Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Skulle vilja påstå att ni åkte den röda repan som jag har ritat in i kartan nedan. Sluttningen har bara småfläckar där lutningen överstiger 30 gr, så den borde vara säker.
1644921411242.png

fredw

Aktiv medlem
Skulle vilja påstå att ni åkte den röda repan som jag har ritat in i kartan nedan. Sluttningen har bara småfläckar där lutningen överstiger 30 gr, så den borde vara säker.
Visa bilaga 16477

Helt rätt förstås! Om vi stannat längre så hade vi nog utforskat större delar av sluttningen. Det finns väldigt mycket fint där mellan de två liftarna. Ställ en fråga till PC och du får svar på tre! ;-)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Helt rätt! Bilden från oktober, har som tur är snöat en del sen dess. 😅
Åket startar från Jochstock (toppstationen syns om man zoomar), ner genom bowlen som syns i bild, finns gott om plats att välja spår men ska se upp med stup på några ställen. Måste inte åka rännan vid klippväggen. Går sen ihop med Steinberg, genom lite buskar och annat elände och sen får man staka lite tillbaka till Trübsee Hopper.

Din tur @FredrikLarsson123 !

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ser spännande ut. Skulle mycket väl kunna heta "Cannonball run" och ingen skulle ifrågasätta varför.
Killgissar på Gross Wendenstock.
Riktigt spännande är rännorna ner genom den stora klippan mitt i bild. Ser ju inte möjligt ut när det är barmark som på bilden. Har bara gett mig på en av dem... Redan sett spår tillbaka upp från insteget i vinter :oops:, men även sett att den blivit åkt. Minst en av de andra kräver firning beroende på snöläget.
IMG_2527.JPG

IMG_2526.JPG

Edit: här med mig i början av rännan, fick försiktigt gå myrsteg sidledes ner ungefär 25 fhm innan man kunde ta första svängen (om man inte har FWT-ambitioner då). Med långa skidor har man inte mycket plats över.
Sen rejält glad att jag klarat det, tappade en truga på köpet tyvärr. :rolleyes:

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Riktigt spännande är rännorna ner genom den stora klippan mitt i bild. Ser ju inte möjligt ut när det är barmark som på bilden. Har bara gett mig på en av dem... Redan sett spår tillbaka upp från insteget i vinter :oops:, men även sett att den blivit åkt. Minst en av de andra kräver firning beroende på snöläget.
Visa bilaga 16484
Visa bilaga 16485
Edit: här med mig i början av rännan, fick försiktigt gå myrsteg sidledes ner ungefär 25 fhm innan man kunde ta första svängen (om man inte har FWT-ambitioner då). Med långa skidor har man inte mycket plats över.
Sen rejält glad att jag klarat det, tappade en truga på köpet tyvärr. :rolleyes:
Very najs. Ser helt klart mer hanterbart ut med lite snö på! :)

fredw

Aktiv medlem
Jaha, sitter på jobbet så kan/vågar tyvärr inte kolla om "ljudeffekterna" från filmaren kom med, de gör filmen litet roligare...;-) Ledtråd finns (och är svår att radera på film...) så det blir nog inte så svårt för dem som känner till området. Mycket pistnära offpist med respekt för de nyss omkomna. Men efter detta lilla åk beslöt jag att behålla mina gula Rossignol Soul7.

Vad heter stolliften som skymtar till höger i filmen?

PS min kollega gick just ut så jag kollade "ljudeffekterna"... håll till godo! ;-)

Tillägg:
Någon Ronny Barkerud (??) hörde av sig och ville att jag skulle klarlägga att han inte figurerar på min video. Vilket härmed bekräftas.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tillägg:
Någon Ronny Barkerud (??) hörde av sig och ville att jag skulle klarlägga att han inte figurerar på min video. Vilket härmed bekräftas.
Reine hörde att du var polare med mig så det var ok att han är med på filmen 😘

Bilagor

• 63B9C604-FC77-4151-AFEA-EF794B70F3A4.jpeg
    63B9C604-FC77-4151-AFEA-EF794B70F3A4.jpeg
    160.2 KB · Besök: 24

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Inte helt lätt att hålla koll på trådens 24k inlägg..

Nu söker jag namnet på en topp som (kanske) inte varit med förut. Vad heter fjället till vänster i bild?

Bilagor

• 911F922E-A645-40B3-BBD7-6D317642D47F.jpeg
    911F922E-A645-40B3-BBD7-6D317642D47F.jpeg
    571.9 KB · Besök: 41

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ignorerar det sista där, för tror det var jag som gissade rätt. ;) Blev ju rätt lätt med ledtråden...
Här är det bara marginellt högre toppar, vad kallas de med ett samlingsnamn?
IMG_2787.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ignorerar det sista där, för tror det var jag som gissade rätt. ;) Blev ju rätt lätt med ledtråden...
Här är det bara marginellt högre toppar, vad kallas de med ett samlingsnamn?
Visa bilaga 16511
Kommer ni ihåg den här chokladen? Den var synnerligen god tycker jag mig minnas.... ;)
1644955307313.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det finns ett antal toppar som heter något med Rigi, så jag gissar på Rigigruppe eller Rigiberge?
Eller bara Rigi ja, så det får du rätt för. Närmast i mitten Vitznauerstock, bara ett par dussin meter högre än Stor-Anahögen. Ganska exakt 1000 fhm från sjön. Högst är Rigi Kulm längst bort, 1797 m.
Kommer ni ihåg den här chokladen? Den var synnerligen god tycker jag mig minnas.... ;)
Också vagt minne av det, såg bilder nyligen som tyder på att den finns fortfarande?! Inte sett här nere. Milka brukar de heta om det är ko på, och lila istället för blå. ;)

Nu går det vidare till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu söker jag namnet på en topp som (kanske) inte varit med förut. Vad heter fjället till vänster i bild?
Tittade på Stor-Anahögen på en topografisk karta och det ser ut att vara ett jättefint skidberg från alla håll. Nästan inga lavinfarliga branter finns det heller.
Varför finns det inte ett liftsystem där?
Nationalpark?
Inga vägar dit?
1644955724116.png

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tittade på Stor-Anahögen på en topografisk karta och det ser ut att vara ett jättefint skidberg från alla håll. Nästan inga lavinfarliga branter finns det heller.
Varför finns det inte ett liftsystem där?
Nationalpark?
Inga vägar dit?
Visa bilaga 16515
Det finns flera fina skidberg i området: Hottögsfjället och Ottfjället som dessutom har bilväg ända fram.

Jag kan inte skjutsa upp dig till toppen av Stor Anahögen. Men i Anaris går en sskoterled upp till ett pass på1300möh med fin skidåkning åt båda hållen (kolla den alpina Dörrsjön) 🤙

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp