianglar i sina symboler? ;):LOL:

fredw

Aktiv medlem
Tänkte också på Illuminati men Kalle kom före.
Jag tror istället att Pistecarvers äkta identitet faktiskt är Nile Rogers. Allt faller på plats, discokvällarna i hemmet, rytmen i carvingsvängarna...

Hawk100

Aktiv medlem
”We want the best” sjunger Chic och triangeln omfattar ju preciiiiis det område som PC tycker är bäst!!!
En annan uppenbar koppling är ju att frontfiguren i Chic heter Nile Rodgers och bland barnen i dalen kallas ”floden” som rinner där för lilla Nilen….
Men det kommer mera. Gruppen Sugar Hill gang samplade ju friskt från just låten Good Times när de gjorde vad som ofta anses vara den första rap-låten, Rappers delight. Och i freestyleklubben i dalen heter just Sugar hill-freestyle club!! Att det sedan är en riktig delight att få vara på plats och kunna ta ett foto som det PC taget får nog mest anses vara en lycklig slump…..
Frågor på det???? 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
Helt underbara förklaringar!
Men… det kanske var svårt det här, så dags för en ledtråd:

Likheten är mycket mer precis, och den har med matematik att göra!

Edit: Och matematiken är inte vinklar.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Fler ledtrådar:
Likhetens matematik i triangeln stämmer med musiken just därför att det är tre definierade punkter.
@Kalle_Luzern har hittat den vänstra toppen och är nära den högra också, men inte helt rätt.
Sedan behöver man veta platsen för det närmsta hörnet också (alltså var jag stod när jag tog bilden).

Kl.10.30 kommer fler ledtrådar.:)

Och det kan bli avgörande ledtrådar!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Piz Sesvenna och Vorderes Plattenhorn?

Alla goda ting äro tre!
Triangeln har tre hörn. Varje hörn representerar ett land;
Piz Sesvenna (Italien (Swiss))
Vorderes Plattenhorn (Swiss)
Karlesjoch Aussicthsplattform 3-länderblick (Österrike (Italien)).

Chic har haft tre låtar på Billboards topplista, och de har blivit nominerade till Rock'nRoll Hall of fame 7 gånger. Och 7 är ju som alla vet 3+3+en tredjedel av...just det...3! :ROFLMAO:
Och slutligen har PC tre gånger i rad tagit hem titeln "Disco Duck Skaune" mellan 1979-1981. 🤞

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Piz Sesvenna och Vorderes Plattenhorn?

Alla goda ting äro tre!
Triangeln har tre hörn. Varje hörn representerar ett land;
Piz Sesvenna (Italien (Swiss))
Vorderes Plattenhorn (Swiss)
Karlesjoch Aussicthsplattform 3-länderblick (Österrike (Italien)).

Chic har haft tre låtar på Billboards topplista, och de har blivit nominerade till Rock'nRoll Hall of fame 7 gånger. Och 7 är ju som alla vet 3+3+en tredjedel av...just det...3! :ROFLMAO:
Och slutligen har PC tre gånger i rad tagit hem titeln "Disco Duck Skaune" mellan 1979-1981. 🤞
Den förklaringen är ju så bra att jag kanske borde ge rätt för den?:)
Den är ju roligare än det tänkta korrekta och lite mer nördiga svaret.

Men här kommer de förhoppningsvis avgörande ledtrådarna:
Man kan lösa gåtan utifrån musiken eller utifrån triangeln, lättast är det nog att lösa den utifrån musiken (ifall man inte är en kartläsarnörd).

Vi söker ett tal som är gemensamt för en matematisk storhet för just denna bergstriangel, och som är samma som för ett viktigt tal i just denna disco-låt.

Det funkar alltså inte med alla bergstrianglar eller med alla disco-låtar.
Men.... det stämmer med triangeln Piz Sesvenna - Plattenhörner - Karlesjoch Gipfelstation vs. CHIC's Good Times! 🏔️=🔊

Edit: Alla disco-låtar har tal som var viktiga för dåtidens DJ's när de manuellt skulle få ihop det på mixerbordet med hjälp av de analoga skivspelarna, men talet är ju olika för de flesta låtar.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Kan det ha med kvart i tio att göra? 21:45? Triangelns ben stämmer med det klockslaget kanske?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
111 BPM, men vad har det med den triangeln/de bergen att göra? Tror snarare på takten, men eftersom jag är tondöv kastar jag in handduken på den.

Edit: eller så blir vinkeln från Plattenhörner via Piz Sesvenna till Karlesjoch Gipfelstation 111 grader på kartan. Men ovan sas att det inte hade med vinklar att göra?:unsure:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp