Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Kl. 21.00 lägger jag upp en breddad vy av bild 2, ifall ingen har lyckats svara på dagens gåta innan dess.
För er som svarar med en skidort, frågan gäller att beskriva var vi står (den röda cirkeln i bild 2).

fredw

Aktiv medlem
Chavanette - Le Mur, Champery
Nej det verkar vara fel puckelpist

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Tycker iofs jag ser skuggan av Matterhorn på första bilden... 😂
Ni står kanske på gränsen mellan Schweiz och Italien?

Pillard

Aktiv medlem
Combe Rosael då. Strax nedanför Cime de Caron?

För övrigt en traumatisk lift, innan jag lärt mig att åka kabinbana strategiskt. Åkte med en UCPA-grupp och fick totalpanik när kabinen fylldes på med så absurt mycket folk (lider av klaustrofobi) så jag hoppade av liften och tappade bort UCPA-gruppen. Missade en hel eftermiddag i uppsprickande väder efter flera dars dumpande.

Pillard

Aktiv medlem
Hm, Den väldigt långa sittliften med vad som ser ut som en hög klippa på slutet skulle kunna vara Col, men jag har för mig att den är en rejäl klippvägg på höger sida nerifrån sett. Och inga mariga pister direkt. Nu är ju iof mängden pist jag åkt i Val Thorens enormt begränsad...

PisteCarver

Aktiv medlem
På bilden syns en glaciär ganska tydligt (det var dåligt med snö när vi var där). Visserligen har nog en hel del av den smält bort nu, men med den infon finns det ju inte många ställen i liftsystemet att välja på.
Alltså jag efterfrågar vad heter glaciären som vi står på toppen av, eller vad heter den lift som leder dit?

PisteCarver

Aktiv medlem
YES!
Den här var tydligen svårare än jag trodde.
Och välkommen in i matchen @fredrisch, din tur!

Vi står på toppen av Gacier de Péclet där liften "Glacier" har sin toppstation.
Har markerat på pistkartan nedan:
Clip143_.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Hm, Den väldigt långa sittliften med vad som ser ut som en hög klippa på slutet skulle kunna vara Col, men jag har för mig att den är en rejäl klippvägg på höger sida nerifrån sett. Och inga mariga pister direkt. Nu är ju iof mängden pist jag åkt i Val Thorens enormt begränsad...
Pisten Glacier Péclet lutade ca 35 grader, och det hade väl varit ok om det inte hade varit var de förbannade 1,5 m pucklarna!
På den tiden körde jag på 2 m Blizzard storslalomskidor (carving var inte uppfunnen).

fredrisch

Aktiv medlem
Tyckte väl att jag kände igen mig! Mina gamla hemmaberg! Trodde aldrig jag skulle lyckas vara först på något här... Bild kommer alldeles strax

fredrisch

Aktiv medlem
Är denna för enkel kanske?
Söker namnet på toppen jag står på. Liften har samma namn! Skidort räcker inte.. :)
SKI.jpg

Senast ändrad:

snorkel

Aktiv medlem
Pisten Glacier Péclet lutade ca 35 grader, och det hade väl varit ok om det inte hade varit var de förbannade 1,5 m pucklarna!
På den tiden körde jag på 2 m Blizzard storslalomskidor (carving var inte uppfunnen).
Alla körde då på smala och hårda +2m storslalomskidor så du är inte ensam. Det var tufft att göra plötsliga tvärsvängar när det behövdes och vid puderåkning så gällde lätt bakåtvikt och full fart annars dök man. Faktiskt lättare i offpisten med störtloppsskidor för de var aningen bredare. (Och längre samt lägre brätte).

Pillard

Aktiv medlem
Cucumelle. Det är den enda lift jag kommer på som är så gammal och skraltig samtidigt som den delar namn med berget ifråga

fredw

Aktiv medlem
Alla körde då på smala och hårda +2m storslalomskidor så du är inte ensam.
Exakt såna här hade jag... Helt galet. Sidoradien måste ha varit tresiffrig. Inte konstigt att man fick ta till rejält plöstryck för att få böj på dem. Skulle vara kul att försöka carva med såna...
1976BB66-1B26-4AB1-BA80-95639DDAA87B.jpeg

Heddious

Aktiv medlem
Det var då själva fasen att det blir bilder från Val Thorens när jag satt mig själv på en kvälls detox från den här tråden.

F.ö. så finns inte TS Glacier kvar längre, den plockades ner inför säsongen 19/20, glaciären har krympt så mycket att den enda återstående pisten blivit för brant. :(

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp