Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Du menar för att Schwarzhorn (2670 m) dominerar, men Weissfluh (över 2800 m, kanske sidotoppen på 2830 m som syns) sticker fram där bakom till höger?
Ja, precis så!
En del av Weissfluh sticker fram där till höger bakom Schwarzhorn. Strax till vänster syns ju även Weissfluhjoch.
Ett riktigt fint skidområde Davos-Parsenn med stora ytor och bra med snöfall jmf med de flesta andra orter. En nackdel är att där är mycket folk förstås.
Bilden tror jag är tagen från toppen av Gruobenalp.

Din tur @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, precis så!
En del av Weissfluh sticker fram där till höger bakom Schwarzhorn. Strax till vänster syns ju även Weissfluhjoch.
Ett riktigt fint skidområde Davos-Parsenn med stora ytor och bra med snöfall jmf med de flesta andra orter. En nackdel är att där är mycket folk förstås.
Bilden tror jag är tagen från toppen av Gruobenalp.

Din tur @Kalle_Luzern !
Just ja, -joch också högre. :LOL: Får åka till Davos på vintern någon gång, lågsäsong. Riner- och Jakobshorn lockar nog mer än Parsenn iofs.

Eftersom det var för mycket Parsenn för SP byter jag till en relativt färsk bild från ett annat ställe. Vilken sjö var jag ovanför här?
IMG_4176.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Eftersom det var för mycket Parsenn för SP byter jag till en relativt färsk bild från ett annat ställe. Vilken sjö var jag ovanför här?
Visa bilaga 19128
Tycker jag får det till Bannalpsee. Även om jag tycker Rigidalstock i bakgrunden ser mkt högre ut än vad kartan anger.

Stämmer det, överlåter jag bilden till valfri spekulant med undantag av "the usual suspects" (ni vet vilka ni är :) )

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tycker jag får det till Bannalpsee. Även om jag tycker Rigidalstock i bakgrunden ser mkt högre ut än vad kartan anger.

Stämmer det, överlåter jag bilden till valfri spekulant med undantag av "the usual suspects" (ni vet vilka ni är :) )
Visst är det Bannalpsee, med Rigidalstock bakom. Bilden tagen med lite vidvinkel som nog påverkar intrycket av hur stora bergen är...

Bilden (nästan) fri då! Eller rättare sagt, så har Herr Varmkorv redan lagt upp en! ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Helt rätt, har du bott på varenda hotell i hela alperna? :rolleyes: :)
Inte riktigt... Såg väl alla att det är Säntis i bild, eller? ;)

Den här är någon dryg vecka gammal, fick tyvärr inte så bra bilder som jag hoppats på pga vädret. Så jag kör på en PC-variant. Hur stor höjdskillnad från platsen där jag tog bilden till högsta toppen som syns? Närmast kl 21.30 vinner, om ingen svarat då förlänger vi tills imorgon bitti. :)
IMG_4202.JPG

Hawk100

Aktiv medlem
Sorry att ni fått vänta. Blev tvungen att jobba lite fokuserat på morgonen, så jag hade inte tid för det som är viktigt på riktigt, dvs den här tråden. Dessutom var jag tvungen att stämma av med @STORPOTATEN vad som är rätt svar innan jag vågade lägga upp min skidbild. (Han är därmed tyvärr diskad från att gissa, men får självklart hjälpa till med ledtrådar, om det mot all förmodan skulle behövas….😉)

Så vart är bilden tagen?
1660206984317.png

PeterLeChable

Aktiv medlem
Sorry att ni fått vänta. Blev tvungen att jobba lite fokuserat på morgonen, så jag hade inte tid för det som är viktigt på riktigt, dvs den här tråden. Dessutom var jag tvungen att stämma av med @STORPOTATEN vad som är rätt svar innan jag vågade lägga upp min skidbild. (Han är därmed tyvärr diskad från att gissa, men får självklart hjälpa till med ledtrådar, om det mot all förmodan skulle behövas….😉)

Så vart är bilden tagen?
Visa bilaga 19154
Schruns?

PeterLeChable

Aktiv medlem
Jag har lagt ut bilder på bergi 6 länder för att sprida lite. Får bli ett 7:e nu då. Sen blir det svårt att hitta fler länder med berg i den här mobilen iaf😅
I bilden syns ett kors på ett berg. Dit kan man åka med godollift. Vad heter korset?
EA1E139F-BFA3-4499-AC8C-3C6FD283F514.jpeg

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Man tager vad man haver... Här en bild som kanske inte är så lättplacerad. Så ger tre möjligheter till svar:
  • Namnet på den markerade toppen
  • Anledningen till att den blev väldigt populär som mål för en vandring för ett par år sen
  • Namnet på stället bilden är tagen (närmsta ort eller samlingsnamn på området räcker)
IMG_4060.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Augstmatthorn med Ibex (stenbockar)?
Tagen vid en utflykt till Chessiloch nära Flühli? Haglere upp till vänster? Lilla byn Sünneli i mitten av bilden?

Visa bilaga 19163

Visa bilaga 19164
Tog mig inte till Chessiloch, gick lite intressantare stigar än så upp på Schwändiliflue. Men åker nog tillbaka och bockar av Chessiloch och bjuder på bild här då. ;) Parkerade i Flühli som ligger i UNESCO Biosphere Entlebuch. Augstmatthorn blev väldigt populärt pga bilder i sociala medier ner mot Brienzer- och Thunersee. Gott om stenbock längs den där kammen också iofs!

Din tur då @fredw

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp