Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nä nä, du gjorde det FÖR lätt för oss. Du får allt lägga upp en ny bild som straff….🤣🤣🤣
Då tar vi något lite knivigare, men bjuder på två bilder. Första bilden är tagen från "kullen" jag har ringat in i andra bilden. Vad heter toppen?
IMG_4121.JPG

IMG_4116.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då högg en bergsspanare direkt. 😊 Visst är det Heitliberg, ligger i utkanten av Klewenalps skidområde. Schwalmis bakom på andra bilden.

Över till @STORPOTATEN
Kände mig tvungen pga abstinens. Vattenfall har grävt i gatan utanför så det bidde lite strömavbrott mellan 08:00 och 19:00 idag.... Blev liiite svårt att arbeta hemifrån.. :(

Här står lillgrabben och myser med solen i nacken, men var då? Godkända svarsalternativ är A. B, C eller D. Vill du glänsa? Svara på allihop... ;)
A - Namnet på liften.
B - Namnet på berget.
C - Namnet på den bäck vi kom till strax nedanför.
D - Namnet på glaciären vi står på.
1660845788949.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Kände mig tvungen pga abstinens. Vattenfall har grävt i gatan utanför så det bidde lite strömavbrott mellan 08:00 och 19:00 idag.... Blev liiite svårt att arbeta hemifrån.. :(

Här står lillgrabben och myser med solen i nacken, men var då? Godkända svarsalternativ är A. B, C eller D. Vill du glänsa? Svara på allihop... ;)
A - Namnet på liften.
B - Namnet på berget.
C - Namnet på den bäck vi kom till strax nedanför.
D - Namnet på glaciären vi står på.
Visa bilaga 19217
Tycker mig känna igen den där stenklumpen. Men om jag har rätt så ser den lite annorlunda än vad jag är van vid, eftersom ni i så fall står lite vänster om där jag har varit.
Men det gäller ju bara om jag har rätt…. för annars så pratar jag ju bara strunt….:unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tycker mig känna igen den där stenklumpen. Men om jag har rätt så ser den lite annorlunda än vad jag är van vid, eftersom ni i så fall står lite vänster om där jag har varit.
Men det gäller ju bara om jag har rätt…. för annars så pratar jag ju bara strunt….:unsure:
Den stenklumpen känner du nog igen med förbundna ögon om natten och i motvind. 😁☝️

Hawk100

Aktiv medlem
Ja jag tänkte de kunde vara svåra för dig, så jag tog med bäcken för din skull. 😉
Och det gick ju väldigt bra tycker jag!

Bilden är din @Hawk100
Äh va fasen vi kan väl låta @PisteCarver svara rätt på de tre övriga frågorna!
Jag trodde tex inte ens att det var glaciär längre där ni står på bilden? Så jag vill veta från mannen med svart bälte i Zillertal vad svaren är,..!!
(Också har jag tokslut på skid- eller bergsbilder….)

PisteCarver

Aktiv medlem
Äh va fasen vi kan väl låta @PisteCarver svara rätt på de tre övriga frågorna!
Jag trodde tex inte ens att det var glaciär längre där ni står på bilden? Så jag vill veta från mannen med svart bälte i Zillertal vad svaren är,..!!
(Också har jag tokslut på skid- eller bergsbilder….)
Liften är heter Gletscherbus 3, Stenklumpen vet jag inte om den har ett namn, men bakom den ligger Gefr. Wandsp.
Just där bilden är tagen tror jag inte att det finns någon glaciäris under snön, men det fanns för några årtionden sedan.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Joo, svårt att säga om det är glaciär eller inte. Enligt Bergfex kan det finnas lite precis där vi står, se bilden, men det är ju lite fläckvis....liksom. Så vem vet, jag tog mig inte tiden att gräva ner för att undersöka... 🙃
1660852845560.png

fredw

Aktiv medlem
Joo, svårt att säga om det är glaciär eller inte. Enligt Bergfex kan det finnas lite precis där vi står, se bilden, men det är ju lite fläckvis....liksom. Så vem vet, jag tog mig inte tiden att gräva ner för att undersöka... 🙃
Visa bilaga 19219

Kanske den här bilden (tidigare publicerad här) som min bonusson tog i början av juli kan vara till hjälp avseende aktuell glaciärutbredning i området... Mitt intryck är lillpotaten han står väldigt nära glaciärens nedre kant (mitt förslag se gul oval).

1660903988183.jpeg

Bilagor

• 1660903244760.jpeg
    1660903244760.jpeg
    364.6 KB · Besök: 20
Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Kanske den här bilden (tidigare publicerad här) som min bonusson tog i början av juli kan vara till hjälp avseende aktuell glaciärutbredning i området...

Visa bilaga 19220
Ja, de stod nog vid iskanten ungefär.
Detta året dvs, nästa år är ytterligare några tiotal meter väck.
Endast den pistremsa som har snökanoner upp till Gefr. Wandsp. behåller sitt istäcke. Därför ligger pist 4 idag 10-15 m ovanför de övriga Gefr. Wand pisterna. Stora skillnader efter varje säsong, man ser varje sommar hela tiden hur mer klippa och sten kommer fram.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja, de stod nog vid iskanten ungefär.
Detta året dvs, nästa år är ytterligare några tiotal meter väck.
Endast den pistremsa som har snökanoner upp till Gefr. Wandsp. behåller sitt istäcke. Därför ligger pist 4 idag 10-15 m ovanför de övriga Gefr. Wand pisterna. Stora skillnader efter varje säsong, man ser varje sommar hela tiden hur mer klippa och sten kommer fram.
Japp, håller med. Men en sak är säker, och det är att det fortfarande var lite glacär på den övre delen vi åkte i alla fall. :)
1660904015925.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har också åkt lite utanför pisterna på Tuxer Gletscher. Man borde nog undvika det, har hänt ett antal olyckor där de senaste åren (även bland dem som arbetar där).
För ett par år sedan körde två snowboardåkare ner i en spricka bara ett par meter vid sidan om pisten.
1660905146059.png

Det enda som är ”positivt” med den globala uppvärmningen är väl att det blir mer fast mark under skidorna…. 🥴

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Well...försökt få Hajk att lägga upp bild, men han tyckte jag skulle göra det. Så då säger jag att ordet är fritt. Kom igen!

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Du får tänka på att karln är gammal. Riktigt gammal. Man får helt enkelt acceptera det och ha överseende.... 😛
Ja, jag tror att @Kalle_Luzern är en schweizisk ”bergs-iller”. 🦦

Man får nog börja sätta sig på bantningskur samtidigt som man vrider tillbaka klockan ett par årtionden. Men det är fredag nu så det får vänta tills på måndag….🥩🍷:LOL:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Vi kör en liten ledtråd då...
I bilden ser vi några berg, bland annat berget i frågan, som varit med både en och två gånger...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp