Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Visst tog jag tåget till Stans, gick via Oberdorf (andra bilden) till Dallenwil och sen upp på sidan på STANSerhorn på vägen tillbaka. Gisli kallas gläntan på första bilden. I bakgrunden Buochserhorn, Brisen och Haldigrat.
Bilden från idag inte en norsk fjord, utan Urnersee. Exakt var jag tog bilden avslöjar jag av strategiska skäl inte. ;)

Storpotaten där till vänster i din Tyresö-bild @Hawk100 ? :LOL: Här var det fint till 14.00 ungefär, nu efter lite rejäla åskskurar har vi härliga 18 grader. :giggle:

Hawk100

Aktiv medlem
Ja visst är det i alla fall likt honom!!!
Tyvärr var han inte med denna fina kväll….
6AF95C0F-07E8-488A-AB77-68E681F28722.jpeg

Från en badbild till en strandbild.
1660592504171.jpeg

Längst bort på stranden hittar man en liten knöl, som kanske varit med i tråden tidigare? Vad heter den? (Med snart 30 tusen inlägg i tråden kanske en eller annan repris får accepteras??)

erik_lagg

Aktiv medlem
Här kommer en vintrig bild från en liten anläggning med blygsam fallhöjd.
Slänger in en ledtråd: med tanke på att anläggningen är liten kanske namnet kan framstå som missvisande.

Bilagor

• gissa22.jpg
    gissa22.jpg
    344.9 KB · Besök: 27
Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då tar jag chansen och ser om den här kan ligga kvar ännu längre än min förra! :ROFLMAO:
Från i söndags, lite mer action än i lördags. Var är bilden tagen?
IMG_4228.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det skall väl inte behövas, skall vi slå till på klettersteige brunnistöckli?
Visst är det det. Uppe på Brunni ovanför Engelberg. Din tur igen då @STORPOTATEN
Bra via ferrata om man aldrig provat förut, ganska enkel men ändå med lite utmaning om man skulle råka vara lite höjdrädd. ;) De hyr ut utrustning uppe vid Brunnihütte och om man blir såld på det finns det tre till att prova.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Eftersom det var helgdag igår så är väl det logiska efter lör och sön en bild från igår. Behöver inte vara jätteexakt, men lite mer noggrant än "ovanför Dovers vita klippor" vill jag ha. ;) Var är bilden tagen?
Bonus för den som vet var en målning av den här utsikten hänger i prominent läge.
IMG_4239.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Eftersom det var helgdag igår så är väl det logiska efter lör och sön en bild från igår. Behöver inte vara jätteexakt, men lite mer noggrant än "ovanför Dovers vita klippor" vill jag ha. ;) Var är bilden tagen?
Bonus för den som vet var en målning av den här utsikten hänger i prominent läge.
Visa bilaga 19198
Vicken banger, ser nästan "mytiskt" ut!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Eftersom du gav en ledtråd innan jag hann skriva in mitt svar så är det under min värdighet att svara.😠;)

Men jag gör ett undantag, är det från utsiktsplatsen Schwandenflue?

De ”mytiska bergen” har jag sett i verkligheten.
Nära, nära. Gick förbi Schwandenflue, men buskar och träd som täcker det mesta av utsikten där. Tagen från Marienhöhe som ligger strax norr om. Båda nära Seelisberg ovanför Urnersee. Som hintat ovan med de två Mythen i bild. Nere vid sjön i mitten av bild har @Hawk100 ätit glass tror jag. :)
Tavlan/målningen hänger i Bundeshaus. https://de.wikipedia.org/wiki/Die_W...dia/Datei:Painting_Swiss_National_Council.jpg

Över till pistsmiskaren.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Alla goda ting är tre.
Namnge tre bergstoppar i den första bilden.
På den andra bilden kan man se en av rätterna i 6-rätters menyn som serverades en av kvällarna på det enkla vandrarhemmet, där vi hade inkvarterat oss i den här dalen.
Nämn tre ingredienser som ingår i rätten.

1660664143436.jpeg

1660664345503.jpeg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Alla goda ting är tre.
På den andra bilden kan man se en av rätterna i 6-rätters menyn som serverades en av kvällarna på det enkla vandrarhemmet, där vi hade inkvarterat oss i den här dalen.

Visa bilaga 19199
Visa bilaga 19200
Middag i Österrike och jag ser varken Wienerschnitzel eller bäss!?! Vafalls. :oops:😱

Edit:
Nåja, det svarta måste ju i alla fall vara en muterad mördarsnigel?
1660667465872.png

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Middag i Österrike och jag ser varken Wienerschnitzel eller bäss!?! Vafalls. :oops:😱
Ja, det var lite snålt på faten.
Man fick gå ut på byn först och ”bonna” med en Kebab och en Germknödel, innan man gick och satte sig i restaurangen.🍢🍰:LOL:

Wienerschnitzeln och Weizenbieren är alltid som godast första resdagen när man kommit fram till Gasthaus/övernattningen i norra Bayern efter att ha brassat på en 50-60 mil på Autobahn under dagen.🍻😋

EDIT:
”Bonna” är skånska och betyder ”bottna”. 😉

Hawk100

Aktiv medlem
Machésalld, lök och dill gissar jag på…. 😉
Bergen lämnar jag till de stora grabbarna att gissa på!!

PisteCarver

Aktiv medlem
@Hawk100 har inte tre rätt på maträtten, och jag tycker att @STORPOTATEN ’s mördarsnigel liknar mer en hederlig gammal svensk svart skogssnigel.:unsure:

Och bara för att chocka de veganer som eventuellt vågar sig in i den här tråden, så ska jag strax lägga ett stort stycke spareribs på kolgrillen.🔥🥩

PeterLeChable

Aktiv medlem
@Hawk100 har inte tre rätt på maträtten, och jag tycker att @STORPOTATEN ’s mördarsnigel liknar mer en hederlig gammal svensk svart skogssnigel.:unsure:

Och bara för att chocka de veganer som eventuellt vågar sig in i den här tråden, så ska jag strax lägga ett stort stycke spareribs på kolgrillen.🔥🥩
Vi kan chocka lite mer med en slaktartallrik från Perauer i Mayrhofen😅
66E5055C-E6BB-45C1-A23E-96BA3E7822AB.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Ser väl rätt gott ut det här, en sådan här tropiskt varm skånekväll?
Om man bara kunde förmedla doften också….😋

Bildgåtans maträtt är ju förstås hälsosammare, men ingen har tre rätt på ingredienserna ännu.
Och glöm nu inte bort bergen…😉

1660673404162.jpeg

PeterLeChable

Aktiv medlem
Alla goda ting är tre.

Visa bilaga 19199
Visa bilaga 19200
Bundesmusikkapelle Tux finns både på Fb och Spotify men det hjälper mig inte att förstå vilka berg det är😂😅🙈

PeterLeChable

Aktiv medlem
Alla goda ting är tre.

Visa bilaga 19199
Visa bilaga 19200
För att gissa något på maten säger jag färsk timjan, spenat och palsternacka.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp