Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Då kör vi en ganska "snäll" bildgåta, och hoppas att @STORPOTATEN och @Kalle_Luzern låter övriga få chansen ett tag först.:)

1. Vad heter berget som sticker upp med en liten "spiss" vid pilen?
2. I vilken månad är bilden tagen?
1649688290784.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vore tragiskt om det såg ut så där på Hintertux i april. 😨
1. Olperer gissar jag på
2. Efter midsommar precis var det väl? Så drar till med juni.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Här är en april-bild, rättare sagt från dagens morgonpromenad. :cool: Tittar man noga längs ryggen till höger om solen ser man en liftstolpe. Vad heter liften?
IMG_3739.JPG

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vad heter platsen där jag äter frukost?

Edit:
nej, det ska inte behövas några ledtrådar.
Välkänd plats som de flesta här på Freeride (borde ha) varit på :cool:

Bilagor

• 0764B40D-9597-4D61-8134-F0A3D3353907.jpeg
    0764B40D-9597-4D61-8134-F0A3D3353907.jpeg
    565.7 KB · Besök: 48
Senast ändrad:

davoorama

Medlem
Ursäkta den röda tomten i bild som förstör utsikten men udden i bakgrunden delar namn med en dal, som delar namn med ett litet vatten, som delar namn med en glaciär som slutligen delar namn med en topp/fjäll. Vad heter udden, eller dalen, eller vattnet, eller glaciären eller toppen?

Vi besökte dock en annan ganska välbesökt topp i området som ger ca 1300 fina höjdmeter från beachen till toppen. Bonuspoäng om man namnger den toppen också.

Bilagor

• 11214162_10152919887743403_8079923858346288147_n.jpg
    11214162_10152919887743403_8079923858346288147_n.jpg
    95 KB · Besök: 43

davoorama

Medlem
Här var det tyst.

Ledtråd: vi är norr om Treriksröset. Välkänt område med fjäll och hav. Det här är inte svårt.

czklvgn

Aktiv medlem
koppangenalltmöjligtudden och glaciär och älv och vatten och dal och grund och fik och allt möjligt, allt heter koppangen i koppangen. ni måst åkt tafeltinden och ner koppangsbreen efter en kopp på toppen, fin plejs!!

Senast ändrad:

davoorama

Medlem
koppangenalltmöjligtudden och glaciär och älv och vatten och dal och grund och fik och allt möjligt, allt heter koppangen i koppangen. ni måst åkt tafeltinden och ner koppangsbreen efter en kopp på toppen, fin plejs!!
Japp alla rätt, Koppangen är det och bonuspoängen för Tafeltinden. Kan varmt rekommenderas!

Över till @czklvgn

czklvgn

Aktiv medlem
okejokej ny bildkavalkad nudå, vilken hytta sov vi i denhär dagen? pluspoäng för det inhemska språkets nationaldag som bilderna är tagna på som slutar på aj, och extra pluspoäng på hur många meter (breddgrad)söder om förra gåtan hyttan ligger. och och och extra lätta pluspoäng om exakt hur många kilometer bort hyttan är från förra gåtan! satans lätt.

Bilagor

• IMG_5322.JPG
    IMG_5322.JPG
    479.3 KB · Besök: 36
  • IMG_5340.JPG
    IMG_5340.JPG
    699.1 KB · Besök: 36
  • IMG_5298.JPG
    IMG_5298.JPG
    288.1 KB · Besök: 34
  • 20180516_093337.jpg
    20180516_093337.jpg
    148.9 KB · Besök: 33
Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
okejokej ny bildkavalkad nudå, vilken hytta sov vi i denhär dagen? pluspoäng för det inhemska språkets nationaldag som bilderna är tagna på som slutar på aj, och extra pluspoäng på hur många meter (breddgrad)söder om förra gåtan hyttan ligger. och och och extra lätta pluspoäng om exakt hur många kilometer bort hyttan är från förra gåtan! satans lätt.

Ja alldeles för lätt så jag bänkar mig självmant... :rolleyes: Fina bilder.

edit PS till Kalle_Luzern: Hoppas jag hinner bjuda på den där ölen jag är skyldig innan du ev. ger dig upp på " Chlyn Wendenstock". 😵‍💫🥴

Senast ändrad:

czklvgn

Aktiv medlem
ja ville ha en lätt så jag snabbt blev av med ansvaret att hålla koll på tråden! vill inte hamna där igen att ingen gissa rätt på ett helt dygn.och jag ska ju va ute jobba och åka skidor inte kolla datorn!
men ni som vet kan väl "gissa" på km från tafeltind och sånt, hjälpa nån ny på traven som då kan få lägga upp bild! gissar att det är många som glor på tråden men inte lagt upp bilder.

sjukt fint ställe iallafall, som dom flesta andra ställen där det finns snö på oplatt mark.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
edit PS till Kalle_Luzern: Hoppas jag hinner bjuda på den där ölen jag är skyldig innan du ev. ger dig upp på " Chlyn Wendenstock". 😵‍💫🥴
Tittade lite på den videon, och vet ju hur det ser ut i verkligheten (och sett spår där för några år sen också). Ingen risk att jag ger mig på det!

Du har annan förståelse för vad som är lätta gåtor än majoriteten av dem i tråden tror jag, @czklvgn 😅
Fastdalshytta/Goalborrihytta?

czklvgn

Aktiv medlem
jag tror många i tråden lätt kan gissa hyttan men dom är nog ute och åker skidor just nu.
fast jo du har nog rätt, men det är ju kul att tråden rymmer så mycket lokalkännedom över så väldigt skilda områden! på nått sätt lyckas vi ju hoppa mellan alpstrudelgasthaus och kirschberg och bygdsiljum och kvaløya till kåbdalis och ormberget. kul!
ok men number of the beast 666km väst om förra gåtan ligger min drömhytta, vilken är det?
skidåkning på förmiddagen klättring på prima granit på eftermiddagen, med lunch på hyttan mellan. en känd alpin travers passerar hyttan.

czklvgn

Aktiv medlem
nejfan 66,6 stycken kilometer väst om tafeltind menade jag såklart, kommatecken försvinner så lätt. och några meter norr eller söder om ca. superfin hytta som har väldigt fin skidåkning rakt utanför dörren hela maj ut ofta. magiskt plejs.
nu ska jag jobba tills kl17 imorgon bortom internet så den som gissar rätt innan det får fortsätta utan min inblandning. nu superlätt med bild på hyttan hoppas jag, iallafall med lite googels! den som gissar rätt bestämmer själv om den gissade rätt. ha en fin dag!

Bilagor

• IMG_5303.JPG
    IMG_5303.JPG
    556.8 KB · Besök: 18
  • IMG_5307.JPG
    IMG_5307.JPG
    325.1 KB · Besök: 17
  • 20180516_140904.jpg
    20180516_140904.jpg
    140.4 KB · Besök: 19

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag bestämmer att det var rätt och kör vidare med en annan hytta. Säkert ett par tusen km söderut. Vad heter den jag har ringat in? På bortsidan av den lilla sjön.
IMG_0692.jpg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp