Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hört mycket bra om Korsika, kanske får åka dit någon gång. Var det svinhett när ni var där? Har för mig att 2003 var en riktigt het sommar...

I bilden kan man se en parkering som ligger på ett pass. Vad heter passet?
IMG_4010.JPG

Hawk100

Aktiv medlem
Här behövs det riktiga bergsspanare!! Kom igen nu SP och PC pausa semestern och hjälp oss. Att det är Titlis med stora antenntornet som syns långt bak i bilden hjälper i alla fall inte mig att hitta svaret!!
Eller kan kanske @fredw blixtra till och ge oss svar??

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Se om jag kan hjälpa för trianguleringen då... Mycket riktigt Titlis och några av dess grannar som också varit med på bild här förut som syns. Bilden från förra helgen, haft med två bilder från samma utflykt. Ett med Pilatus från SV och ett med Wetterhorn, Eiger, Mönch mm ganska rakt norrifrån.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Här behövs det riktiga bergsspanare!! Kom igen nu SP och PC pausa semestern och hjälp oss. Att det är Titlis med stora antenntornet som syns långt bak i bilden hjälper i alla fall inte mig att hitta svaret!!
Eller kan kanske @fredw blixtra till och ge oss svar??
Practice makes perfect. Kom igen nu @Hawk100 , you can do it!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då var 1,5 timmes padel under solen avklarat. Blev lite fuktigt får man säga. 🥵🥵 Nu tillbaks för svalka vid poolen.

Ska vi försöka hjälpa @Hawk100 då kanske.? Jag skulle nog tippa på Glaubenbergpass.? 🤔

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då var 1,5 timmes padel under solen avklarat. Blev lite fuktigt får man säga. 🥵🥵 Nu tillbaks för svalka vid poolen.

Ska vi försöka hjälpa @Hawk100 då kanske.? Jag skulle nog tippa på Glaubenbergpass.? 🤔
Skulle precis klicka Skicka svar på några fler ledtrådar, men behövdes inte då. :giggle: Visst är det Glaubenbergpass, vägen går mellan Sarnen i OW och Entlebuch i LU. 1543 möh vid parkeringen.

Bilden är din @STORPOTATEN

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Skulle precis klicka Skicka svar på några fler ledtrådar, men behövdes inte då. :giggle: Visst är det Glaubenbergpass, vägen går mellan Sarnen i OW och Entlebuch i LU. 1543 möh vid parkeringen.

Bilden är din @STORPOTATEN
Topp.
Tillbaks vid poolen som sagt, och här demonstrerar min yngste det "internationella nödtecknet" för....vadå?
Den här bör @Hawk100 klara galant, speciellt med tanke på att det var han som såg behovet, och uppfann tecknet.... 😁😉😝

Bilagor

• 20220703_131320.jpg
    20220703_131320.jpg
    609 KB · Besök: 34

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Å nej!!!
Det betyder ju att färskpotatisen på bilden kissar i vattnet!!!! 🫣
Tur man håller sig hemma i Sverige….🏖
Precis så. Tecknet som @Hawk100 skapade betyder helt enkelt "Håll undan, här urineras det".

Obs, ingen kom till skada vid skapandet av denna bild. Över till @Hawk100 och hans klippskreva. 😄

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag tar en repris på Hasselhoffs torn då. Nu kanske lite klurigare än senast. Vad heter den här stranden?

Bilagor

• 20220630_195522.jpg
    20220630_195522.jpg
    471.2 KB · Besök: 21

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu har jag bänkat mig länge nog. ;) Snygg bild, tagen från Grassen?
Jag ser Mären, Pfaffenhüöt, Gross och Chlyn Wendestock, och längst till höger Reissend Nollen. Tror även att man kan ana obelisken man turar till när man kör Wendelücke. (y)⛷️

Hawk100

Aktiv medlem
Nu har jag bänkat mig länge nog. ;) Snygg bild, tagen från Grassen?
Jag ser Mären, Pfaffenhüöt, Gross och Chlyn Wendestock, och längst till höger Reissend Nollen. Tror även att man kan ana obelisken man turar till när man kör Wendelücke. (y)⛷️
Jag misstänkte att du skulle klippa den här lätt.
Bilden är alltså tagen från ”baksidan av Titlis skulle man kunna säga….
Vrider jag kameran lite åt höger syns även det stora tornet med olika typer av antenner på Titlis.
1656931805693.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag misstänkte att du skulle klippa den här lätt.
Bilden är alltså tagen från ”baksidan av Titlis skulle man kunna säga….
Vrider jag kameran lite åt höger syns även det stora tornet med olika typer av antenner på Titlis.
Visa bilaga 18738
Där ser man delar av Titlis-rundtur och även "åket" ner i Titlis Südwand... 😨 Jag har så klart sett det där klippbandet många gånger. Inte i exakt den vinkeln, men från Titlis topp och från diverse ställen runt Sustenpassvägen. Sen går det ju inte att ta fel på Wetterhorn i vänstra kanten av första bilden.

Här kommer en som fler borde kunna vara med att gissa på. Vad heter sjön som syns?
IMG_4001.JPG

Hawk100

Aktiv medlem
Nu får det bli en annan sport, men med koppling till berg o skidåkning.
Vart är det jag är när jag är på väg att sätta en strike??
1656939515983.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Kul att du släppt sangriaglaset och tittar in här på FR…!!!😉
Svaret är ju helt rätt!! Du kan verkligen ditt Lindvallen!! 🤣🤣
Oj jevvlar....tog jag den galet kluriga!? 😲 Råkade hamna på middag med massa Sangria och grejer. Kvalitetsdrycker.
Nu är väl endast PC vaken, så han lär väl knäcka denna innan morgonen gryr...Men vafan.
Vad heter denna lift?

Bilagor

• 20220417_153134.jpg
    20220417_153134.jpg
    236.5 KB · Besök: 24

PisteCarver

Aktiv medlem
Oj jevvlar....tog jag den galet kluriga!? 😲 Råkade hamna på middag med massa Sangria och grejer. Kvalitetsdrycker.
Nu är väl endast PC vaken, så han lär väl knäcka denna innan morgonen gryr...Men vafan.
Vad heter denna lift?
Ja, vaken är jag och här intas det också kvalitetsdryck (ej Sangria ;)).
Men…. ska man gissa på en suddig kabin i molndimma?
Nä, det orkar jag inte engagera mig i. Så ska jag gissa på Åre Kabinbana eller Kitzsteinhornbahn?
Äh, det får bli Kitzsteinhorn.
Men provocera mig nu inte genom att nämna mig i dina bildgåtor.;)
Jag är redan besviken på att jag inte fick något offpist-puder på min sommarskidresa detta året!:(
Alla mina tre skidresor under vintern den här säsongen bjöd på mängder med puder. Du hade väl samma tur på dina resor?;)
Och så hade jag ju tänkt ta en time-out i den här tråden….;)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Men…. ska man gissa på en suddig kabin i molndimma?

Japp, det var tanken. Men om PC säger att det var för klurigt får man väl slänga in en bild till på en gång. Vi är alltså inte på Kitzsteinhorn.

Och va, inget puder på sommarresan? Det låter ju helt orimligt. ☺️☝️

Bilagor

• 20220417_150724.jpg
    20220417_150724.jpg
    469.6 KB · Besök: 21

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp