PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Den här var ju lite lurig, men jag skulle kunna sätta en peng på Risetestock.
Nu kör du verkligen överkurs, men får ju ge rätt så klart. 😅 Inte tagen på toppen av Risetestock, lite omväg att gå upp dit så skippat det. Men vandringen börjar med att snirkla upp på sydsidan av Risetestock och vidare till Blaue Tosse. Andra bilden är tagen där i närheten. Första bilden längs med kammen lite längre nordost mot Mittaggüpfi. Kända toppar i panoramat: Eiger och Wetterhorn bl.a.Den här var ju lite lurig, men jag skulle kunna sätta en peng på Risetestock.
Ja, Piz Platta är rätt.Pissplatta, vad är det för namn egentligen?
3392 möh...kan det stämma månntro?
Verkar finnas ett fint åk på Piz Platta, körde du det?Ja, Piz Platta är rätt.
Märkligt namn med tanke på att berget är ganska spetsigt. Är kanske något rätoromanskt?
Bilden är tagen från Savognins skidområde. Några km från Savogning ligger en by som heter Tinizong (måste vara rätoromanskt namn).
Piz Platta ser i verkligheten betydligt mäktigare ut än på den här bilden.
Den branta klippväggen framför och till vänster har en fallhöjd på 1200 m.
Då så, över till @STORPOTATEN !
Vi brukar nog prata om gödselplatta eller dyngplatta men kanske pissplatta för @Kalle_Luzern s getter?🤔Pissplatta, vad är det för namn egentligen?
3392 möh...kan det stämma månntro?
Här verkar inte heller finnas lift.... Vad heter sockertoppen i bakgrunden?Det måste vara sydsidan.
Ser ut att vara brantare än de -30 gr som jag använder som min "lavinsäkra" terräng. Och jag ser ingen lift upp heller....😓
Du har ju även varit ganska generös med den infon i "Blir det någon skidåkning....." tråden också. Bara att kika in där.Kom just på att det finns en liten inre cirkel här ("hard-core forumgrupp") som har fått en förhandsvisning på min senaste video, och det blir ju lite orättvist eftersom de då vet på vilka ställen som jag nyligen har varit.
Ber om ursäkt för detta, och vi får väl se om jag kan differentiera bildgåtorna för att skapa lite "rättvisa".![]()
Ja, några av skidområdena är med där.Du har ju även varit ganska generös med den infon i "Blir det någon skidåkning....." tråden också. Bara att kika in där.![]()
Jo, men Potätan fick nog ändå anstränga sig ”lite” i alla fall.Säg som mina barn när de presenterar en gåta, ”Den som kan den får inte svara…” 🧐😄
PC har ju faktiskt kört runt litet hit och dit i tobleroneland, så för oss utan bergfotografiskt minne krävs det ändå viss ansträngning
Ja den var synnerligen klurig. Måste ha tagit minst 2-3 minuter ändå... 🤪Tyckte jag kände igen klippväggen från en av dina restaurant-bilder i andra tråden. Så jag började i Savognin och letade ett högt berg nästan rakt söderut. Fanns ju så gott som bara ett berg då.... 😉Jo, men Potätan fick nog ändå anstränga sig ”lite” i alla fall.
Men just den här vyn var med i videon, kom jag på efteråt.
Japp, bilden har varit med tidigare, då med en annan frågeställning.Jag tycker jag känner igen den andra bilden med den här kammen och vinkeln mot Aiguille Rouge och Mont Pourri, tror du har haft med den (för ganska länge sedan). Så då är ni väl i La Plagne nånstans eller borta i Tignes, har tyvärr inte tid att kolla närmare.
Det får bli en extra ledtråd.![]()
Nix, tyvärr. Se PC's ledtrådar...Grand Galibier
Helt korrekt, och näe, inte skräckinjagande högt. Men ett fantastiskt skidberg som vi åkt alldeles för lite ...Såja, då fick jag några minuter över att leta reda på "sockertoppen". Den ser ju betydligt högre ut än vad den är.
Roc du Bécoin 2594 m.
Visst är det så! Lite för enkelt kanske när "eliten" är i farten.Gustavo Thoeni? Pisten heter Thoeni i så fall.
Sure is! Vi kom precis innan sommaren bröt ut, så ingen skidåkning när vi var där. Men en massa andra intressanta aktiviteter.Queenstown!
(Med Remarkables i bakgrunden)
Där har vi det, det gick snabbt! Åkte ner till sydön och hamnade rätt i ett ovanligt stort dump första dagen. Rätt tung slutet-av-augusti-snö, så back foot låret fick jobba rejält på den ganska korta brädan jag åkte på då!Treble Cone?