Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Vad kallas denna klippformation, och var finns den?

1660286336030.png

Dags för ledtråd. Jag tog bilden ovan 2018. Så här såg samma plats ut 2020 (bilder nedan ej tagna av mig):

1660297276208.jpeg

...och så här ser det ut i mars 2022:
1660297633392.png

Alla ute och surfar? Eller leker ni "tysta leken" med mig? :unsure: Bilderna är tagna på en ö, långt söder om och långt öster om Sveg.

Denna ö är avlång, med en yta 38% större än Gotlands, och 145 km lång. Den hade ca 4700 fasta invånare för några år sedan. Två av invånarna, tillsammans med stora delar av öns djur- och växtliv (motsv. 52% av öns yta), brann upp i de utbredda bränder (bushfires) som figurerade i global media i januari 2020.

De remarkabla stenformationer som ses på bilderna är en av öns huvudattraktioner, tillsammans med dess rika växt- och djurliv.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem

Visa bilaga 19166

Dags för ledtråd. Jag tog bilden ovan 2018. Så här såg samma plats ut 2020 (bilder nedan ej tagna av mig):

Visa bilaga 19168

Visa bilaga 19169

Alla ute och surfar? Eller leker ni "tysta leken" med mig? :unsure: Bilderna är tagna på en ö, långt söder om och långt öster om Sveg.
Har inte en susning, men slänger ur mig Dagö för att i alla fall komma igång med gissandet….

PeterLeChable

Aktiv medlem

Visa bilaga 19166

Visa bilaga 19168

Visa bilaga 19169

Den var riktigt svår😅
Jag vet inte ens var i världen jag ska börja..
Utom att det är söder och öster om Sveg😂

fredw

Aktiv medlem
Tack att ni hör av er! Började fundera på om ni bojkottar efter mina inlägg i en viss annan tråd... :oops::LOL: Ska fundera ut fler ledtrådar, men helst ingen som ger bort svaret direkt. Svår balansgång. Håll utkik i originalinlägget.

fredw

Aktiv medlem
Jag tror att Hawk fyllde i sista pusselbiten, efter att Kalle framgångsrikt gjort grovjobbet och indikerat rätt ö. Jag uppfattar det som att Hawk får nästa bild!

Det är alltså Remarkable Rocks Kangaroo Island, South Australia. Hela ön rekommenderas. En sömnig pandafamilj bodde i trädet utanför vår stuga. Tyvärr överlevde endast ca 20% av öns pandabefolkning de fasansfulla bränderna på ön i januari 2020.

Snowgod

Aktiv medlem
IMG_20220810_184406__01.jpg

Sitter på en hotellterass och sippar på en lokal maltdryck, det här är utsikten som bjuds. Vad heter hotellet och var ligger det?

Ledtråd:
IMG_20220810_210445__01.jpg

Vrider man lite på huvudet så ser man det här.

Högst har vi 2640m och sen finns en topp med ett namn som påminner om en skuggande huvudbonad, nära intill.

Här får ni en vy över bygatan och lite av skidanläggningen som inte bjuder på någon snö så här års.
IMG_20220810_183051.jpg

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nähä, ingen som ens vill gissa? Här från tidigare på promenaden när jag var nere i dalen. Första bilden tog jag i gläntan där till höger i bild.
IMG_4213.JPG

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp