Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hoppade in här och såg att det var stora berg på G.:)
Det kan man ju inte bara låta passera.

Kände igen den där klippväggen till höger, det är utlöparen från Eigerwand.
Längst bak i mitten/vänster sticker den översta spetsen på Finsteraarhorn upp.

Byn är Grindelwald.
Tänkte inte på att Finsteraarhorn syns faktiskt. Ovanför väggen där syns Kleines Fiescherhorn. I förgrunden till vänster utlöpare från Schreckhornkedjan.

Mer apes ski @PisteCarver ? 😊

PisteCarver

Aktiv medlem
För att kunna ha "après-ski" måste man först ha "ski", och det är dåligt med det just nu. Men snart så....🇨🇭🔔:) Hopp Schwiiz!

Men vi kan väl köra vidare på temat byar, och i den här byn finns det säkert också kossor.🐮
I vilken by sitter Junior 1 och väntar på bussen?
1643367369656.png

fredw

Aktiv medlem
:) Kalle letar på exakt samma ställen jag har letat men bergen närmast dalen runt Fügen ser litet för låga ut... Säger dock som Natthiko, jag kan ha fel.

fredw

Aktiv medlem
Vilken skidort?
Får tyvärr be dig ge de övriga försprång till kl 17 på nästa bild, PisteCarver, sorry.

1643376827802.png

fredw

Aktiv medlem
Hoppas PC inser att det är en stor ära att bli bänkad. 😉 Tänkte iofs just påpeka för PerK att han inte satt på bänken… SP, Kvitfjell it is, en solig iskall dag i januari.

Fredagsbollen till storpotaten!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Hoppas PC inser att det är en stor ära att bli bänkad. 😉 Tänkte iofs just påpeka för PerK att han inte satt på bänken… SP, Kvitfjell it is, en solig iskall dag i januari.

Fredagsbollen till storpotaten!
Då kör vi vidare på en ganska enkel fredagsstänkare.
På bilden har vi en stor potat i en stor höger. Och så några stora berg i bakgrunden.
Vad heter klassiska åket?
1643383392640.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, och så ser jag ju Dent Blanche också och en massa andra kända toppar, och åket är Mont Fort Backside. Det ser ju ut att finnas lite olika spår och rutter där, och jag vet inte om de alla har egna namn.

Och fy f-n vad det är brant, 45 grader?
Jag antar att du inte har fallskärm i ryggsäcken, så en seriös fråga:
Vad händer on du faller där bilden är tagen?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja, och så ser jag ju Dent Blanche också och en massa andra kända toppar, och åket är Mont Fort Backside. Det ser ju ut att finnas lite olika spår och rutter där, och jag vet inte om de alla har egna namn.

Och fy f-n vad det är brant, 45 grader?
Jag antar att du inte har fallskärm i ryggsäcken, så en seriös fråga:
Vad händer on du faller där bilden är tagen?
Naturligtvis baksidan på Mont Fort.
Finns ett otal varianter och de har väl alla gemensamt att de är branta. Just denna bild är väl den vanligaste varianten och är brant, men inte hiskeligt brant. Skulle jag ramla just där bilden är tagen skulle det nog bli en liten rutschkana, men det är inte speciellt exponerat även om det naturligtvis kan dyka upp ngn sten i vägen.

Bilden är din @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Naturligtvis baksidan på Mont Fort.
Finns ett otal varianter och de har väl alla gemensamt att de är branta. Just denna bild är väl den vanligaste varianten och är brant, men inte hiskeligt brant. Skulle jag ramla just där bilden är tagen skulle det nog bli en liten rutschkana, men det är inte speciellt exponerat även om det naturligtvis kan dyka upp ngn sten i vägen.

Bilden är din @PisteCarver
Men eftersom jag aldrig har åkt brantare än kanske 30-35 gr, och det är rätt stor skillnad på det och 45 gr, så undrar jag ju vad som händer vid ett fall.
Får man stopp pga att det är lös snö?
Har man något att hugga tag med i snön?
I en pist med 45 gr (finns nog inte iofs) så skulle man kana vidare tills backen tog slut.

Ska ta en kaffe nu, återkommer lite senare.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Men eftersom jag aldrig har åkt brantare än kanske 30-35 gr, och det är rätt stor skillnad på det och 45 gr, så undrar jag ju vad som händer vid ett fall.
Får man stopp pga att det är lös snö?
Har man något att hugga tag med i snön?
I en pist med 45 gr (finns nog inte iofs) så skulle man kana vidare tills backen tog slut.

Ska ta en kaffe nu, återkommer lite senare.
Fick en gång för mig att jag skulle droppa en vinddriva in i branten, och klotade naturligtvis. Stannade några hundra meter senare, inte för att jag fäktade med armar, ben och utspärrade naglar, utan för att det flackade ut lite. (y)

Och för att besvara frågan - Nej, jag har inte droppat in där efter det. :LOL:

Emmis

Aktiv medlem
Fick en gång för mig att jag skulle droppa en vinddriva in i branten, och klotade naturligtvis. Stannade några hundra meter senare, inte för att jag fäktade med armar, ben och utspärrade naglar, utan för att det flackade ut lite. (y)

Och för att besvara frågan - Nej, jag har inte droppat in där efter det. :LOL:
Nu e frågan finns det filmbevis? Har det ens skett? Ser frammemot filmen

Emmis

Aktiv medlem
Korta svaret är nej, det finns inget filmbevis.
Det ngt längre är att det var -96 och då var det dåligt med kamera i budgeten.
Om det har skett? Osäker, men det är så jag minns det. The older I get, the bigger it was. 😁
Undertecknad skulle nog inte ens våga rutcha ner🙈 på baken altså🙊 förstår isf bristen på film, kameran skulle nog vägt för tungt upp. Tänkte då jag kollade på Hahnenkammrennen förra veckan , vad är lutningen där som värst?80? Att man måste ju nog slagit i ngt (utan hjälm) för att tycka det är en bra idé att kasta sig ut där

PisteCarver

Aktiv medlem
Undertecknad skulle nog inte ens våga rutcha ner🙈 på baken altså🙊 förstår isf bristen på film, kameran skulle nog vägt för tungt upp. Tänkte då jag kollade på Hahnenkammrennen förra veckan , vad är lutningen där som värst?80? Att man måste ju nog slagit i ngt (utan hjälm) för att tycka det är en bra idé att kasta sig ut där
80 vadå? Du menar inte grader antar jag, det vore fritt fall.

Brantaste partiet i "der Streif" är Mausefalle som kommer strax efter starten, och det är på 85% = 40 grader.
De har inga problem med att få fäste där eftersom de åker rakt ner.😬
Direkt efter det kommer en hård vänster sväng som tar ner farten, och det följs av ett par svängar innan de kommer in i Steilhang som är på 70% = 35 grader och går på skrå.
I Zielschuss strax innan mål går det i över 140 knyck.😨

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp