Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
man får bläddra bland sina egna bilder och jämföra…
(bilden tagen 9 maj förra året. vilket råkade sammanfalla med min 50 årsdag ;)

Bilagor

• FE74D499-987D-48B2-ACB5-77C061D14D27.png
    FE74D499-987D-48B2-ACB5-77C061D14D27.png
    379.6 KB · Besök: 37

fredw

Aktiv medlem
En trevlig liten utflykt, dagen efter ett stort regn som gav litet volym i vattenfallet. Bilden tagen från ett litet fik med god mat och möjlighet till logi.

1. Vad heter sjön?
2. Namn och höjd över havet på bergstoppen med pil på?

1663674449939.jpeg

fredw

Aktiv medlem
1. Speicher stillup
2. Toreggenkopf 2470

Du har hittat rätt sjö men jag tror inte du hittat rätt bergstopp. Toreggenkopf finns nog bakom ryggen på fotografen (mig). Den topp jag söker är litet högre med ett något tristare namn...

Medan du funderar vidare så bifogar jag bild på vad vi åt där vi tog bilden. Flera av Zillertals lokala läckerheter, med andra ord! Plus en läskande alkoholfri "Skiwasser" till bilföraren.

1663686719073.png

KaitsuH

Aktiv medlem
Du har hittat rätt sjö men jag tror inte du hittat rätt bergstopp. Toreggenkopf finns nog bakom ryggen på fotografen (mig). Den topp jag söker är litet högre med ett något tristare namn...

Medan du funderar vidare så bifogar jag bild på vad vi åt där vi tog bilden. Flera av Zillertals lokala läckerheter, med andra ord! Plus en läskande alkoholfri "Skiwasser" till bilföraren.

Visa bilaga 19659
Tiroler Gröstl, Käsespetzle, Speckknödel och Sauergraut på samma tallrik?

fredw

Aktiv medlem
Kaiserschmarrn med blåbär!

Exakt. Det fanns också ett lokalt ord som jag inte minns. Men jag tror du får besöka Gasthaus Wasserfall nästa gång du är i Zillertal.

Vi träffade en engelsman som lärt sig all sin tyska i Mayrhofen. När han senare skulle studera i Innsbruck, inte långt bort, så förstod de inte mycket av vad han sa… 😄

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kan det vara Arinsal? (Har byggts ut sen jag var där för 20 år sedan. Känner inte riktigt igen mig..(
Det är där jag har klistrat kartan från. På google maps kan man tom se hoppen i parken som syns på satellitbilderna. Kanske för övrigt något för Klimatsmart skidorts-tråden? I stället för att göra en massa snö till hoppen, bygga dem med sten och jord. Fast ska väl till några års användning innan det går jämnt ut klimatmässigt beroende på hur mycket diesel som går åt vid byggandet... :unsure:

fredw

Aktiv medlem
Apropå det och inget, dags att införa en EU-lag att alla skidorters första websida ska domineras av en stor länk-knapp med "pistkarta" ? De som gömmer den länken under ett töntigt namn i ett lager av kaskadmenyer borde buntas ihop och... Förstår de inte vad som är viktigt här i livet?!? Några tydliga knappar till aktuellt väder och webcams kan också accepteras.

PisteCarver

Aktiv medlem
Apropå det och inget, dags att införa en EU-lag att alla skidorters första websida ska domineras av en stor länk-knapp med "pistkarta" ? De som gömmer den länken under ett töntigt namn i ett lager av kaskadmenyer borde buntas ihop och... Förstår de inte vad som är viktigt här i livet?!? Några tydliga knappar till aktuellt väder och webcams kan också accepteras.
Vi här på forumet tillhör en utrotningshotad art, det är padel och wellness som gäller nu. 🤣

Snowgod

Aktiv medlem
Ok, verkar vara enighet att komma vidare så jag lägger upp en ny bild nu. Kommer vara i nästa Teams-möte kl. 17.08. :( Håller med PC och fredw, ser riktigt inbjudande ut där i Andorra. (y)

Var är den här bilden tagen? Kommer vara hyfsat generös med vad jag godtar som svar. :)
Visa bilaga 19676
I närheten av Oberstdorf, Allgäuer naturreservat?

Snowgod

Aktiv medlem
Sehr schön! @Kalle_Luzern

Vi fortsätter med vatten:

20160723_151945.jpg

Vilket vatten ser vi i bilden? Man får vara ganska specifik för att få rätt.

20160722_180102.jpg

Vattnet har fått sitt namn från samhället man ser i fjärran.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp