Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Högst synliga topp i bilden är Grosser Dirstkogel 3058 m.
Och vinnare blir då @Hawk100 som kom närmast.(y)

Men vad var det för gissning @Kalle_Luzern kom med, är det fylleslag på after work idag? 🤔 ;)
1653498640501.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Högst synliga topp i bilden är Grosser Dirstkogel 3058 m.
Och vinnare blir då @Hawk100 som kom närmast.(y)

Men vad var det för gissning @Kalle_Luzern kom med, är det fylleslag på after work idag? 🤔 ;)
Visa bilaga 18423
Jojo, tillbaka från AW... Var så klart ett skämt, höjden Pilatus gör reklam med (avrundat från 7000 fot som de gärna slänger sig med, fast högsta toppen i massivet är 2128 m...). Sen tänkte jag att om alla gissat för högt kan man alltid lägga sig en bra bit nedanför och ta det. ;)

Säker på Grosser Dirstkogel förresten, google verkar inte känna till den? 😲 ;)

KaitsuH

Aktiv medlem
Min mormor Hildur (hon var ju svenskspråkig, född 1910) sade: Det är så fittigt att bli gammal!

KaitsuH

Aktiv medlem
Men bilden. I Levi finns också likadana skyltar, men kanske inte Levi... Inte Anton, då 50 är en kort piste nära Galzig. Restaurang Gipfeltreffen i Mayrhofen?

PisteCarver

Aktiv medlem
Av förklarliga skäl bänkar jag mig själv på denna men bidrar med en ledtråd.
Här är restaurangen med det vackra panoramat:
1653559761027.png

Emmis

Aktiv medlem
Min mormor Hildur (hon var ju svenskspråkig, född 1910) sade: Det är så fittigt att bli gammal!
Då jag nångång i studiesvängen var i Lund ( jo jag har också bott en kort sväng i skåne-aldrig mer) och försökte mer eller mindre framgångsrikt kommunicera med lokalbefolkningen lärde jag mig snabbt att ordet fittigt skall jag undvika. Så nu är jag förvånad att ingen kommenterat Hildurs vulgära språkbruk. Eller är detta en generationsfråga? Nåja inväntar ny suisse bild

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nej, du har svarat rätt.
Det är nog bara @Hawk100 som är lite vilse i pannkakan.... ;)
Han verkar ju bekant med @STORPOTATEN så det kan nog stämma. ;) Jag kör på då. Kan ju alltid radera inlägget om det är så. :ROFLMAO:

Dagsfärsk bild. Fick ändra mina planer, var lite för mycket låga moln imorse. Se om jag kan klämma in det senare under helgen. I stället kom jag förbi den här bergbanan, vart kan man åka med den?
IMG_3823.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Står alla vid grillen, eller vad? 🥩🌽🍻 Ingen koll om det är grillväder där uppe, här är det det…
Om livbojen inte är ledtråd nog, toppstationen ser jag från vardagsrummet. Är alltså inte så långt hemifrån.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ingen jävla aning men drsr till med vitznau bergbahn.. (hockey på tv!)
Du är vid rätt sjö så klart. I Vitznau har de kuggstångsjärnväg och ett par små gondoler. Det här är en bergbana. Något närmare mig, både fågelvägen, sjövägen och landvägen.
Trodde Sverige torskat redan? Men du kollar Schweiz match då? :unsure: :ROFLMAO:

Emmis

Aktiv medlem
Du är vid rätt sjö så klart. I Vitznau har de kuggstångsjärnväg och ett par små gondoler. Det här är en bergbana. Något närmare mig, både fågelvägen, sjövägen och landvägen.
Trodde Sverige torskat redan? Men du kollar Schweiz match då? :unsure: :ROFLMAO:
A5D43849-9FDA-43ED-B2F9-7FCCEB1F9F0C.png
Nytt försök då! (Finland-slovakien prkl. (Enligt ancestry e jag 70% finsk))

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Visa bilaga 18427 Nytt försök då! (Finland-slovakien prkl. (Enligt ancestry e jag 70% finsk))
Visst var jag i Kehrsiten, fin promenad från Stansstad. De flesta som åker upp till Bürgenstock kommer hit med båt direkt från Luzern. Bergbanan går rakt in i hotellet.
Över till @Emmis
Edit: Här ocensurerad bild. Zoomar man kan man även se tavlan med panoramat från Bürgenstock, med Stanserhorn, Titlis mm.
IMG_3823.JPG

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Då jag nångång i studiesvängen var i Lund ( jo jag har också bott en kort sväng i skåne-aldrig mer) och försökte mer eller mindre framgångsrikt kommunicera med lokalbefolkningen lärde jag mig snabbt att ordet fittigt skall jag undvika.
Hann du lära dig vilken kroppsdel skånskorna benämner ballarna?

fredw

Aktiv medlem
Kan även då ge ledtråd 3 o bekräfta att det inte är Villars-sur-Ollon. Kan ge nr 4 och berätta att man kan ta sig ner med alternativa färdmedel också
Två ledtrådar på en gång? Hmm. Nr 4 är ju iofs litet mager som ledtråd men tack, den är ju ändå massiv jämfört med ledtråd nr 3, ”att det inte är Villars-sur-Ollon”!? 🧐😩😂

Gissar att ledtråd 4 syftar på tågförbindelse. Inte många svenskar åker tåg till snön i Frankrike så det är nog i Schweiz. Och Kalle gissar franskspråkigt så jag säger Val d'Anniviers? Eller är det tyska som gäller där!?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp