Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Alla körde då på smala och hårda +2m storslalomskidor så du är inte ensam. Det var tufft att göra plötsliga tvärsvängar när det behövdes och vid puderåkning så gällde lätt bakåtvikt och full fart annars dök man. Faktiskt lättare i offpisten med störtloppsskidor för de var aningen bredare. (Och längre samt lägre brätte).
Ja, det funkade det också på den gamla tiden.
Så länge pisten var slät så gick det utmärkt att både "jazza" kortsvängar och köra fort i långsvängar. Det krävdes lite mer kraft/hopp, skidorna svängde ju inte av sig själv som nu. Puder gick också bra med snö upp till knäna och hopp/lyft i svängarna, så länge man inte fick framvikt för då var det framstupa ner i "fluffet". Det sämsta var pucklar och uppkörda pister med snöhögar.
Offpistskidor liknar ju nu snarare "vattenskidor".
Man körde ju med skidorna helt ihop förr, och jag har fortfarande inte lyckats bli av med den åktekniken till 100%.
Intressant att skidor utvecklats så mycket mer än pjäxor, jag körde ända tills för fem år sedan med mina formsprutade Salomon SX92 Equipe som jag köpte på 90-talet! De satt som gjutna och jag ville helt enkelt inte göra mig av med dem.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Det var då själva fasen att det blir bilder från Val Thorens när jag satt mig själv på en kvälls detox från den här tråden.

F.ö. så finns inte TS Glacier kvar längre, den plockades ner inför säsongen 19/20, glaciären har krympt så mycket att den enda återstående pisten blivit för brant. :(
Tack för info!
Jag tänkte redan innan jag la upp bilderna att om du är med så plockar du det direkt!
För de andra vår det svårare...

snorkel

Aktiv medlem
Så länge pisten var slät så gick det utmärkt att både "jazza" kortsvängar och köra fort i långsvängar. Det krävdes lite mer kraft/hopp, skidorna svängde ju inte av sig själv som nu. Puder gick också bra med snö upp till knäna och hopp/lyft i svängarna, så länge man inte fick framvikt för då var framstupa ner i "fluffet". Det sämsta var pucklar och uppkörda pister med snöhögar.
Man körde ju med skidorna helt ihop förr, och jag har fortfarande inte lyckats bli av med den åktekniken till 100%.
Intressant att skidor utvecklats så mycket mer än pjäxor, jag körde ända tills för fem år sedan med mina formsprutade Salomon SX92 Equipe som jag köpte på 90-talet! De satt som gjutna och jag ville helt enkelt inte göra mig av med dem.
Hade SX80 och sedan SX92. Bekväma som bara den men lite väl mjuka.
Har väl avverkat ett gäng pjäxor sedan dess men konstigt nog kommer man ihåg dessa.

snorkel

Aktiv medlem
Så länge pisten var slät så gick det utmärkt att både "jazza" kortsvängar och köra fort i långsvängar. Det krävdes lite mer kraft/hopp, skidorna svängde ju inte av sig själv som nu. Puder gick också bra med snö upp till knäna och hopp/lyft i svängarna, så länge man inte fick framvikt för då var det framstupa ner i "fluffet". Det sämsta var pucklar och uppkörda pister med snöhögar.

Puckeltekniken är ju med skidorna ihop och helst raka skidor så kör på! :)

fredrisch

Aktiv medlem
Det var då själva fasen att det blir bilder från Val Thorens när jag satt mig själv på en kvälls detox från den här tråden.

F.ö. så finns inte TS Glacier kvar längre, den plockades ner inför säsongen 19/20, glaciären har krympt så mycket att den enda återstående pisten blivit för brant. :(
Det var väldigt tråkigt att höra :( fin åkning där i krokarna!

@Pillard mycket nära men inte rätt!

Pillard

Aktiv medlem
Prorel då?

Eller så är det Chalvet några mil därifrån i Montgenevre. Men den var nog bara tvåstol och då skulle man ha sett mer liftar på motsatt sida dalen

Försöker minnas tillbaka på alla skrotiga sittliftar i de där krokarna... :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Rocher de l'Yret?

Det är en tre-stols "skrot-lift" från 1984 som ser ut som den på bilden.

Och terrängen stämmer.

Det "måste" vara den!
Har @fredrisch gått och lagt sig?

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
God morgon! (får jag nog säga till de flesta).
Sorry, I'am back again! ;)
Jag sitter här och sliter för att ni ska ha något trevligt att pyssla med till frukosten (och hoppas att snart kunna gå och lägga mig) :)
Den här gåtan tror jag kan vara lite knepig, fast man vet ju aldrig. Fem bilder blir det.
Jag söker namnet på skidområdet, det är ett litet lokalt skidområde, med en gondol och några släpliftar, som nog inte är så känt. Besöks mest av de lokala invånarna eftersom det är lite för brant åkning för många turister, och för att det ligger ett större och mer känt skidområde i samma dal.
Clip150_.JPG
Clip151_.JPG
Clip152_.JPG

Clip153_.JPG

Clip154_.JPG

xQubeZ

Aktiv medlem
WTF!!!
Var kom du ifrån och hur kunde svara på denna på 12 min? (y) :)
Dalen såg jävligt bekant ut sen jag körde igenom den på min väg till stubaier gleitscher för nåt år sedan haha. Kollade sen bara på google maps vad orten hette för ska jag va helt ärligt så mindes jag ine namnet, bara att man körde igenom den.
Har följt tråden lite löst men typ inte kunnat några eller vart för långsam på de lätta, tills nu haha.
Ska leta upp en bild så folk har nåt o tänka på under frukosten imon ;)

KaitsuH

Aktiv medlem
Det är faktiskt lite gött att du får känna på hur vi andra har det också ;p
Jahas, nästa natten får jag inte sova! På natttiden tycks komma de enklaste bilderna. På parkeringsplatsen för Elferbahn hölls varje år Tiroler forspaddling festival. Elferbahn är put inn för tävlingssträckan i Ruetzbach. Det går att paddla hela sträckan från Elferbahn till mitten i Innsbruck, lång, krävande och rolig tur! Frun bröt sin fot där för 3 år sedan, simmade en stenig fors i tävlingen. Det var inte en rolig hemresa med bilen till Finland det...

Bgn

Aktiv medlem
Det var svårt, väntar på en ledtråd. Jag har svårt att gissa om vi är i norge, sverige eller alperna.

xQubeZ

Aktiv medlem
Inga rätt hittills men kan ge någon ledtråd. De har hållits en freeride tävling på facet man ser någon gång under 00-talet och toppen ligger i alperna. Ser om det hjälper något annars finns det fler ledtrådar. (De flesta av dem gör det väldigt lätt dock)

KalleBackeus

Aktiv medlem
Över två timmar utan inlägg i tråden.😱 Det ändrar vi på!

Tror f.ö. det behövs fler ledtrådar (om nu inte något av de senaste förslagen är korrekt).

Senast ändrad:

dannedieharder

Aktiv medlem
Det här var sjukt svårt, sitter och försöker värka fram gamla tävlingplatser, men hittar inget som passar med bilden.

xQubeZ

Aktiv medlem
Över två timmar utan inlägg i tråden.😱 Det ändrar vi på!

Tror f.ö. det behövs fler ledtrådar (om nu inte något av de senaste förslagen är korrekt).
Ja nä såg nu att ingen är så nära så ska komma med några fler ledtrådar.
Bilden är tagen ifrån Le tour i Chamonix och toppen nås via en tur som bland annat kan startas ifrån en liten by med samma namn som toppen. Många andra populära turer och åk slutar i samma by.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad heter berget/toppstationen varifrån den här bilden är tagen?
Ifall ingen har tagit den kl. 16.00, så kommer ännu en utsiktsbild från berget.
Clip161_.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Var det inte därifrån där lavinskydden ligger som det gick en brutal lavin rakt in i St Anton för ca 30 år sedan?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp