Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

MrHotDog

Aktiv medlem
P1140621-01.jpeg
Här bodde jag på hotell för två veckor sedan, eftersom jag inte vet vad toppen heter så är jag ute efter byn där hotellet ligger.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Mer ledtrådar? Ok, här en bild tagen samtidigt som den ovan. I den syns högsta berget i alperna utanför huvudkedjan. Man ser även nordligaste toppen över 4000 m i alperna.
033.JPG

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Vi kanske är i faggorna senare i sommar... Kan Grimselpass/Nufenenpass rekommenderas över Susten / St Gotthard eller Grimsel/Furka/St Gotthard?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bilden är tagen från Nufenenpass och man ser bl a Finsteraarhorn och Schreckhorn?
Äntligen lite svar! Det var ovanligt ödmjukt av dig med frågetecken där. :ROFLMAO: Rätt på bergen så klart. Nufenen är näst högsta passet med väg i Schweiz efter Umbrail. Din tur @PisteCarver
Vi kanske är i faggorna senare i sommar... Kan Grimselpass/Nufenenpass rekommenderas över Susten / St Gotthard eller Grimsel/Furka/St Gotthard?
Det beror väl på vad du är ute efter. Snabbast och bäst väg = Grimsel+Nufenen. Grimsel är mer industriell känsla, Nufenen mer av en naturupplevelse. Susten är jättekul väg och också bra utbyggd. Beroende på när ni passerar är det stor risk för mycket trafik från Wassen och över Gotthard. Furka är fantastisk körning när det är folktomt. På Uri-sidan är vägen rätt smal och väldigt kurvig, så räkna med att krypa fram om det är trafik.
Tips om ni ska passera den 3:e september: åk en annan väg för det är stor cykelevent över alla de passen den dagen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur många fhm är det från platsen där jag har tagit bilden och upp till toppen ovanför hustaken?
Det är ju lite stiltje i tråden, så närmast innan kl 18 gäller, eller om någon träffar 🎯 innan dess.
1659345159516.jpeg

fredw

Aktiv medlem
2126 m

Edit : Blir spännande att se facit för höjdskillnaden mellan en lutande gata och bakomliggande toppar med olika höjd som syns (eller inte syns) från platsen ifråga, och dessutom har olika höjdangivelser i olika kartor! :) Men jag tror vi kom överens om höjden på denna topp (om jag valt rätt topp) i en tidigare fråga här.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
2126 m

Edit : Blir spännande att se facit för höjdskillnaden mellan en lutande gata och bakomliggande toppar med olika höjd som syns (eller inte syns) från platsen ifråga, och dessutom har olika höjdangivelser i olika kartor!
Jaha, nu blir jag alltså tvungen att noga studera kartor också.🤓
Och jag som hade tänkt nöja mig med byns officiella höjd över havet att utgå ifrån… 🥴;)

fredw

Aktiv medlem
Jag tror inte att Mittlere Grinbergspitze syns därifrån, det gör däremot den närmre men lägre Vordere Grinbergspitze (som skymmer Mittlere) på ca 2764 möh. Och enligt Google Earth ligger just den platsen på gatan på 638 möh. Men whatever, jag har ingen bra bild att visa..! 🤪

1659370202897.png

1659370220155.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Turade du upp den vägen när du var nere i vintras @fredw ?:LOL: Funderade på om det var Vordere eller Mittlere, så la mig strategiskt lite mitt emellan. ;)
Jag har som tur är några nya bilder. Här tex. från igår, ett litet skidområde som har den markanta klippan i bakgrunden i sin logo. Vad kallas området?
IMG_4172.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tror inte att Mittlere Grinbergspitze syns därifrån, det gör däremot den närmre men lägre Vordere Grinbergspitze (som skymmer Mittlere) på ca 2764 möh. Och enligt Google Earth ligger just den platsen på gatan på 638 möh. Men whatever, jag har ingen bra bild att visa..! 🤪

Visa bilaga 18961
Visa bilaga 18962
Aj aj aj…. har @fredw blivit orättfärdigt bortdömd på sin seger?:oops:
Det blev tyska damlandslaget i fotboll också på en solklar straff i finalen mot England, och VM pokalen gick till fel lag.;)

fredw

Aktiv medlem
Ja jag tänkte att det var litet långt att åka... :oops: :ROFLMAO: Hoppas du förstår hur bra du har det med alla fina berg så nära! Ja jag vet att vi andra bara har oss själva att skylla...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Påminner om Wändlispitz... Men hittar ingen skidåkning där?

Visa bilaga 18965
Närmaste där är nog Hoch-Ybrig, med det är det inte. Åt det hållet var jag ju ifjol, hade med bild på Zindlenspitz. Den här klippan ser bara så här markant ut i just den här vinkeln. Och är även närmare än Wändlispitz. I och med att det finns något lätt google-bart i bilden ger jag inte fler ledtrådar än. ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag tror vi är i närheten av Bannalpsee.
Bannalp, precis! (y) Liten kabin upp dit. 15 pers eller så tar den, inte liten som den ovan. :LOL: Sen två släpliftar och massa ytor som är populära bland turare. Nere i dalen svänger man österut i Wolfenschiessen och kör upp till Oberrickenbach där dalstationen ligger på ca. 900 m.

Edit: kan ju klart och tydligt läsa "Schneebar Nätschbode" på skylten, vilket ger resultat på Google. :ROFLMAO:

Din tur @fredw

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp