Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Det har du rätt i, inte Tammerfors. Men de har ju bra lag i stan där, arenan syns.

Hmm, kanske är lite tidigare här nere så klart... Men från söndag borde det dyka upp i svensk press också. "Fel" tid på året i år.
Då är det väl World Economic Forum som flyttats till sommaren då. Har inte hört ett ord om det i nyheterna, det är bara NATO, Ryssland och Ukraina.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då är det väl World Economic Forum som flyttats till sommaren då. Har inte hört ett ord om det i nyheterna, det är bara NATO, Ryssland och Ukraina.
Ja, precis, WEF. Normalt i januari. Här rapporterar de om att det kommer domineras av prat om NATO, Ukraina och Ryssland... Plus avsaknaden av Kina lite. Sen det vanliga om hur Davos förvandlas till en fästning. Läste att de kommer stänga Flüelapasset tex.

Bilden tagen en bit upp på Rinerhorn en dag efter lite nysnö på topparna i juni.

Över till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, precis, WEF. Normalt i januari. Här rapporterar de om att det kommer domineras av prat om NATO, Ukraina och Ryssland... Plus avsaknaden av Kina lite. Sen det vanliga om hur Davos förvandlas till en fästning. Läste att de kommer stänga Flüelapasset tex.

Bilden tagen en bit upp på Rinerhorn en dag efter lite nysnö på topparna i juni.

Över till @PisteCarver
Befinner mig utrikes, får se om jag hittar något på mobilen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vem gillar inte Kaiserwetter och en massa puder?❄️:cool:😃
Vad heter skidområdet som syns i bakgrunden?
1652727093104.jpeg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jaja....nu hugger vi.
Du har precis tagit en vilopaus för benen i bergsrestauranten vid Weissfluhjoch och står nu och undrar om du skall ta skidskolepisten eller om du skall vila lite till. Trevlig utsikt tänker du när blicken spanar över till andra sidan dalen där Pischa ligger.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Gillar konceptet på Pischa, en kabinbana bara. Inga pister eller annat elände. Lite väl sydvänt kanske, men ligger ju hyfsat högt iaf. Drygt 600 fhm, och om man turar upp över kammen blir det ju betydligt mer, och nordvänt, ner till Klosters. (y) ⛷️

PisteCarver

Aktiv medlem
Jaja....nu hugger vi.
Du har precis tagit en vilopaus för benen i bergsrestauranten vid Weissfluhjoch och står nu och undrar om du skall ta skidskolepisten eller om du skall vila lite till. Trevlig utsikt tänker du när blicken spanar över till andra sidan dalen där Pischa ligger.
Nej, det är inte Pischa.

PisteCarver

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag sitter med lilla mobilen och blir nu osäker (och är i tidsbrist), Kalle och Potätan, ni får kolla och avgöra om ni har tillgång till dator. Jag trodde det var ett annat skidområde nära Pischa.
Ni avgör! Sorry…:oops:

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag sitter med Lillis mobilen och blir nu osäker (och är i tidsbrist), Kalle och Potätan, ni får kolla och avgöra om ni har tillgång till dator. Jag trodde det var ett annat skidområde nära Pischa.
Jag är 100% säker på att det är Pischa.
Edit: här sommarbild från Parsenn någonstans där man ser "ägghotellet", Flüelapassvägen och Pischas toppstation. Nere i mitten en släplift vid Bünda, till höger syns nedre delarna av Jakobshorn.
IMG_1610.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag sitter med Lillis mobilen och blir nu osäker (och är i tidsbrist), Kalle och Potätan, ni får kolla och avgöra om ni har tillgång till dator. Jag trodde det var ett annat skidområde nära Pischa.
Jag tror vi avgjort frågan. :) (y)
Så jag tar och slänger in en ny bild och frågar vad pisten nedanför mig heter?
1652781510493.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ledtråd 1: Pisten har ett officiellt namn och ett mer välbekant namn.
Ledtråd 2: Vår till synes evigt unge mästerspanare @PisteCarver har hängt här.
Ledtråd 3: Säsongsavslutningen i skidområdet är smått legendarisk med party och konsert på "hög höjd".

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Är det röd 80 från Palinkopf till Samnaun? En del kallar den tydligen ” Duty Free Run”…
Precis den är det. Även mer känd som "Schmuggler-piste" i folkmun.
Säsongsavslutningen vid 1:a maj varje år bjuder på konsert med riktigt stora artister uppe vid Idalp. Kreti och pleti vallfärdar för att festa sägs det. Nästa år.... 🤪🥳

Övre delen av pisten är för övrigt trevlig, medan den nedre delen är tämligen platt och tråkig.

Bilden är din @fredw

PisteCarver

Aktiv medlem
Ledtråd 1: Pisten har ett officiellt namn och ett mer välbekant namn.
Ledtråd 2: Vår till synes evigt unge mästerspanare @PisteCarver har hängt här.
Ledtråd 3: Säsongsavslutningen i skidområdet är smått legendarisk med party och konsert på "hög höjd".
Har bara varit i Ischgl en gång. Där köpte jag mina Blizzard V20 Thermo RS (så det är ju några år sedan… 😲).
Nej förresten, jag har varit där en gång till och åkt skidor (en dagsutflykt) när jag var med mina föräldrar och brorsan på sportlovsemester i St. Valentin a.d. Haide i Vinschgau. Oj vad stort jag tyckte det skidområdet var!
Och så kom jag på att jag har kört igenom där i juni, efter att ha passerat Silvretta passet under en sommarskidresa för länge sedan. Ischgl var en ”ghost-town” på sommaren. Det var skönt att komma fram till Mayrhofen senare på em. Mayrhofen är en härlig by under alla årstider.
Nog med nostalgi…..

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Har bara varit i Ischgl en gång. Där köpte jag mina Blizzard V20 Thermo RS (så det är ju några år sedan… 😲).
Nej förresten, jag har varit där en gång till och åkt skidor (en dagsutflykt) när jag var med mina föräldrar och brorsan på sportlovsemester i St. Valentin a.d. Haide i Vinschgau. Oj vad stort jag tyckte det skidområdet var!
Och så kom jag på att jag har kört igenom där i juni, efter att ha passerat Silvretta passet under en sommarskidresa för länge sedan. Ischgl var en ”ghost-town” på sommaren. Det var skönt att komma fram till Mayrhofen senare på em. Mayrhofen är en härlig by under alla årstider.
Nog med nostalgi…..

Du ser, så gott som stammis. 😉

fredw

Aktiv medlem
Då blir det filmtajm. På första bilden (tagen av mig) ses en skidort. På den bilden ska två platser anges, som motsvarar händelser på filmen som följer:
1. Under filmens två första minuter (platsen ligger strax utanför fotot, kan anges med lämplig pil)
2. Mellan ca 6:00 - 8 minuter in i filmen.

1652809626155.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Då blir det filmtajm. På första bilden (tagen av mig) ses en skidort. På den bilden ska två platser anges, som motsvarar händelser på filmen som följer:
1. Under filmens två första minuter (platsen ligger strax utanför fotot, kan anges med lämplig pil)
2. Mellan ca 6:00 - 8 minuter in i filmen.

Visa bilaga 18339

Huga vad komplicerat!🤔
Den får ni andra ge er på.;)
Men jag har i alla fall precis satt mig tillrätta på en 🇮🇹 italiensk restaurangs uteservering ca 100 mil söder om Skåneland.🍺🍕😋
Högsommarkväll och fullt på uteserveringarna.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Gissningar går bra. Liksom beskrivningar i ord. Bäst vinner. Domen faller imorgon ca kl 07.

PisteCarver

Aktiv medlem
👍🏻 Om du tar parmesan på pastarätter med fisk eller skaldjur så kommer många italienare att rynka på näsan! :) Men det kan man ju strunta i.
Alles wird besser mit Parmesan!
Och smakar det inte tillräckligt bra, så tar man lite parmesan till!🧀:)
Och eftersom jag inte är italienare så får jag det. Jag dricker även cappuccino efter lunch ibland, och fru PC gör det t o m på kvällen!😲:ROFLMAO:

Emmis

Aktiv medlem
Huga vad komplicerat!🤔
Den får ni andra ge er på.;)
Men jag har i alla fall precis satt mig tillrätta på en 🇮🇹 italiensk restaurangs uteservering ca 100 mil söder om Skåneland.🍺🍕😋
Högsommarkväll och fullt på uteserveringarna.
Kan inflika att det snöade här på hemmaplan inatt… tänker att alla i tråden gillar sån info ”vintern kommer”

fredw

Aktiv medlem
Emmis har bästa svaret hittills! Ett rätt - Cortinas klassiska isstadion väl markerat. Pilen mot den olympiska hoppbacken är dock inte helt korrekt. Gissar att ni övriga nu jobbar hårt på detta i de 2 minuter som återstår. 😉

Cortinas fina gamla olympiska isstadion hade först inget tak, och var byggd i klassisk stil, men är nu (tyvärr…) delvis ersatt med en iofs tjusig modern skapelse.

1652850797838.jpeg

1652850093897.jpeg

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Vi har en vinnare! Juryn beslöt ge en extra poäng till Emmis för kämpaglöd, vilket kompenserar för att hoppbacken faktiskt ligger till vänster i bild, typ bakom tallen på klippan. I riktning mot Venedig, för övrigt, som man gärna kan besöka på väg till/från Cortina.
Ordet till Emmis!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp