Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PeterLeChable

Aktiv medlem
FF8288F8-7BEC-4B1C-92F8-4B0ECE6A78D4.png

Lucerne station @Kalle_Luzern Bahnhof Luzern

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
1. Vilken stad?
2. Vilken festival?
3. Ett... djur?

Den som vill ha stilpoäng får gärna lägga till en bok och en författare till svaren.

1659680721297.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Pamplona
San Fermin
Tjur
Hemingway?

Perfekt! Vi var på resa i närheten och råkade pricka in Pamplonas San Fermín-festival, som numera mest är känd för sina tjurrusningar (som vi skippade). Vi klädde oss dock i vitt och rött som alla andra och deltog i vimlet.

Ernest Hemingways genombrottsroman "The Sun also Rises", Solen har sin gång, utspelar sig här. Nedan en bild där Hemingway själv, i vita byxor i mitten, deltar i tjurfäktningarna i Pamplona (som jag själv aldrig skulle beskåda eller stödja på annat sätt).

1659685270823.png

Ordet tillbaka till Peter!

fredw

Aktiv medlem
Känns som att jag hittat till en plats i närheten... FAst det kurrar i magen! :)

1659692454377.png

Nånstans vid gula krysset typ? Bec des Rosses i mitten på din bild?

1659692637095.png

PeterLeChable

Aktiv medlem
Känns som att jag hittat till en plats i närheten... FAst det kurrar i magen! :)

Visa bilaga 19056

Nånstans vid gula krysset typ? Bec des Rosses i mitten på din bild?

Visa bilaga 19057
Ditt kryss är nära på exakt rätt! I Bruson ovanför Tsai liften. Fint ställe för puderåkning eller att köra nypistat utan trängsel och stress.
Jag kan ha fel men jag tror inte det är Bec des Rosses. Jag tror det är La Pleuteur och La Sâle. Sen gissar jag La Ruinette och Mont Blanc de Cheilon. Alla toppar på 3600-3900.
Men som sagt, jag är inte säker😅

PeterLeChable

Aktiv medlem
Ditt kryss är nära på exakt rätt! I Bruson ovanför Tsai liften. Fint ställe för puderåkning eller att köra nypistat utan trängsel och stress.
Jag kan ha fel men jag tror inte det är Bec des Rosses. Jag tror det är La Pleuteur och La Sâle. Sen gissar jag La Ruinette och Mont Blanc de Cheilon. Alla toppar på 3600-3900.
Men som sagt, jag är inte säker😅
Här är trängselnivån i Bruson i slutet på februari.
FFDDA8DF-504F-4980-9D5C-E23C3BB817F2.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Här är trängselnivån i Bruson i slutet på februari. Visa bilaga 19062

Usch vad hemskt! För att använda ett uttryck från ett stort svenskt företag i branschen så verkar där vara en enorm överkapacitet i förhållande till antal bäddar! :)

Skistars vd Mats Årjes förklarar den [strategin] så här:
”Du kan aldrig dimensionera liftsystemen utifrån totala antalet bäddar. Då kommer du att köra normal kapacitet ett fåtal dagar per år och under resten av året ha en enorm överkapacitet”.

PeterLeChable

Aktiv medlem
Usch vad hemskt! För att använda ett uttryck från ett stort svenskt företag i branschen så verkar där vara en enorm överkapacitet i förhållande till antal bäddar! :)

Skistars vd Mats Årjes förklarar den [strategin] så här:
”Du kan aldrig dimensionera liftsystemen utifrån totala antalet bäddar. Då kommer du att köra normal kapacitet ett fåtal dagar per år och under resten av året ha en enorm överkapacitet”.
Haha så dumt.

PeterLeChable

Aktiv medlem
Haha jo det fortet känner man igen.
Här är jag i vintras på väg upp till en toppstation. Vilken? (Bilden är från mellanstationen)
När du väntar kabinen (som är en upplevelse i sig) så kan du bli underhållen av någon alpinist eller guide som spelar flygel.
B82985C4-2D78-46A4-87E0-0F3C39B9C214.png
67C48832-A47D-4369-A4EE-D5443C0F41FD.jpeg

PeterLeChable

Aktiv medlem
Haha jo det fortet känner man igen.
Här är jag i vintras på väg upp till en toppstation. Vilken? (Bilden är från mellanstationen)
När du väntar kabinen (som är en upplevelse i sig) så kan du bli underhållen av någon alpinist eller guide som spelar flygel. Visa bilaga 19064 Visa bilaga 19066
Lägger till en bild i vilken det faktiskt (jo)
1E622DD3-8952-4668-92EB-BA72ED7581D4.png
finns en lift (endast öppen sommar) som kan vara ledtråd.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp