Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
1. Liftens namn?
2. Pistens nummer?

1658568764866.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
🥋har talat. Enda man kan tillägga är väl att bilden nog är tagen från Kaserer 1 om det var det som var frågan.;)
Ha ha, jag gick ju på den lift som syns i bilden, och om det är Kaserer 2 så är ju bilden tagen från Kaserer 1. Undviker alltid att åka släpen Kaserer 1 eftersom där brukar vara en massa ”päron” som ramlar vid påstigning, och liften stoppar hela tiden. Bättre att ta 6er Express Lärmstange 2 som når ”nästan” ända upp.
Pist röd 11 är kungen av carvingpister, lutar undan 1m på 3m, 500 fhm, ”oändligt” bred, alltid välpreppad. Sorgligt nog blev jag också tvungen att konstatera att yngste grabben för tre år sedan (då 17 år) där höll ett tempo som jag inte kunde följa…🥴

Hur som helst, de som gillar carving och inte har varit här - åk hit.

PisteCarver

Aktiv medlem
I den övre bilden ligger två likadana fartyg intill varandra, och i den undre bilden kan man se ännu ett fartyg av den här typen på lite närmare håll.
1. Vad heter fartygsklassen?
2. Vilken speciell egenskap har de här fartygen?
3. Nämn minst två detaljer i konstruktionen som ger fartygen den här egenskapen.

1658580192147.png

1658580363107.png

PisteCarver

Aktiv medlem
1. Korvetter ur Visby-klassen
2. De är byggda med stealth-teknik.
3. Skrov i kolfiberarmerad plast, och det är utformat med stora plana ytor med all utrustning inbyggt.
Tror jag?
Det är ju alldeles utomförträffligt rätt!(y)
Det låter ju nästan som att han skulle vilja ha en alldeles egen sådan där ”liten båt”.;)

Över till @STORPOTATEN !

Hawk100

Aktiv medlem
Pist 5 på Ahorn? (Samtidigt som bilden tas ligger jag och plaskar i badhuset i Fügen misstänker jag….?)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Pist 5 på Ahorn? (Samtidigt som bilden tas ligger jag och plaskar i badhuset i Fügen misstänker jag….?)
Säkrast att kolla både pistkartor, bergfex och ringa turistbyrån för att verifiera pistnamnet nu. No 5 är ett av namnen som verkar stämma ja.
Stämmer gör även det faktum att en del åker till alperna för skidåkningen, medans andra gör det för badhusen 😄😉

Över till baddaren @Hawk100

Hawk100

Aktiv medlem
Det var väl rätt lätt att se att skidåkningen var kass den dag du tog bilden. Var sak har sin tid och nu är det ju inte skidåkningstid utan glasstid……
Och jäkligt god glass hittar man i glassaffären på bilden. Men på vilken gata ligger den?
1658591551959.jpeg

Hawk100

Aktiv medlem
Ja, ett klassiskt åk som kan bjuda på riktigt bra snö, även om klättringen upp kan vara rätt jobbig första dagarna när man kommer ner till Alperna. Man är ju trots allt runt 3000 möh och trampar uppför…..

Här kommer en ”bergsbild” från en dryckesflaska. Men vad heter drycken? Och vad för annan produkt förknippar man vanligtvis namnet med?
1658646714792.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hur många flaskor köpte du? :unsure: Kommer inte ihåg om jag provat bittern, vad gäller ost går jag hellre med Gruyere. ;)

Här sålde de lokal alpost imorse, kollade inte efter snaps. Var är bilden tagen?
1658660462915.jpeg

Hawk100

Aktiv medlem
Hur många flaskor köpte du? :unsure: Kommer inte ihåg om jag provat bittern, vad gäller ost går jag hellre med Gruyere. ;)

Här sålde de lokal alpost imorse, kollade inte efter snaps. Var är bilden tagen?
Visa bilaga 18894
Alpspriten lämnar jag till en av mina skidkompisar både att köpa och inmundiga….
Däremot blir det alltid lite ostinköp på hemvägen. Håller med om att Gruyere är bäst. Och dessutom har jag hittat en bra fondueost (Gerber har jag för mig den heter) som man kan ta med i handbagaget….😉

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp