Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

KaitsuH

Aktiv medlem
Det borde vara Rifflsee? Eller så minns jag i varje fall... Hoppas så? Men, jag måste ha varit mycket virrig, då jag också kramade skidor!

Men, om vi nu bara kan komma överens, att området heter Rifflsee (Österrikes högsta Bergsee, där man kan fiska öring och röding) och @STORPOTATEN har rätt igen!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det borde vara Rifflsee? Eller så minns jag i varje fall... Hoppas så? Men, jag måste ha varit mycket virrig, då jag också kramade skidor!

Men, om vi nu bara kan komma överens, att området heter Rifflsee (Österrikes högsta Bergsee, där man kan fiska öring och röding) och @STORPOTATEN har rätt igen!
Det är det säkert, jag tolkade bilden lite fel... :)

Nu undrar jag vad den högsta bergstoppen i bilden heter?
Och som bonusfråga.....vad är det för skidor?
1645095273579.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Högsta toppen borde vara Rusengälta 1594 m, den mjuka vita toppen till vänster.
Bilden tagen från Predikstolen?

Skidorna? Ingen aning.
Japp, det är den klassiska Rusengälta (Rååsengealta) som tar hem högsta topp i relativt hård strid med norrbaggen Skardsfjella som är ca 50 meter lägre.

Gåtan går till @PisteCarver och bonusen går till @KaitsuH som prickar in skidorna med glans - Ogso Schwarztor 100. Fast i min längd, 194 cm, är de 108 under fotsulorna. :)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Bilden tagen från Predikstolen?
Och ja, bilden är tagen från Predikstolen där jag satt och hade Teams-möte. Bästa utsikten jag haft på ett Teams-möte, och hyfsad mottagning ändå, men videon fick jag hoppa över.
@Ivo del Scandi fick ta ett extra-åk medans jag hade möte. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
På hugget idag?;)
Då var det redan avgjort (i alla fall om man följer Bergfex karta).
Weisssespitzes topp består inte av sten,
utan av snö och is, och därför krymper toppen. Jag har ett minne av att den har varit 3526 m en gång.
Toppen är den översta punkten på Österrikes största glaciär Gepatschferner.

Tillbaka till @STORPOTATEN igen!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
På hugget idag?;)
Då var det redan avgjort (i alla fall om man följer Bergfex karta).
Weisssespitzes topp består inte av sten,
utan av snö och is, och därför krymper toppen. Jag har ett minne av att den har varit 3526 m en gång.
Toppen är den översta punkten på Österrikes största glaciär Gepatschferner.

Tillbaka till @STORPOTATEN igen!
Ja det är lite klurigt med höjden när Wiki tex anger både 3526 och 3518..... 😱
1645100772384.png

fredw

Aktiv medlem
Klockan är ju inte 14 ännu? Jag säger 3526. Nejdå, skojar bara. Dock irriterande att jag faktiskt var i Kaunertal och nosade, men fick inte skott på den där rundade toppen. Funderar på att införskaffa ett sånt där fotografiskt minne som en del verka ha, finns det på Claes Ohlson kanske?

PisteCarver

Aktiv medlem
Klockan är ju inte 14 ännu? Jag säger 3526. Nejdå, skojar bara. Dock irriterande att jag faktiskt var i Kaunertal och nosade, men fick inte skott på den där rundade toppen. Funderar på att införskaffa ett sånt där fotografiskt minne som en del verka ha, finns det på Claes Ohlson kanske?
Om någon får bullseye innan utsatt tid så är det avgjort.;)
Nu har Potätan varit i Kaunertal i fint väder, så det hade varit lite kasst om han inte hade kunnat gåtan….

dannedieharder

Aktiv medlem
Jepp. Snyggt! Trodde den skulle bli lite knepigare. Men icke :)
Är nog ca 35 år sedan jag senast åkte skidor i Järvsö (då tillsammans med Stenis och Bojan Križaj på ett Elanjippo och jag var runt 7 år) men har varit där och cyklat en del senaste åren så vyn kändes igen.

Ser ut att vara bra med snö på bilden. Gåta kommer snart.

dannedieharder

Aktiv medlem
Vart befinner vi oss nu då? Namnet på berget räcker ;) Svårt att utläsa från bilden? svar JA, men scrolla ner för ledtråd.
bild999.jpg

Berget i fråga har osannolikt nog både ett och annat gemensamt med den här pjäsen:
1645107325917.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem

dannedieharder

Aktiv medlem
Hmmm....känns inte riktigt som att fallhöjden är en av de gemensamma nämnarna här.... :unsure:
Nej om man ska hårddra det finns det nog barnbackar i området kring det undre berget som bjuder på samma fallhöjd som det efterfrågade berget, ca 350 fhm varav kanske 250 bjuder på lutning bra för åkning.

Senast ändrad:

dannedieharder

Aktiv medlem
:ROFLMAO: Jag frågar ju faktiskt efter namnet på berget som vi befinner oss på. Kan säga att det ligger en dryg timmes bilfärd från mitt hem. Var där senast i lördags och turade tillsammans med min sambo och vår tolvåriga dotter.

dannedieharder

Aktiv medlem
Då försöker jag med Vitberget i Norrbotten?

Visa bilaga 16590
Visst är det Vitberget strax utanför Vidsel. På vägen dit passerar man, om man kommer från kusthållet, Storforsen (Europas största obundna fors).

Likheten med Mont Blanc är såklart namnet och att de är de högsta bergen i sin repektive region( Mont Blanc i Västeuropa och Vitberget i Norrbottens landskap).

Passar också på att be om ursäkt för min frånvaro under gårdagskvällen (var upptagen med att åka gubbpuckel i Måttsundsbacken).

Varsågod @fredw

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Visst är det Vitberget strax utanför Vidsel. På vägen dit passerar man Storforsen, Europas största obundna fors.

Likheten med Mont Blanc är såklart namnet och att de är de högsta bergen i sin repektive region( Mont Blanc i Västeuropa och Vitberget i Norrbottens landskap).

Passar också på att be om ursäkt för min frånvaro under gårdagskvällen (var upptagen med att åka gubbpuckel i Måttsundsbacken).

Varsågod @fredw

Bättre ursäkt finns inte! :) Tack, visste ej att detta var Norrbottens högsta berg (och att det är så lågt). Intressant.

Är omgiven av diverse panikslagna sportlovs-skåningar som ska med flyg till alperna från CPH imorgon (och bron kommer kanske att stängas ikväll).
Återkommer!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp