Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Emmis

Aktiv medlem
80 vadå? Du menar inte grader antar jag, det vore fritt fall.

Brantaste partiet i "der Streif" är Mausefalle som kommer strax efter starten, och det är på 85% = 40 grader.
De har inga problem med att få fäste där eftersom de åker rakt ner.😬
Direkt efter det kommer en hård vänster sväng som tar ner farten, och det följs av ett par svängar innan de kommer in i Steilhang som är på 70% = 35 grader och går på skrå.
I Zielschuss strax innan mål går det i över 140 knyck.😨
Vi blandar äpplen o päron lite men jo men vi pratar om samma sak. Har kollat på världscupen sedan Pillan körde, så har sett pisterna en par gånger… Men vet nog inte om blankisen e så lockande, darav konstaterandet om att kana ner på arslet. kitzbuhel har jag inte besökt men nog Wengen men kände nog inte riktit att Lauberhorn var ngt för mig heller. Men tanten har sålt sin snowboard o åker hädan efter bara skidor i pist pga ålderstilläggsepitet feg.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
80 vadå? Du menar inte grader antar jag, det vore fritt fall.

Brantaste partiet i "der Streif" är Mausefalle som kommer strax efter starten, och det är på 85% = 40 grader.
De har inga problem med att få fäste där eftersom de åker rakt ner.😬
Direkt efter det kommer en hård vänster sväng som tar ner farten, och det följs av ett par svängar innan de kommer in i Steilhang som är på 70% = 35 grader och går på skrå.
I Zielschuss strax innan mål går det i över 140 knyck.😨
Rekordet i världscupen är från Haneggschuss i Wengen, 165 km/h av Johan Claret om jag minns rätt. 😱⛷ Tycker det går sjukt fort när jag klockar 70.
40-45 grader i ok snö är inte så farligt, klart man får hålla tungan rätt i mun och avvakta rätt förhållanden.

PisteCarver

Aktiv medlem
Rekordet i världscupen är från Haneggschuss i Wengen, 165 km/h av Johan Claret om jag minns rätt. 😱⛷ Tycker det går sjukt fort när jag klockar 70.
40-45 grader i ok snö är inte så farligt, klart man får hålla tungan rätt i mun och avvakta rätt förhållanden.
Ja, det går vansinnigt fort i Wengen, det såg jag för ett par veckor sedan. Och de åker ju på is, helt vansinnigt!
Det fortaste jag har åkt (provat ett par ggr) är 90 km/h, och då har det varit på fin välpreppad snö, och det har varit rakt ner i röd pist. Det går faktiskt inte att komma upp i så mycket högre fart än så om det inte är brantare eller isigt. Och i den farten skulle jag aldrig ens våga mig på att prova att göra svängar. Man är ju som turiståkare varken tränad för att eller har utrustning för att kunna åka i höga farter.
Som du säger 60-70 kan man ju köra i stora fina svängar när pisten är slät, fin och fri från andra åkare.

Nä, nu måste jag hitta en ny bild till er!:)

Emmis

Aktiv medlem
Ja han lever ju å mår ännu;) men som sagt slagit i ngt utan hjälmen… men det e ju klart enklare å mjukare att falla i snö🥶Jag skall kanske till Wengen i mars så kan ju testa då å återkomma;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Dags för bildgåta:
Var står fru PC och sätter på skidorna (beskriv noga, skidområde räcker inte)?
1643392068277.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det låter som att vi tycker det är olika saker som är läskigt med skidåkning.;)
Placera mig mitt i en 45 gr sluttning.... då ringer jag efter fjällräddningen....😰

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Och extra plus i kanten för att du fick med tre "s" i Weissse!
Jag kan ju tyska, och i Schweiz använder man inte dubbel-S tecknet, så man ser tre s titt som tätt. ;)
Ok, fredagkväll, så då kostar jag på mig en lite knivigare gåta (beroende på iofs?) som jag kan ge ledtrådar till på vägen om det behövs. Vilket känt skidberg (även känt för annat) hade vi som mål här?
029.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då är det på med hjälmkameran, och så vill vi se ett snyggt "lyft" utför Hundschopf!;)
Galet ställe! När man ser det på TV fattar man inte hur de lyckas få förbi en pist för vanliga dödliga där. Tom några av de bästa i världscupen hade för låg fart för att ta det i ett hopp (kom "bara" i 60 knyck eller så), fick mellanlanda en kortis.
Åkt förbi 3-4 gånger veckorna efter racet.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Korta svaret är nej, det finns inget filmbevis.
Det ngt längre är att det var -96 och då var det dåligt med kamera i budgeten.
Om det har skett? Osäker, men det är så jag minns det. The older I get, the bigger it was. 😁
Men visst finns din 3/4-dels bakåtvolt som resulterade i bruten näsa året efter på film???
(Minns forfarande den uppmuntrande kommentaren ”Härligt D….” som hördes på filmen strax innan snön började färgas röd!!😉

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Men visst finns din 3/4-dels bakåtvolt som resulterade i bruten näsa året efter på film???
(Minns forfarande den uppmuntrande kommentaren ”Härligt D….” som hördes på filmen strax innan snön började färgas röd!!😉
Hmmm.....det var väl på din 5-kilos kamera det filmades, så ligger väl bortglömt i nån garderob hos dig?
Gjorde lite ont det där vill jag minnas.... 😷

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad heter filmen?? Måste helt klart se den!!! 🤩🕺
Tja… gissa tre ggr, alla felgissningar går om!
Tips: Den heter inte Thank god it’s Monday.;)
Filmen och soundtracket är från 1978.

I soundtracket ingår även den här klassikern med Donna Summer:

Den här låten är också med, den passar bra till ”efterrätten”;)

Trevlig helg!

hebbelelle

Medlem
Fyra korrekta svar, men tre av dem skulle inte hållt om min ledtrådsserie med nya orter fick fortsätta. I det här gänget behövs dock uppenbarligen inte några sådana, och Bond it is! @MrHotDog din tur.

MrHotDog

Aktiv medlem
Var är jag nu och smaskar pist? Ett litet udda ställe med jäkligt bra carvingpister.
DSC_1121.jpg

Bilagor

• DSC_1122.jpg
    DSC_1122.jpg
    406.6 KB · Besök: 19
Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Var är jag nu och smaskar pist? Ett litet udda ställe med jäkligt bra carvingpister.
Udda med bracarvingpister???
Då borde du vara i Pizol/Bad Ragaz!! Det är ju litet, udda och med riktigt fina carvingpister….!!
Speciellt delen närmast Chur!!
Något för PC kanske? 🤔
Fast bilden du lagt upp ser ju inte ut som Bad Ragaz/Pizol förstås…😉

MrHotDog

Aktiv medlem
Udda med bracarvingpister???
Då borde du vara i Pizol/Bad Ragaz!! Det är ju litet, udda och med riktigt fina carvingpister….!!
Speciellt delen närmast Chur!!
Något för PC kanske? 🤔
Fast bilden du lagt upp ser ju inte ut som Bad Ragaz/Pizol förstås…😉
Haha nåe det är inte udda med bra carvingpister, utan skidorten är litet och lite udda. Syftningsfel från mig. ☺️ Pitztal är tyvärr fel.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Sätt snurr på en jordglob och kasta pil på den och se var man träffar.:)
Jag tror inte ens det är Alperna.
Var i Alperna hittar man såna här träd högst upp vid trädgränsen?
1643455054551.png

Sedan tycker jag mig skymta något högt berg i soldiset bak till vänster.
Kan det vara i Kaukasus?

MrHotDog

Aktiv medlem
Sätt snurr på en jordglob och kasta pil på den och se var man träffar.:)
Jag tror inte ens det är Alperna.
Var i Alperna hittar man såna här träd högst upp vid trädgränsen?
Visa bilaga 15905
Sedan tycker jag mig skymta något högt berg i soldiset bak till vänster.
Kan det vara i Kaukasus?
Åk tillbaka till alperna du...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp