Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Pausbild....
645938848animated-disco-ball-5-2.gif

Hawk100

Aktiv medlem
Hawk100 tackar för erbjudandet men har för körigt på jobbet för att börja leta bilder och konstruera lika avancerade gåtor som PC…..
Så du får tyvärr tillbaka pucken @KalleBackeus

KalleBackeus

Aktiv medlem
Hawk100 tackar för erbjudandet men har för körigt på jobbet för att börja leta bilder och konstruera lika avancerade gåtor som PC…..
Så du får tyvärr tillbaka pucken @KalleBackeus
Då sitter vi i samma båt är jag rädd. Fältet lämnas öppet för alla (utom PC, potäten och Schweizer-Kalle som jag bänkar denna runda för att få lite mer variation ;) )

dannedieharder

Aktiv medlem
Ser ut som att den är tagen just syd/sydväst om toppen på Bellecote.
Återkommer strax med en pudelrockkoppling om jag kommer på någon

edit: mer syd än sydväst bör det vara, typ på eller just vid Glacier du Cul du Nant.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
@dannedieharder Stämmer!
Efter att ha bläddrat igenom mobilens bildarkiv inser jag att fotot är från starten på åker Cul du Nant, dvs ca 50-100 m ovanför högsta liften i La Plagne, som för övrigt verkar ska rivas när äggliften från Roche de Mio ska byggas om och få toppstationen på helt nytt ställe. Då kommer det bli en rejäl utmaning att komma till den plats bilden är tagen. Ännu så länge är det ”bara” en rejält brant bootpack upp 50-100 höjdmeter. (Känns dock eftersom man är på över 3000 möh).
1643297465684.jpeg

dannedieharder

Aktiv medlem
Visst är det Akka och just Stortoppen vi tar de sista stegen upp på. Passagen i svackan längst ner i bild var rejält luftig med 500-600 m fritt fall åt vänster och ungefär samma höjd åt andra hållet dock där mer bara av varianten riktigt brant.
Kör på @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ser onekligen spännande ut. Lite likt starten på Titlis-runt, en av anledningarna jag inte varit så lockad av den... 😅
Bra skidåkning också, eller mest äventyr bara?

Vad heter glaciären?
041.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Aha, du har varit på besök hos de schweiziska "grodätarna"?;)

Glassen på den döda slätten på svenska?

Glacier de la Plaine Morte.
Mycket riktigt, tänkte nog någon skulle känna igen Wildstrubel direkt...

Ja och nej angående grodätarna. :LOL: Hade varit nere vid sjön en sväng, men lunch på vägen hem i Gstaad och bilden tagen över Simmental från vägen till Jaunpass. SP hade alltså rätt att det är fotat i nordliga schweiziska föralperna, bara västra snarare än centrala.

Tillbaka till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket riktigt, tänkte nog någon skulle känna igen Wildstrubel direkt...

Ja och nej angående grodätarna. :LOL: Hade varit nere vid sjön en sväng, men lunch på vägen hem i Gstaad och bilden tagen över Simmental från vägen till Jaunpass. SP hade alltså rätt att det är fotat i nordliga schweiziska föralperna, bara västra snarare än centrala.

Tillbaka till @PisteCarver
Strax kvällsmat, återkommer lite senare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyskspråkig Après-Ski "ompa-bompa" är en del av mitt "alp-DNA", och gör mig glad bara jag hör det.:)
Man kan nästan känna doften av "Schokolade mit (Stroh)Rum" också.
Då kommer här fyra frågor att besvara:
1. Var hade vi Après-Ski?
2. I mitten av den korta videon syns ett skidberg i bakgrunden (delvis dolt bakom ett parasoll), vad heter skidberget?
3. I slutet av videon syns en fin pist med bra fallhöjd, vad heter den?
4. Vad heter Après-Ski låten?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Vi slänger in ett försök här då....
1. Restaurant Horbergbahn
2. Wanglspitze
3. Devils run
4.Hey, Wir Woll'n Die Eisbären Seh'n

Tur att Shazaam finns.... :)

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Du kanske hamnar på det panget till Påsk?🥳
Inte om de lirar den där sången... 😉
Men ja, det är ju inte helt omöjligt. Får se om vi kan sjunga med trots FFP2-maskerna.... Fast har vi tur kanske de slopar det till påsk..

Läste i en annan tråd där @fredw pratade om Ischgl, hur det gått från en bondhåla till det moderna pang det är idag. Jag älskar de där små bondhålorna där doften av gräs blandas med koskit och mysiga restauranger.
Här är en sådan håla, vad heter den?
1643356191251.png

dannedieharder

Aktiv medlem
Ser onekligen spännande ut. Lite likt starten på Titlis-runt, en av anledningarna jag inte varit så lockad av den... 😅
Bra skidåkning också, eller mest äventyr bara?
Tyvärr missade vi den fina snön med någon dag så vi fick rätt så kompakt underlag. Å andra sidan fick vi kaiserwetter som gjorde både våra tre dagar på fjället och tre nätter i tält betydligt trevligare. Massivet bjuder annars på riktigt fina möjligheter till bra skidåkning, med både riktigt branta lite kluriga passager och enorma öppna ytor i myslutning, samt för Sverige rätt otroliga 1500-1600 fhm.
Åkte ni skidor ner på den högra eller vänstra sidan?
Nej, skämt åsido, jag är djupt imponerad, det är ju mer bergsbestigning än skidåkning.😲
Egentligen bara den sista biten upp längs toppkammen som är riktigt luftig och kräver att man går till fots, resten av resan upp kan göras med skidor på fötterna. Men lite äventyr blir det ju.

Angående utförsåkningen tog vi av åt höger. Brant, hårt och lite småläskigt:) Om man tittar noga ser man lite spår från tidigare skidåkare till höger i bild.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Inte om de lirar den där sången... 😉
Men ja, det är ju inte helt omöjligt. Får se om vi kan sjunga med trots FFP2-maskerna.... Fast har vi tur kanske de slopar det till påsk..

Läste i en annan tråd där @fredw pratade om Ischgl, hur det gått från en bondhåla till det moderna pang det är idag. Jag älskar de där små bondhålorna där doften av gräs blandas med koskit och mysiga restauranger.
Här är en sådan håla, vad heter den?
Visa bilaga 15863

Påminner litet om backen i Alpbach där jag i princip åkte skidor med icke-skruvade stålkanter för första gången, men fortfarande läderpjäxor, typ 1971... Vagt minne men slänger iväg det på en höft (kanske får man en ledtråd i retur...)

Köpte förresten inför avresa till Österrike en låda med 50 svarta FFP2-masker från Fyndiq.se. Det visar sig att leverantören i själva verket heter "Partypunkten.se ..." :ROFLMAO: Kanske något för "Ompa-bompa hair metal afterski" på Horberg med svarta FFP2-masker.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Påminner litet om backen i Alpbach där jag i princip åkte skidor med icke-skruvade stålkanter för första gången, men fortfarande läderpjäxor, typ 1971... Vagt minne men slänger iväg det på en höft (kanske får man en ledtråd i retur...)
Det är tyvärr inte korrekt. I retur får du en bild till, tagen strax ovanför bondbyn.
1643361393032.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Hoppade in här och såg att det var stora berg på G.:)
Det kan man ju inte bara låta passera.

Kände igen den där klippväggen till höger, det är utlöparen från Eigerwand.
Längst bak i mitten/vänster sticker den översta spetsen på Finsteraarhorn upp.

Byn är Grindelwald.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp